Novej vlne sa „neubránila“ ani Kia Ceed′ druhej generácie. Po aktuálnej modernizácii rozširuje zostavu svojich pohonných jednotiek práve o litrový trojvalec vo dvoch výkonových variantoch. Tú ostrejšiu verziu sme vyskúšali a test prinášame v tomto čísle.

Keď dvaja robia to isté

Dnes Kia Cee′d s litrovým trojvalcom nie je solitér. Ako prvý s ním vyrukoval Ford a získal zaň v roku 2012 titul Medzinárodný motor roka 2102. Montuje ho tiež do modelu Focus, ktorý priamo konkuruje Cee′du. Hovorí sa, že keď dvaja robia to isté, výsledok môže byť rozdielny. Pozrime sa, či to platí v prípade Kia Cee′d 1,0 T-GDI verzus Ford Focus 1,0 EcoBoost.

Ako vyplýva z porovnávacej tabuľky, obe autá sú porovnateľné nielen cenou, ale aj parametrami svojich pohonných jednotiek, dynamikou a priemernou spotrebou. Zároveň vidno, ako vysoko Ford postavil latku už v roku 2012. V jeho prospech hovorí najmä širšie pásmo, v ktorom kulminuje krútiaci moment.

1 proti Kia Cee′d 1,0 T-GDI

Ford Focus Zdroj: Ford

Výsledok je podobný

Oba motory využívajú priame vstrekovanie paliva a doping turbodúchadla. Pritom konštruktéri si dali záležať, aby motory dosahovali prevádzkovú teplotu čo najskôr, lebo aj to je kľúč k nízkej spotreba. Vo Forde to riešili zberným výfukovým potrubím čiastočne zakomponovaným do hlavy valcov a obtekaným chladiacou kvapalinou. Motor kie má separátne okruhy chladiacej kvapaliny pre hlavu a blok motora, pritom výfukové zvody tiež čiastočne prechádzajú hlavou valcov.

Markantný rozdiel vidíme v použitých materiáloch. Kia uprednostnila celohliníkovú konštrukciu. Principiálne je ľahšia, ale motor býva hlučnejší. Zato blok motora forda vyrobený z pevnejšej sivej liatiny vyššiu hmotnosť kompenzuje užšími stenami valcov bez vložiek. Aj keď Achillovou pätou trojvalcov býva nepravidelný chod, oba motory sa zaobídu bez vyvažovacích hriadeľov, ktoré zväčšujú rozmery motorov a zvyšujú ich hmotnosť. Vyváženie riešia hlavne protizávažiami na zotrvačníku. Podľa nás to obaja súperi zvládli skvele.

Kia Ceeʻd 1,0 T-GDI a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Kia Cee´d 1,0 T-GDI Ford Focus 1,0 EcoBoost Citroën C4 PureTech 130 VW Golf 1,2 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 998 998 1 199 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R3 R3 R3 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/6000 92 (125)/6 000 96 (130)/5 500 81 (110)/4 600 – 5 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 171/4 000 170 – 200/1 400 – 4 500 230/1 750 175/1 400 – 4 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11.1 11 10.8 9.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 195 199 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.9 4,70 4.7 4.9
Rázvor (mm) 2 650 2 648 2 608 2 637
Objem batožinového priestoru (l) 380 363 380 380
Cena základného modelu s DPH (€) 16 390 16 690 14 990 15 700
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Sklamanie

Obom súperom sme apetít zmerali na stokilometrovom testovacom okruhu. Fokus 1,0 EcoBoost dosiahol priemerných 6,9 l/100 km a Kia Cee′d 7,2 l/100 km. Sú to síce malé rozdiely, ktoré navyše môže ovplyvniť aj presnosť merania, ale v oboch prípadoch sme od trojvalcov čakali lepší výsledok. Napríklad Kia Cee′d s atmosféricky plneným štvorvalcom 1,6 GDI dosiahla na identickom okruhu priemer 6,9l/100 km, teda lepší ako s litrovým trojvalcom.