Novej vlne sa „neubránila“ ani Kia Ceed′ druhej generácie. Po aktuálnej modernizácii rozširuje zostavu svojich pohonných jednotiek práve o litrový trojvalec vo dvoch výkonových variantoch. Tú ostrejšiu verziu sme vyskúšali a test prinášame v tomto čísle.
Keď dvaja robia to isté
Dnes Kia Cee′d s litrovým trojvalcom nie je solitér. Ako prvý s ním vyrukoval Ford a získal zaň v roku 2012 titul Medzinárodný motor roka 2102. Montuje ho tiež do modelu Focus, ktorý priamo konkuruje Cee′du. Hovorí sa, že keď dvaja robia to isté, výsledok môže byť rozdielny. Pozrime sa, či to platí v prípade Kia Cee′d 1,0 T-GDI verzus Ford Focus 1,0 EcoBoost.
Ako vyplýva z porovnávacej tabuľky, obe autá sú porovnateľné nielen cenou, ale aj parametrami svojich pohonných jednotiek, dynamikou a priemernou spotrebou. Zároveň vidno, ako vysoko Ford postavil latku už v roku 2012. V jeho prospech hovorí najmä širšie pásmo, v ktorom kulminuje krútiaci moment.
Ford Focus Zdroj: Ford
Výsledok je podobný
Oba motory využívajú priame vstrekovanie paliva a doping turbodúchadla. Pritom konštruktéri si dali záležať, aby motory dosahovali prevádzkovú teplotu čo najskôr, lebo aj to je kľúč k nízkej spotreba. Vo Forde to riešili zberným výfukovým potrubím čiastočne zakomponovaným do hlavy valcov a obtekaným chladiacou kvapalinou. Motor kie má separátne okruhy chladiacej kvapaliny pre hlavu a blok motora, pritom výfukové zvody tiež čiastočne prechádzajú hlavou valcov.
Markantný rozdiel vidíme v použitých materiáloch. Kia uprednostnila celohliníkovú konštrukciu. Principiálne je ľahšia, ale motor býva hlučnejší. Zato blok motora forda vyrobený z pevnejšej sivej liatiny vyššiu hmotnosť kompenzuje užšími stenami valcov bez vložiek. Aj keď Achillovou pätou trojvalcov býva nepravidelný chod, oba motory sa zaobídu bez vyvažovacích hriadeľov, ktoré zväčšujú rozmery motorov a zvyšujú ich hmotnosť. Vyváženie riešia hlavne protizávažiami na zotrvačníku. Podľa nás to obaja súperi zvládli skvele.
Kia Ceeʻd 1,0 T-GDI a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Kia Cee´d 1,0 T-GDI | Ford Focus 1,0 EcoBoost | Citroën C4 PureTech 130 | VW Golf 1,2 TSI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 998 | 998 | 1 199 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R3 | R3 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/6000 | 92 (125)/6 000 | 96 (130)/5 500 | 81 (110)/4 600 – 5 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 171/4 000 | 170 – 200/1 400 – 4 500 | 230/1 750 | 175/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.1 | 11 | 10.8 | 9.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 195 | 199 | 195 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.9 | 4,70 | 4.7 | 4.9 |
Rázvor (mm) | 2 650 | 2 648 | 2 608 | 2 637 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | 363 | 380 | 380 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 16 390 | 16 690 | 14 990 | 15 700 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Sklamanie
Obom súperom sme apetít zmerali na stokilometrovom testovacom okruhu. Fokus 1,0 EcoBoost dosiahol priemerných 6,9 l/100 km a Kia Cee′d 7,2 l/100 km. Sú to síce malé rozdiely, ktoré navyše môže ovplyvniť aj presnosť merania, ale v oboch prípadoch sme od trojvalcov čakali lepší výsledok. Napríklad Kia Cee′d s atmosféricky plneným štvorvalcom 1,6 GDI dosiahla na identickom okruhu priemer 6,9l/100 km, teda lepší ako s litrovým trojvalcom.