Keď sa ani Range Rover svojím charakterom ani dynamikou nechytá, aj keď nesie športový prívlastok, pozoruhodne luxusné východisko z núdze ponúka Porsche Cayenne S Diesel. Tento príbuzný Touarega sa rozhodne nezmestí pod označenie kupé, ale dúfame, že tento kompromis nám čitateľ odpustí.
Sviatoční rivali
Hoci značky Porsche a BMW vzájomne súťažia o priazeň identického zákazníka skôr sviatočne, práve toto je jeden zo vzácnejších prípadov. Čo spája oboch mastodontov, ktoré si už stihli zaslúžiť prezývku asfaltoví kovboji? Technicky pripomínajú ostro nabité zbrane a hoci sa tvária ako tereniaky, svoju palebnú schopnosť dokážu v plnej miere uplatniť len na kvalitnom živicovom povrchu. Ich nevšednú dynamiku majú na svedomí síce dosť odlišné, no vo finálnom efekte veľmi podobné pohonné jednotky.
Zdroj: Porsche
Adrenalínový duel
Keď to „rozbalia“, stokilometrovú rýchlosť prekonajú napriek obrovskej čelnej ploche a hmotnosti prevyšujúcej dve tony za zhruba päť sekúnd po štarte a 200 km/h majú na tachometri za niečo vyše 20 sekúnd. Kým bavorák je o desatinky sekundy lepší v akcelerácii s pevným štartom, poršák má prevahu v pružnom zrýchlení. Rozdiely v maximálnej rýchlosti berte s rezervou. BMW totiž akceptuje džentlmenskú dohodu výrobcov a maximálnu rýchlosť svojich modelov limituje obmedzovačom na 250 km/h, Porsche ako výrobca výhradne športových modelov ju z pochopiteľných dôvodov ignoruje.
Zdroj: BMW
Rozdiely zaznamenajú stopky a strelky rýchlomerov, pocity strácajú rozlišovaciu schopnosť. A predsa radový trikrát prepĺňaný šesťvalec 3,0 l od BMW boduje športovejším akustickým prejavom, kým dvakrát turbami dopovaný vidlicový osemvalec 4,1 l v porsche sprevádza lepšie utlmené hlbšie echo. Preto pocit rýchlosti budete v porsche ešte menej vnímať ako v BMW.
Zdroj: Porsche
Nižšia spotreba, väčší dojazd
Rozdiel medzi šesťvalcom a osemvalcom sa skôr ako v dynamike prejaví v spotrebe. Tá však, aspoň pokiaľ ide o cenu, nezohráva pri tomto type áut významnejšiu úlohu. Ale ako často musíte prerušiť spanilú jazdu len preto, že nádrž dostlala suchoty, odpoveď na túto otázku má už väčšiu váhu. Tak nech sa páči. Keď vychádzame z veľkosti palivovej nádrže a priemernej spotreby v kombinovanom cykle, potom Ceyenne absolvuje na jednu nádrž 1 063 km a X6 o 225 kilometrov viac. Aspoň na papieri.
BMW X6 M50d a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||
BMW X6 M50d | Porsche Cayenne S Diesel | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 993 | 4 134 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | V8 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 280 (381)/4 000 – 4 400 | 283 (385)/3 750 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 740/2 000 – 3 000 | 850/2 000 – 2 750 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,20 | 5.4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 252 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,60 | 8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 85 | 85 |
Rázvor (mm) | 2 933 | 2 895 |
Objem batožinového priestoru (l) | 580 | 670 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 89 800 | 84 731 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Rozdielne pozície
Treba si uvedomiť, že BMW X6 50d je vlastne taká veľká výkladná skriňa, ktorá ukazuje to najlepšie, čo v rámci radu X6 možno získať a pritom ostať verný nafte. Na druhej strane, vznetové motorizácie zakomponované v Porsche Cayenne vlastne ani nemieria na ortodoxných zákazníkov Porsche. Tí sa s nimi doposiaľ vnútorne stále nestotožnili. Diesely hrajú v portfóliu značky z Zuffenhausenu skôr rolu cenovo dostupnejších derivátov, schopných presvedčiť zákazníkov dobrých značiek, že keď na to príde, majú aj na porsche.
BMW sa odlepí rýchlejšie
Bavorák zrýchli na stovku za 5,2 sekundy a poršáku to trvá o dve desatiny sekundy dlhšie. Bez horenia pneumatík, oba totiž využívajú pohon štyroch kolies a keby predsa len horelo, ešte je tu elektronická kontrola trakcie.
Motor porsche je pružnejší
Z 90 km/h na 130 km/h porsche akceleruje za 5,4 sekundy a BMW to trvá o dve desatinky dlhšie. Pocit rýchlosti sa však dostavuje v BMW rýchlejšie, lebo má športovejší zvuk.
BMW je úspornejšie
Súperi majú rovnako veľké 85-litrové palivové nádrže, mníchovský model má však nižšiu spotrebu a tým aj väčší akčný rádius na jednu nádrž.
Cayenne má objemnejší kufor
Úžitková hodnota nepatrí pri tomto type áut k prioritám, kým netreba odviezť naraz viacero golfových bagov. Pomer 670 litrov ku 580 litrom hovorí v prospech porsche.
Podobná výbava
Hoci súperov zdobí športovo pristrihnutý charakter, nešetria na kvalitných materiáloch ani fajnovej výbave. Ich základná cena presahujúca 80-tisíc eur má dostatočnú vypovedaciu schopnosť. Obaja konkurenti využívajú napríklad pneumatické pruženie, pohon 4 x 4 aj presmerovanie krútiaceho momentu a brzdného účinku medzi kolesami na jednej náprave, čo redukuje ich sklon k nedotáčavosti. V oboch si môžete nastaviť jazdné režimy prispôsobujúce reakciu motora, podvozka a prevodovky podľa chuti.
BMW má prevahu
Ako vidno z porovnávacej tabuľky, za poršák zaplatíte (možno prekvapivo) predsa len o pár tisíc eur menej. Aj preto, že niektoré položky v porovnaní s bavorákom mu chýbajú. Len výberovo – napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, adaptívny tempomat alebo head-up displej...