Joshua Brown mal svoju čiernu Teslu Model S rád a bol fanúšikom technológií, ale aj samotnej automobilky. Keď v októbri cez aktualizáciu softvéru dostalo jeho auto funkciu autopilota, využíval ju naplno. Renomé funkcie zlepšil J. Brown v apríli, keď zverejnil video zachytávajúce ako sa vďaka autopilotovi len tesne vyhol zrážke s dodávkou. Iróniou osudu sa približne o mesiac dostal znova do kolízie, ktorú však už neprežil.

Podľa vyšetrovania mal veľký kamión odbočovať doľava pred Teslu. Jeho biela farba vo veľmi jasný deň spôsobili, že ju J. Brown a ani senzory automobilu nezaznamenali a vozidlo nepribrzdili. Dostalo sa pod náves, pričom sa rozbilo predné sklo. Následne automobil vyšiel v značnej rýchlosti mimo vozovku. Na pomoc vyšetrovateľom vyslala automobilka na Floridu svojich inžinierov. Stanovisko zverejnila na svojom blogu.

Zomrel, ked šoféroval autopilot. Majiteľ Tesly je prvou obeťou samojazdiacich áut

Zdroj: Flickr

Nehodu mali spôsobiť veľmi unikátne okolnosti. Tesla Motors upresňuje, že doteraz jej zákazníci prešli s aktivovaným autopilotom už 130 miliónov míľ (209 miliónov kilometrov) bez smrteľnej nehody. V Spojených štátoch je pritom priemer jedna smrteľná nehoda na každých 94 miliónov míľ (151 miliónov kilometrov) a vo svete je to približne každých 60 miliónov míľ (97 miliónov kilometrov).

Navyše upozorňuje, že funkcia autopilota je zatiaľ vo fáze verejného beta testovania. Od výroby je deaktivovaná. Až po výslovnom súhlase majiteľa auta sa dá začať používať. S dôležitým dodatkom, že ide len o systém udržiavania bezpečnej vzdialenosti od okoloidúcich aut vo všetkých smeroch s možnosťou menenia jazdných pruhov. A že aj pri aktivovaní autopilota je šofér povinný mať ruky na volante a aktívne sledovať vozovku.

Our condolences for the tragic loss https://t.co/zI2100zEGL

— Elon Musk (@elonmusk) June 30, 2016

„Je to ako autopilot v lietadle,“ povedal výkonný riaditeľ automobilky Elon Musk pre portál Mashable. „Odbremeňuje pilota a zvyšuje bezpečnosť, ale nemôže prebrať plnú zodpovednosť bez dozoru človeka. Preto používame rovnaký názov funkcie.“

Za obdobie od sprístupnenia tejto funkcie sa na internete objavilo množstvo prípadov a videí majiteľov, ktorí išli až na doraz a nepoužívali ju podľa pravidiell. Sedeli pri zapnutom autopilotovi na zadnom sedadle alebo pri jazde spali.

via GIPHY

Zatiaľ nie je jasné aké konkrétne okolnosti spôsobili, že optické a ani radarové senzory kamión nespozorovali. S veľkou pravdepodobnosťou ale pôjde o precedens, ktorý spustí intenzívnejšie snahy o regulovanie funkcie autopilota a stanovenie noriem v modeloch viacerých značiek, ktoré ho postupne integrujú. Akcie Tesla Motors od zverejnenia správ o vyšetrovaní poklesli o tri percentá.