Alebo ako by anglicky znelo: It might not be the game-changer, but can it change the games?
Či bude iPhone 4S ešte väčší komerčný hit ako doterajšie produkty Applu, to ukážu nasledujúce týždne. No pri pohľade na jeho špecifiká sa núka otázka, kto môže z novinky vyťažiť najviac. Dvojjadrový procesor, vyšší výkon, sedemnásobne rýchlejšia grafika - pozornosť sa určite upriami na hry. Pretože hoci viaceré aplikácie môžu na novinke získať veľa, tými najnáročnejšími boli predsa odjakživa herné tituly.
Novinka pre hráčov a firmy
Ako sa Apple stavia k hráčom a firmám a čo im môže s novým iPhone 4S ponúknuť? Na tlačovej konferencii odznelo, že je „no. 1 portable game player“ – čo znamená? Určite nemá zmysel súperiť v počte predaných zariadení, na Nintendo DS by Apple mohol dosiahnuť iba súčtom všetkých predaných iPhonov a iPodov Touch. A ani ten by nemusel stačiť na 150 miliónov kusov, ktoré Nintendo predalo. Navyše, Nintendo DS je herné zariadenie, ale mnohí sa na iPhone či iPode nikdy hrať nemuseli...
Je možno prekvapivé, že Apple na svoju tlačovú konferenciu pustil jedného vývojára – Epic Games –, aby ukázal, akú grafiku dokáže produkovať iPhone 4S. Novinka má riadny potenciál, ale za päť minút bolo po celej sláve.
Apple sa stále nepozicionuje ako herný gigant, aj keď sa rád oháňa prvenstvami v herných kategóriách. Aký dojem ostal pre hráčov z tlačovky? Fajn technologická ukážka a prísľub Infinity Blade II, ktorý vyjde 1. decembra 2011. Dosť málo na firmu, ktorá chce byť jednotku na hernom poli.
Pre Epic Games to bola skvelá reklama a príležitosť pochváliť sa, že na prvom dieli utŕžili 20 miliónov dolárov. Zjavný prísľub firmám, že ak sa dokážu angažovať, môžu aj na iPodových/iPhonových systémoch dobre zarobiť. A nielen pár drobných, ale výnosy na úrovni áčkovej hry.
Stačí rovnaká propozícia?
Z iPhone 4S ako herného handheldu plynú rovnaké pocity ako z jeho predchodcov. Ponúka množstvo hier, točia nemalé peniaze, ale klasických trvanlivých kúskov je málo. Je možné, že biznis model bude naďalej prinášať ovocie. Sú dve cesty, ako môže hranie na iPhonoch dopadnúť.
Trh s ich hrami môže postupne klesať, pretože sa nasýti množstvom drobných hier a hoci noví hráči si budú postupne sťahovať ďalšie, existujúci hráči už záujem preukazovať nebudú. Angry Birds či Cut the Rope vydávajú aktualizácie, ale chýba príval zaujímavých hier a najmä jasných hitov.
V rebríčku iTunes vidieť stále tie isté tituly, pri akcii sa vpred pretlačí pár ďalších – dotykové verzie existujúcich titulov ako Settlers. Občas sa ukáže novinka ako FIFA 12, kde Electronic Arts tlačí áčkovú premiéru na najväčšie množstvo platforiem.
Originálne tituly s iPhone/iPod exkluzivitou sa nachádzajú ťažko. Príležitostných hráčov tento model tak skoro neomrzí, ale náročnejšia komunita sa časom môže pozrieť po inom type zábavy. Nehovoriac o fakte, že aj Wii a spoločenské hry ako Guitar Hero boli kedysi veľký hit a bublina príležitostného hrania skoro spľasla.
Na druhej strane, trh môže naďalej stúpať, pretože rastie počet majiteľov prístrojov a teda šanca na oslovenie masovej skupiny sa zvyšuje. Aj keď si hru stále kúpi iba pár percent záujemcov, môže pokryť výrobné náklady a zaujať.
Svedčí o tom úspech Infinity Blade. Jedna z mála väčších hier oslovila určite aj klasické, aj nové publikum. A nedávny prieskum z Veľkej Británie potvrdil, že až 61 percent vývojárov tvorí aj na iPhone, čo je podstatne viac ako na staršie platformy DS a PSP.
iPhone 4S a nové možnosti
Ponúka iPhone 4S so svojím novým hardvérom niečo nové, strhujúce? Apple nevytvára v tomto smere inú podporu. Napríklad Nintendo a Sony sa snažia o nové služby, prepájať hráčov rovnakých zariadení cez špecifické služby alebo iným spôsobom koncentrovať výhody majiteľov jednej platformy.
Lepší hardvér je určite silná devíza pre tvorcov áčkových hier. Nový procesor, lepšia grafika, zároveň výzva, ako hru prispôsobiť novému hardvéru a nezabudnúť na desiatky miliónov iPhonov na trhu. Ak by autori vyvinuli hru iba na dvojjadrový hardvér, majú menšie množstvo zákazníkov. Takže majú dve možnosti: urobiť hi-end verziu hry pre iPhone 4S a nižšiu pre zvyšné prístroje alebo ísť iba do jedinej verzie. Dvojjadrovej pre menej hráčov alebo pôvodnej, ktorá nevyužije potenciál iPhonu 4S naplno.
Apple chrlí nový hardvér na pomery životných cyklov bežných konzol pomerne často. Každý rok príde nový model a pokiaľ bude hardvérovo príliš odlišný, začína si vlastne tvoriť životné cykly sám a znižuje počet použiteľných prístrojov.
Napríklad iPhone 3G už nebude možné upgradovať na iOS 5, tým pádom nové hry vyžadujúce tento systém prichádzajú o časť použiteľných prístrojov na trhu. To môže nahrávať skutočnosti, že dvojjadrový procesor a nové špecifikácie niektoré tímy nebudú chcieť využiť naplno, pretože pri stále funkčnom modeli dajú prednosť väčšej cieľovej skupine ako kvalitnej grafike.
Ostane teda dvojjadrový procesor a výkonný hardvér nevyužitý? To určite nie, ale možno iba Infinity Blade II a pár ďalších hier sa bude pachtiť po výkone a vytvorí skupinu vizuálne lepších hier dostupnú pre určité systémy (napríklad iba iPhone 4 a 4S).
iPhone hranie ostáva rovnaké
Zrejme aj preto sa iPhone 4S ako veľká herná revolúcia nečrtá a Apple ho nemohol využiť ako veľký triumf pri predstavení. Hry v App Store dominujú, darí sa im, no ostávajú v rovnakej pozícii. Nintendo a Sony si môžu na chvíľu vydýchnuť a ďalej ísť po svojej ceste.
Pri Appli bude zaujímavé sledovať nové výzvy: pri odlišnosti systémov, hardvéru a kompatibility. Mať nový A5 procesor i rýchlu grafiku je fajn, no bude to stačiť na viac ako pár nových dobrých hier?
Foto v článku a na titulke - Apple