Je prekvapujúce, že viac ako dva roky trvajúci rozpor medzi taxikármi a službami zdieľanej ekonomiky ako Uber a Taxify sa prakticky nikto nepokúsil riešiť spoločnou debatou.

Podarilo sa to až Adriane Bartalošovej a Pavlovi Krajčimu, absolventom Ekonomickej univerzity v Bratislave a Právnickej fakulty UK v Bratislave. V rámci občianskej iniciatívy vytvorili ekonomicko-právnu platformu pre diskusiu. Dvojici sa podarilo prvýkrát za jeden stôl v priestoroch spoločnosti eDocu dostať týchto hostí:

  • Peter Varga, riaditeľ sekcie cestnej dopravy ministerstva dopravy SR
  • Milan Dvorský, bývalý taxikár a dlhoročný vodič Uber s viac ako 3 000 jazdami
  • Ondrej Halás, podpredseda OZ Koncesovaných taxikárov
  • Branislav Zajaček, šéf marketingu spoločnosti Hopin
  • Robert Chovanculiak, analytik INESS
  • Matej Beňuška, manažér spoločnosti Taxify zodpovedný za expanziu
  • Branislav Masár, viceprezident Slovenského živnostenského zväzu, podpredseda Cech Taxi Bratislava a výkonný riaditeľ Fun Taxi Group

Zásadné zmeny pre taxikárov aj Uber na Slovensku sú na ceste

Zdroj: eDocu

Podnetom k vytvoreniu diskusie (okrem iného) bolo rozhodnutie bratislavského okresného súdu v marci tohto roka, ktoré označuje podnikanie Uberu za nezákonné. Americká spoločnosť preto dočasne aplikáciu v Bratislave zrušila. Proti rozsudku sa odvolá.

Počas diskusie odzneli už známe argumenty, ako je nerovnosť pred zákonom, zastaralá legislatíva a nech trh rozhodne. Ale našiel sa aj konsenzus. Taxify a ani šoféri Uberu by nemali nič proti ustanoveniu jednotnej legislatívy. Len by mala byť modernejšia.

Rovnako by zmenu zákonov privítali zástupcovia taxikárov a Hopin. Ešte pred rokom bolo jednou z podmienok protestu taxikárov aby sa zákon nezmenil. Odmietli aj diskusiu o úprave podmienok pre licencovaných taxikárov, ktoré chcela riešiť strana SaS.

Taxikári si uvedomujú aj to, že medzi verejnosťou nemajú najlepšie renomé. Chcú podnikať rôzne kroky na jeho zlepšenie. Ako dodávajú Ondrej Halás aj Branislav Masár, od svojich „staničných“ kolegov sa dištancujú.

Za férových taxikárov

Spoločnosť Liftago vytvorila len dva dni po diskusii hnutie Za férových taxikárov. Cieľom je upozorňovať na to, že na vybraných lokalitách (hlavná stanica, letisko) sú taxikári, ktorí operujú síce legálne, ale nie eticky.

Týmto konaním poškodzujú meno drvivej väčšine ostatných taxikárov. V spomínaných lokalitách rozdávali letáky o informáciách s priemernou cenou za taxi a aktívne pomáhali turistom vybaviť si lacnejší odvoz.

Šéf Fun Taxi Group tiež pripomína, že už sa pokúšali v Bratislave zaviesť pravidlo, podľa ktorého by bola stanovaná maximálna cena jazdného a nestávali by sa prípady, že turista zaplatí desiatky eur za pár kilometrovú jazdu. Protimonopolný úrad SR im to ale zakázal.

Zásadné zmeny pre taxikárov aj Uber na Slovensku sú na ceste

Zdroj: eDocu

 

Aktívne riešia aj už legendárnu záležitosť, keď privolanie toho istého taxíka telefonicky je lacnejšie, ako si ho odchytiť priamo na ulici. Postupne to už podľa zástupcov taxikárov bude irelevantné, pretože viaceré taxislužby prechádzajú z dispečingov a vysielačiek na objednávky cez mobilnú aplikáciu.

Zdá sa, že spor by mohla elegantne vyriešiť novela zákona o cestnej doprave, ktorú ministerstvo dopravy už dlhšie pripravuje. Peter Varga bol na diskusii zdržanlivý, pretože novelu ešte čaká pripomienkové konanie a mnoho vecí sa ešte môže zmeniť. Základom novely je však zjednodušenie podmienok pre každého, kto chce voziť ľudí za odplatu. Okrem iného si za vzor brali aj estónsku legislatívu.

Zásadné zmeny pre taxikárov aj Uber na Slovensku sú na ceste

Zdroj: SITA

Jednou z legislatívnych zmien, nad ktorými podľa P. Vargu uvažuje ministerstvo, je, že aj autá platforiem ako Uber a Taxify budú musieť byť označené. Zatiaľ nebolo špecifikované ako, ale častejšie sa skloňuje menšie označenie ako klasickým taxi „majákom“. Primárne z dôvodu, aby sa dali tieto autá kontrolovať a na to musia byť rozoznateľné od civilných áut.

Podľa Mateja Beňušku z Taxify by všetky strany privítali, keby nešlo o fyzické označovanie, ktoré nie je vždy praktické a ide o ďalšie náklady pre šoférov. Rád by videl elegantnejšie technologické riešenie na spôsob skenovania EČV. Takouto technológiou už policajné zložky disponujú.

Ďalšou navrhovanou legislatívnou zmenou, že kontrolovať taxikárov a „uberistov“ by už nemali len mestá, ale aj ďalšie orgány.

Uvažuje sa aj o tom, že štandardné taxametre nebudú povinnosťou. Taxikári budú môcť stanoviť prepravné aj pomocou digitálnych technológií, ako je GPS.

Zvažuje sa tiež zrušenie testov odbornej spôsobilosti aj dodatočného havarijného poistenia.

Zásadné zmeny pre taxikárov aj Uber na Slovensku sú na ceste

Zdroj: SITA / Marián Peiger

Plánované je aj to, aby boli sprostredkovatelia povinní informovať o svojich šoféroch, či už pôjde o taxislužby alebo mobilné platformy.

Dôraz sa bude dávať na technickú spôsobilosť auta, na bezúhonnosť vodiča a na to, aby boli platené všetky relevantné dane spojené s touto aktivitou. Všetko v zjednodušenej forme a platné pre štandardných taxikárov aj platformy.

Voziť ľudí za odplatu by už mali môcť aj osoby od veku 18 rokov a povolené budú aj trojdverové modely automobilov. Na jednej strane sa taxikári obávajú komplikácií pri nehode s takýmto druhom auta, ministerstvo však argumentuje, že trojdverové autá sa v cestnej premávke legálne používajú desaťročia.

Novelu zákona ešte čaká medzirezortné pripomienkové konanie, pravdepodobne v priebehu mája. Po ňom musí prejsť vládou a parlamentom. Očakáva sa, že nový zákon nadobudne platnosť niekedy začiatkom budúceho roka.