Podľa analytickej spoločnosti IDC nastal v mobilnom biznise dôležitý zlom. Za druhý kvartál tohto roku sa do predaja na trhoch západnej Európy dostalo viac inteligentných telefónov (smartfónov) ako tých bežných. Nie je to úplné prekvapenie, doterajšie prieskumy za posledné dva roky k tomuto výsledku smerovali.

Je treba brať do úvahy, že výsledky prieskumu sa týkajú dodávok predajcom a operátorom. Nejde o výsledky predaja koncovým zákazníkom. Ako pre Moconews uviedol analytik IDC Francisco Jeronimo, ide o zaužívanú prax. Podľa neho je rozdiel medzi dodanými a predanými zariadeniami minimálny, pretože všetci predajcovia naskladňujú tovar podľa schopnosti ho predať. I keď to neplatí všeobecne - objavili sa napríklad objavili informácie (zatiaľ nepotvrdené), že Samsung umelo zvyšoval dodávky tabletov Galaxy Tab a reálny predaj bol o dosť nižší.

Celkovo IDC v druhom kvartáli 2011 zaznamenala dodávky smartfónov do západnej Európy v objeme 21,8 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 48 percent. Naopak, bežných mobilných telefónov sa na západoeurópske trhy dodalo len 20,4 milióna kusov, čo znamenalo medziročný pokles o 29 percent. Pomer smartfónov a „dumbfónov“ sa prvýkrát preklopil v prospech prvej kategórie, a to v pomere 52:48.

Z výrobcov sa najlepšie darilo Samsungu, ktorý dodal takmer štvrtinu smartfónov (a tiež tretinu všetkých mobilných telefónov). V tesnom závese bol Apple a HTC. F. Jeronimo dodáva, že týmto značkám sa podarilo dodať vysoké objemy a odhryznúť si z koláča najväčšiu časť aj vďaka poklesu smartfónov na platforme Symbian, keďže Nokia stagnuje a čaká sa na jej Windows Phone 7 modely.

Predaj smartfónov v západnej Európe

Výrobca

Dodávky (mil. ks, Q2/2011)

Podiel (%, Q2/2011)

Dodávky (mil. ks, Q2/2010)

Podiel (%, Q2/2010)

Rozdiel v dodávkach (%)

Samsung

4,8

22

0,6

4

700

Apple

4,6

21

2,8

19

64

HTC

3,1

14

1,4

10

121

BlackBerry

3

14

2,6

18

15

Nokia

2,3

11

5,8

39

-60

ostatní

4

18

1,5

10

167

spolu

21,8

100

14,7

100

48

PRAMEŇ: IDC

Okrem toho, že smartfóny už dominujú mobilným zariadeniam, sa podľa IDC znížil celkový počet dodaných mobilov na západoeurópsky trh, medziročne o tri percentá. Pokles v tomto segmente nastal až po siedmich po sebe nasledujúcich kvartáloch s rastúcou tendenciou.

Dôvodov poklesu je viacero. Čoraz viac používateľov si vyberá drahší smarftón a preto nemajú tendenciu tak často meniť mobil ako pred dvoma-troma rokmi. Operátori majú pri dotovaných inteligentných telefónoch zvyčajne dvojročnú viazanosť a navyše propagujú a dotujú radšej smartfóny, pretože ide štandardne o drahšie zariadenia, ktoré ešte vyžadujú zakúpenie si služby navyše – mobilného internetu.

Podľa IDC ide o zlomový štvrťrok aj preto, že operátori a predajcovia sa snažia vypredať zásoby pred prichádzajúcou vianočnou sezónou, ktorej má predchádzať predstavenie iPhonu 5.

Smartfón verzus „dumbfón“. Podľa definície je smartfón narozdiel od bežného mobilu vybavený operačným systémom (Android, iOS, Windows Phone 7, Symbian), ktorý umožňuje zariadenie zásadne upravovať a k bohatej základnej výbave ešte doinštalovávať pracovné aj zábavné aplikácie tretích strán.

Foto na titulke - Flickr