Google chce premeniť YouTube zo stránky, kam ľudia chodia pozerať hudobné videoklipy a videá s mačkami, na plnohodnotnú náhradu televízie v ére webu. Pokúša sa o to už roky, no rozvoj videa na webe je väčšia výzva, než sa zdalo. Minulý rok v októbri internetový gigant, ktorý YouTube kúpil v roku 2006 za 1,65 miliardy dolárov, oznámil, že investuje milióny dolárov do rozvoja približne 160 originálnych obsahových kanálov.
Chcel tak podporiť vytváranie obsahu s väčšou pridanou hodnotou. Kanály nakopnuté investičným kapitálom mali postupom času narásť a živiť sa predajom inzercie podobne ako televízne stanice. Podporu dostal napríklad kuchársky kanál Jamieho Olivera, séria vzdelávacích videí Crash Course či kanál Machinima zameraná na videohry.
Minulý týždeň Google oznámil, že v ďalšom období bude podporovať už len 40 percent z pôvodných kanálov. Podobným procesom prechádzajú aj klasické televízie, ktoré rušia produkciu slabo sledovaných seriálov a šou. Google však momentálne celková sledovanosť príliš nezaujíma. Šéf YouTube pre obsah Jamie Byrne podľa servera All Things Digital povedal, že pri predlžovaní zmluvy viac ako na počet divákov zaváži celkový odsledovaný čas a finančná efektivita kanálu.
O rozvoj kanálov na YouTube sa nesnaží len Google. Zabehané mediálne firmy si chcú vytvoriť silné značky, o ktoré sa budú môcť oprieť, keď sa biznis so silným obsahom na YouTube naplno rozbehne. Mediálna firma Time Warner podľa All Things Digital ohlásila, že chystá investíciu 40 miliónov dolárov do produkčnej spoločnosti Maker Studios, ktorá sa zaoberá práve vyrábaním obsahu pre kanály na YouTube. Tri z kanálov Maker Studios dostávajú peniaze od Googlu.
Po Time Warner by podľa rôznych zdrojov mohli v nadchádzajúcom období prísť ďalšie investície. Produkčná spoločnosť Fullscreen podľa anonymných zdrojov rokuje od veľkej investícii od RTL Group.
Prerod YouTube na televíznu službu je relatívne pomalý, no záujem investorov naznačuje, že smerovanie je dobré a potencionálne zisky sú príliš lákavé na to, aby sa dali ignorovať. Podľa októbrových údajov firmy Open Slate vyprodukovalo tisíc najpopulárnejších kanálov na YouTube za jeden mesiac 30-tisíc videí, ktoré zaznamenali spolu viac ako 11 miliárd zobrazení.
Zdroj: Foto - SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP