Crowdfunding začal byť pri hrách zaujímavý ešte počas predchádzajúcej generácie konzol a PC. Existuje viacero dôvodov, prečo sa vývojári rozhodli pre nový spôsob financovania, distribúcie a komunikácie s hráčmi.

Šlo najmä o ekonomiku minulej dekády. Rastúce náklady na hry zavreli viaceré štúdia, vznikali najmä veľkorozpočtové hry a indie produkcie. Medzi nimi mali vyjsť stredne veľké hry, po vypuknutí hospodárskej krízy v roku 2009 však ich počet razantne klesol.

Na trhu sa objavili viaceré talenty, ktoré nemali štúdiá, a chceli skúsiť vyvíjať hru na vlastnú päsť. Alebo sa po rokoch zobudili známi tvorcovia ochotní vytvoriť nový projekt, no nemali štúdio, ani distribútora, takže na priame financovanie bez pôžičky nemohli pomýšľať.

Hurá na Kickstarter!

Vôľa na jednej strane bola a na druhej už existovali platformy, ktoré umožnili prítok peňazí od hráčov k vývojárom. V roku 2009 sa objavili prvotiny a od roku 2012 už veľké úspechy, keď boli ohlásené projekty hľadajúce milión a viac dolárov – a dokázali sa odfinancovať za niekoľko dní či týždňov.

Tim Schafer v roku 2012 potreboval 400-tisíc na adventúru Broken Age. Získal 3,36 milióna. Brian Fargo o mesiac neskôr hľadal 900-tisíc na RPG Wasteland 2. Zozbieral skoro tri milióny. Nie všetky tituly sa podarilo zabezpečiť. Nexus alebo akčná RPG Wildman od známeho Chrisa Taylora potrebovali 1,1 milióna dolárov, no obdržali iba pol milióna.

Aké žánre sa snažia vývojári pretláčať? Niektorí stavili na klasiku, adventúry či RPG starej školy. V nejednej oblasti sa hrá na nostalgiu, takže Schafer a Fargo majú šťastie, lebo 100- až 300-tisíc fanúšikov dokážu osloviť. Tí sa potom stanú investormi a získajú prvotné prístupy do hry, plnú informovanosť o vývoji a, samozrejme, prvé kópie hier, dokonca aj v alfa či beta verzii.

Yooka-Laylee a spol.: Ako bodujú hry z Kickstartera

Yooka-Laylee Zdroj: Playtonic Games

Na Kickstarteri, Figu a Indiegogo sa objavujú aj pokročilé ciele. Ak sa splní prvý cieľ financovania, často sú v zálohe aj ďalšie – napríklad, že hra vyjde na ďalšie platformy (nielen PC, ale aj konzolu či handheld) alebo že soundtrack zastreší známy hudobný skladateľ.

Investori majú často viaceré stupne vkladu. Základný im sprístupňuje samotnú hru, vyšší aj bonusy ako tričko či darčekové predmety, najvyšší limitované verzie hier s knižkami a vyrazenými medailami. Keď sa podarí zozbierať veľa peňazí, autori neraz sľúbia aj ďalšie jazykové mutácie alebo to najdôležitejšie – ešte viac obsahu, svetov a levelov.

Po úspešnom vytvorení hry sa neraz tvorcovia spoja s menším distribútorom pre vydanie na celom svete. Prvotní investori dostanú svoje kópie, ostatní si ich môžu kúpiť ako štandardnú krabicovú či indie hru na PlayStation Network, Xbox Live či Steame.

Popri úspešných a nevydaných hrách sa objavujú aj legendy či nedodané tituly. Star Citizen, ambiciózny vesmírny simulátor získal už 142 miliónov dolárov (financovaný rôznymi cestami) a stále nevyšiel. V skutočnosti tento projekt spája viaceré menšie. Okrem on-line simulátora má mať aj kampaň, tá bola medzičasom rozdelená na tri epizódy a prvý diel už mal vyjsť, no stále sa ho nepodarilo doručiť na trh. No Chris Roberts ako riaditeľ projektu aspoň otvorene komunikuje s hráčmi a informuje ich o stave hry.

Celkovo však majú Kickstarterovské projekty úspech a viaceré z nich aj ohlásili pokračovania, napríklad RPG Pillars of Eternity II, Wasteland 3 či Divinity: Original Sin 2.

Yooka-Laylee a spol.: Ako bodujú hry z Kickstartera

Yooka-Laylee Zdroj: Playtonic Games

Yooka-Laylee: Behačka ako spred 20 rokov

Yooka-Laylee je ukážkou hry, ktorá ťaží najmä z nostalgie. Bývalí vývojári behačiek z 90. rokov si chceli urobiť novú hru ako pre minulú generáciu, no dnes by ju veľký distribútor vydal asi len veľmi ťažko. Tak si v júni 2015 vypýtali od hráčov 175-tisíc libier. Napokon ich vyzbierali 12-krát toľko, čo je jeden z najväčších úspechov v pomere finálnej a hľadanej sumy.

Dej hry nie je príliš zložitý. Hra má dvoch hrdinov. Yooka je zelený chameleón, Laylee fialový netopier. Ich idylku naruší vykorisťovateľ v neďalekej biznis veži Hivory Towers, ktorý túži získať všetko múdro a poznatky na svete tým, že vysáva literatúru zo svete a mení ju na zisk.

Capital B a Dr. Quack sú divné postavy, jedna skôr ľudská, druhá káčer-vedátor (preto Quack). Ich ambície sú zlovestné. A keď si duo hrdinov všimne, že aj z ich blízkosti miznú stránky knihy, vydávajú sa do sveta ich nájsť.

Nie je to žiadna shakespearovská dráma a neštuduje motivácie postáv, sú vopred jasné. Hrdinovia sympaticky bľabotajú (nie je to žiadna zrozumiteľná reč), čím posilňujú exotický pôvod a odlišnosť sveta.

Hrateľnosť je absolútna klasika. Akoby bola Yooka-Laylee opäť prvou farebnou behačkou v 3D. Rýchlo si osvojíte ovládanie, ako sa dá skákať, sem-tam niekoho tresnúť po hlave alebo ktoré predmety si treba šetriť na ďalší postup a čo zbierať.

Predmety vám zlepšia zdravie, mince slúžia ako mena, občas si ich niekto pýta, aby vás pustil ďalej. Nič komplikované. Súčasne je to všetko prispôsobené parádnej grafike, aby ste si ju užili na nových konzolách. Bude zaujímavé sledovať, ako si Yooka-Laylee obľúbia noví či úplne malí hráči. Je tu dosť prvkov, čo im môže imponovať a súčasne veteránom pripadá old-schoolovo.

Yooka-Laylee a spol.: Ako bodujú hry z Kickstartera

Yooka-Laylee Zdroj: Playtonic Games

Hrateľnosť osviežujú bláznivé vložky, napríklad vlastnosti hrdinov ako plieskanie jazykov, sonické vlny či prdenie bublín pre dýchanie pod vodou. Každá z nich využíva dočasný ukazovateľ, ktorý si nabíjate zbieraním motýľov. Ale je tu aj klasika v podobe chrúmania bobúľ pre nabíjanie iných metrov.

Viac ako boj sa tu oplatila stávka na zbieranie: stránky kníh ako kľúčové predmety, bobule či motýle na schopnosti, ale aj pierka ako nepovinný, zaujímavý bonusový predmet. Občas hrdinovia menia podobu, niekedy sa stretnú s ťažkým bossom, no nestrácajú humor a štýl. Päť otvorených svetov ponúka humor a skúsení hráči nájdu miniparódie nielen na iné behačky, ale aj známe hry posledných rokov.

Yooka-Laylee občas trápi kamera a niektoré časti sú predsa trošku archaické – zdĺhavý úvod, aj neskoršie pasáže, ktoré by ste radšej oželeli v prospech lepšieho tempa. Na druhej strane, čaká vás aspoň 20 hodín skákania, čo je solídna investícia.

Yooka-Laylee vyšla na Xbox One (recenzovaná verzia), PS4, Windows PC, Linux a MacOs. Neskôr sa chystá aj pre Nintendo Switch.