Americká internetová spoločnosť Yahoo na seba pod vedením generálnej riaditeľky Marissy Mayerovej opäť strháva pozornosť. Za viac ako miliardu dolárov kúpi populárnu blogovaciu fotoslužbu Tumblr.

Transakciu odklepla koncom minulého týždňa aj správna rada Yahoo, oficiálne by ju mali firmy oznámiť v pondelok. 

Yahoo kúpou rýchlo rastúcej blogovacej služby, ktorá okrem písania umožňuje aj vkladanie fotografií či videí, získa milióny používateľov.

Už dva týždne po spustení v roku 2007 ich služba mala 75-tisíc, pred rokom v januári bolo na stránke 42 miliónov blogov. V súčasnosti ich je takmer 110 miliónov a podľa štatistík spoločnosti comScore mali stránky v marci 117 miliónov unikátnych návštevníkov. Je to zhruba dvakrát toľko ako pred rokom.

Ako pripomína denník The Wall Street Journal, ktorý informoval o plánovanom obchode, napriek prudkému vzrastu stránky sú príjmy služby Tumblr len minimálne, v minulom roku mali dosiahnuť 13 miliónov dolárov. Zakladateľ a generálny riaditeľ Tumblru David Karp dlho odmietal vpustenie reklamy na svoj web. Ten by mal aj naďalej pod Yahoo fungovať samostatne a D. Karp by mal ostať na vedúcej pozícii.

Pre investorov Tumblru môže byť odkúpenie ich služby za 1,1 miliardy dolárov vykúpením. Z reklamy začala firma, ktorá má má 175 zamestnancov, profitovať len v minulom roku, no podľa Wall Street Journal sa jej ambícia zarobiť v roku 2013 sto miliónov dolárov javí ako nereálna.

Tržby Yahoo sa síce pohybujú v oveľa vyšších číslach, no dlhšie už stagnujú na úrovni 5 miliárd dolárov ročne a firma potrebuje rásť najmä na poli mobilnej reklamy. V konkurenčnom boji jej chýba po ťažkopádnom vstupe do sveta mobilných zariadení hardvér Applu či softvér, akým je rozšírená platforma Android vlastnená Googlom. Tumblr by na tomto poli mohol byť nápomocný, nový počet mobilných používateľov naberá rýchlejším tempom ako Yahoo.

"Výzvou vždy bolo ako zarobiť na počte jednotlivcov. Služby ako Instagram či Facebook sa vždy najprv zameriavali na dojem používateľov. Akonáhle u nich vybudovali lojalitu, snažili sa prísť na to, ako na nich opatrne zarobiť peniaze," hovorí pre denník The New York Times Charlene Liová z poradenskej spoločnosti Altimeter Group.

Akvizícia, ktorá je jednou z najväčších v histórii Yahoo a najväčšou odkedy ho vedie M. Mayerová, má posilniť postavenie firmy medzi inými internetovými gigantami. Viaceré média ju však označujú za riskantnú. Spoločnosť sa obchodom pokúša vrátiť do boja najmä s Googlom a Facebookom, obe majú za sebou vydarené miliardové obchody. Najväčšia sociálna sieť kúpila minulý rok za približne miliardu dolárov obľúbenú službu na zdieľanie fotografií Instagram. Jednou z top akvizícii Googlu je zas videoserver Youtube, ktorý za 1,65 miliardy kúpil v roku 2006.

Miernou komplikáciou pre Yahoo môže byť veľké množstvo pornografického obsahu, ktoré Tumblr ako jedna z mála mainstreamových blogovacích služieb vyslovene povoľuje. Používatelia majú len povinnosť príspevky s erotickým obsahom jednoznačne označiť.

Prítomnosť "dospelého obsahu" v službe môže skomplikovať snahy o zvýšenie príjmov z reklamy, keďže veľa zadávateľov sa nechce vystaviť riziku, že by sa reklamy na ich produkty aj náhodne zobrazovali spolu s pornografiou.

Tumblr toto riziko už v súčasnosti obmedzil tým, že reklama sa zobrazuje iba pre aktívnych prihlásených používateľov. 

Tumblr môže byť pre Yahoo napriek súčasným nízkym príjmom dobrou kúpou. Rovnako sa však môže stať, že sa firma popáli rovnako ako v minulosti. V roku 1999 kúpila webhosting GeoCities za na tie časy neuveriteľných 3,5 miliardy dolárov. S postupným pribúdaním viacerých služieb ponúkajúcich bezplatné zriadenie internetových stránok však jeho popularita klesala a Yahoo napokon celý portál aj s tisíckami webov v roku 2009 zatvoril.

Yahoo za miliardu kúpi nezarábajúci Tumblr. Spolu s ním aj veľa porna

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP