Nie je to tak dávno, čo si majitelia vyspelejších telefónov, vtedy so systémami Symbian a Windows Mobile, museli aplikácie hľadať všade na internete, aj na pofidérnych stránkach. Apple to po príchode iPhonu zjednotil a svoj obchod s aplikáciami si otvorili aj Google, Microsoft a BlackBerry.
Nakupovať aplikácie si však zvykli hlavne majitelia Apple zariadení. Android ponúkal možnosť stiahnuť si appku zadarmo a vývojár zarábal na reklame, ktorá sa v nej zobrazovala. O tretie miesto sa po ukončení vývoja Symbianu začali preťahovať Windows Phone a BlackBerry.
Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti VisionMobile, o ktorom informuje BusinessInsider.com, si v priemere najviac stále zarobí človek, ktorý svoje softvérové dielo vystaví v AppStore. Mesačne približne 5 200 dolárov.
No vývoj androidových aplikácií sa začína doťahovať. Vývojár aplikácii pre platformu od Googlu si priemerne zarobí 4 700 dolárov. Vysokým tempom za začína približovať aj výnosnosť práce na Windows Phone aplikáciách. Ich tvorca si má mesačne zarobiť 3 600 dolárov. Pri vývoji pre BlackBerry 10 si vývojár príde len na 1 200 dolárov.
Pri interpretácii rebríčka treba počítať s viacerými aspektmi, ktoré menia pohľad na priemerné mesačné tržby. Predajnosti hardvéru od BlackBerry by okrem iného mala pomôcť aj podpora aplikácií pre Android.
Od verzie systému BlackBerry 10.2 sa na černicových telefónoch dajú spustiť aj nové appky určené pre Android 4.2. To znamená, že je ešte výhodnejšie zamerať sa na vývoj pre Android.
Tretie miesto Windows Phone aplikácií, medzi ktoré nedávno pribudli populárne appky ako Instagram, sa dá považovať za veľký úspech.
Hlavne preto, že aj keď priemerné tržby z predaja appiek zaostávajú (oproti iOS a Androidu) len mierne, predaj samých Windows telefónov je oproti predaju iPhonov a hlavne Android mobilov minimálny.
V treťom kvartáli sa predalo 33,8 milióna kusov iPhonov, viac ako 150 miliónov smartfónov s Androidom a Nokia, ako najvýraznejší propagátor Windows Phone, predala len 8,8 milióna Lumií. To teoreticky naznačuje, že Microsoft si vychováva menej početnú, ale z pohľadu nákupu appiek rentabilnejšiu generáciu používateľov jeho mobilnej platformy.
Android má obrovskú používateľskú základňu, tvorí 80 percent všetkých smartfónov a 76 percent mobilných zariadení. Podľa výsledkov prieskumu je zjavné, že veľká časť aplikácií sú bezplatné, prípadne, že je stále veľká časť používateľov, ktorí namiesto oficiálnej cesty volia pirátske kópie aplikácií.
Aj preto je rozšírený freemium obchodný model, keď je základná appka zadarmo, no postupne si do nej treba dokupovať ďalšie položky - levely v hrách, kredity či prídavné funkcie.
Podľa BusinessInsider je pri androidových appkách najvýraznejšia forma tržieb reklama, zobrazovaná zväčša v bezplatných aplikáciách.