Najprv si upresnime niekoľko tvrdení. Áno, niektoré komponenty sú, samozrejme, z Číny. Celý vývoj aj kompletizáciu ale robili a robia slovenské hlavy a ruky. Druhým dôležitým faktom je, že bikeAngel je určený pre elektro bicykle, mopedy, elektrické kolobežky alebo pokojne aj autá. Jednoducho všetko, čo má batériu. Dôvodom je, že bikeAngel ju nemá a potrebuje tak externé napájanie. Do budúcnosti chcú tvorcovia vyriešiť aj záležitosť s vlastným napájaním.

A teraz by mal nasledovať opis samotného zariadenia. Lenže ako, keď jednou z jeho výhod je kompaktnosť, ale aj nenápadnosť  aby ho prípadný zlodej nemohol deaktivovať. Stačí vedieť, že je to malé puzdro, trochu väčšie než zápalková škatuľka. Nevkladá sa ani do sedadlovej tyčky ako konkurenčné zariadenia, odkiaľ sa väčšinou dá ľahko a bez nástrojov vybrať. Montuje sa priamo do konštrukcie motora elektrobicykla.

To je zároveň aj menšia nevýhoda. Používanie bikeAngel si vyžaduje odbornú inštaláciu, alebo aspoň trochu zručnejšieho majiteľa. Nejde len o umiestnenie tak, aby nebol blokovaný signál GPS, ale aj o správne pripojenie napájania. S tým súvisí aj druhá menšia nevýhoda – ak sa vybije batéria bicykla, prestane fungovať aj bikeAngel. Z princípu sa ale dá predpokladať, že majiteľ elektrobicykla von nechodí s vybitou batériou.

Inštalácia senzora a aplikácie

Ďalším, a vlastne posledným, krokom je inštalovanie mobilnej aplikácie bikeAngel pre iOS alebo Android a jej spárovanie s bicyklom či skútrom. To prebehlo ukážkovo a bez jediného problému. Treba uznať, že pri párovaní všakovakých smart zariadení, hoci aj od renomovaných značiek, to vôbec nebýva pravidlom.

Je potrebné si vytvoriť bikeAngel účet, mať po ruke unikátne identifikačné číslo a potom už len dať vyhľadať samotný senzor cez Bluetooth. Prípadne ho premenovať, aby sa ľahko rozlišovalo ak je v rodine viacero elektrických „približovadiel“. Systém bikeAngel totiž funguje aj ako forma stráženie blízkych, hlavne detí.

A čo všetko teda drobný senzor v tele bicykla robí? Primárnu časť zohráva GPS, akcelerometer a gyroskop. Pri aktivovaní stráženia potom aj jemný pohyb bicyklom pošle notifikáciu na mobil. Oneskorenie je približne 5 až 10 sekúnd. Tretím hlavným komponentom je slot na špeciálnu dátovú SIM kartu. Upozornenie o pohybe bikeAngel, samozrejme, neposiela cez Bluetooth, ale cez mobilný internet. Notifikácie fungovali bez problémov, rozumeli si aj so smart hodinkami (Samsung Gear S3).

Mobilná aplikácia podporuje automatický režim a alarm sa aktivuje vždy sám ak zistí, že nie je v dosahu Bluetoothu spárovaného mobilu. Alebo sa dá stráženie zapnúť manuálne, napríklad pri sedení na terase s pohárom piva keď je bicykel pomerne blízko. Aplikácia tiež informuje o hladine nabitia batérie bicykla či kolobežky.

Upozorní na pohyb a pád

Základná výstraha sa ozve pri pohybe, teda keď niekto vedome či nevedome s bicyklom manipuluje. Tým dáva možnosť vybehnúť na potenciálneho zlodeja. Druhá výstraha príde, ak je počas stráženia bicykel v pohybe. Takže pri prekazení radosti zlodeja sa za ním buď dáte zlodejom po svojich, alebo si v aplikácii pozriete polohu senzora. Systém bikeAngel nefunguje ako tracker, takže nezobrazuje trasu na mape. Aj kvôli zníženiu energetickej náročnosti zariadenia. Vie však požiadať o zaslanie momentálnych koordinátov a zobrazí ich na mape. Vyskúšali sme si bicykel „ukradnúť“ a schovať do dvora o pár blokov ďalej. Aplikácia ho bez problémov našla.

Podobné ako pri alarmoch pre automobily, no s dvoma hlavnými rozdielmi. Táto škatuľka funguje skôr preventívne, ale nie proaktívne. Nemá sirénu, takže prípadného zlodeja neodplaší. A nemá žiadnu formu „imobilizéra“, ktorý by nejako zabránil zlodejovi na svojom lupe rovno odísť. Ako ale pripomína Peter Haník, obchodný riaditeľ Infocar, do budúcej verzie zvažujú rôzne vylepšenia.

Pre niekoho doplnková, pre iného najdôležitejšia funkcia je detekcia nárazu, respektíve pádu. Systém bikeAngel vie rozoznať, že došlo k nejakému incidentu. Funguje to len vtedy, ak akcelerometer a gyroskop detegujú náraz a súčasne zmenu horizontálnej polohy o približne 90 stupňov. V ľudskej reči – zistia pravdepodobný pád.

Vtedy automaticky pošlú na vybrané mobily upozornenie, že k pádu došlo. Na pár pokusov sa nám podarilo túto situáciu nasimulovať a napríklad rodič hneď zistí, že jeho potomok to s rýchlosťou pri vození prehnal a dostane aj údaj o presnej polohe incidentu.

Vyskúšali sme bikeAngel, cykloalarm made in Slovakia

Zdroj: BikeAngel

Cena a konkurenti

Slovenský bikeAngel stojí 187 eur, vrátane poplatku za prenos mobilných dát na prvý rok. Na ďalšie obdobie potom treba prirátať paušál za prenos dát (ktorý funguje v celej EÚ) vo výške 38 eur na 12 mesiacov, respektíve 69 eur na 24 mesiacov. Či suma zodpovedá pokojnejšiemu spánku si už musí zodpovedať každý sám. Možno si niekto povie, že stačí bicykel zamknúť. Mnohí ale vedia, že zlodeji si vedia rýchlo poradiť aj s rafinovaným zámkom alebo hrubou reťazou. Nevedia to ale urobiť bez toho, aby s bicyklom vôbec nepohli.

Ak by bol aj napriek tomu zlodej rýchly, môže pomôcť vyhľadanie lupu podľa GPS. A v neposlednom rade sa elektrobicykle cenovo pohybujú minimálne od 1 000 eur vyššie. Dve stovky na jeho ochranu nám príde ako racionálna investícia. Pre porovnanie, zaujímaví konkurenti ako Spybike alebo Sherlock GPS Bike Tracker majú senzory schované v riadidlách alebo pod sedlom.

Na prvý pohľad si ho zlodej nevšimne, ale ak áno, odinštaluje ho jednoduchšie ako bikeAngel. Funkcie majú podobné, až na detekciu pádu. Ich cena je 125, respektíve 145 amerických dolárov, plus platby za mobilné dáta. Veľmi podobný nórsky BikeFinder stojí 84 eur a 5,50 eur mesačne za dáta. Všetky sú napájané vlastnou batériou, takže sa dajú inštalovať aj do „analógových“ bicyklov. Zároveň je však nutné vždy pamätať na ich dobíjanie.