PS VR Setup
Balenie vyzerá solídne. Popri štýlovej helme obsahuje procesorovú jednotku (malá škatuľka, ktorá sa zmestí vedľa TV či konzoly), slúchadlá, HDMI a USB káble (čo je plus – nemusíte mrzutí nabehnúť znova do obchodu a kupovať ich dodatočne), AC adaptér a ešte PS VR headset adaptér.
Ikony a konektory sú jasne vysvetlené, zapojenie všetkých komponentov trvá päť až 10 minút. Nasleduje kalibrácia, po ktorej sa môžete pustiť do hier. Množstvo káblov signalizuje, že nie všetko funguje bezdrôtovo a po obývačke budete chodiť trošku zakáblovaní. Ale nie je to prekážka, jeden kábel pri hraní zvládnete - napojení do helmy na hlave ako Johnny Mnemonic. Všetko ostatné leží na stole či poličke.
Ako vnímate obraz a ako často hrať
Najväčšia výhoda PS VR je odstránenie doterajšieho atribútu veľkosti TV uhlopriečky. Na hranie na PS4 treba 50- či 65-palcovú TV, ale pri VR je uhlopriečka nedôležitá, aj keby bol pred vami 26-palcový monitor. V momente, keď si dávate helmu na hlavu, obraz vás totálne pohltí. Viaceré hry idú v 360-stupňovom móde, takže sa môžete obzerať dookola, či už sedíte alebo hráte postojačky.
Obraz je ostrý, dostane vás, cítite sa lepšie ako v 3D kine. VR neznamená len 3D obraz pred sebou ale aj po stranách, alebo dozadu. Zaujímavé je sledovať, čo sa deje, ak spravíte dva kroky do jednej alebo druhej strany. Čo sa týka svetelných podmienok, ostré denné svetlo VR nerobí dobre.
Ergonómia je na úrovni. Helma netlačí, môžete si ju nastaviť v troch smeroch. Bez problémov sa dá hrať aj s dioptrickými okuliarmi. Musíte si dať len pozor, aby helma bola dostatočne vysoko na očiach – ak vám spadne na nos, po pár minútach tlačí a obraz začne byť rozmazaný. Opätovné nasadzovanie si pamätá pôvodnú kalibráciu a jediný neduh je, že pri dlhších herných časoch (15 minút a viac) sa môžete začať trochu potiť. Môže to byť súčasne signál, že si telo pýta pauzu.
Odporúčané časy na hranie (15 minút vs. 3-5 minút pauzy) sme dodržiavali aj pri testovaní. Vďaka tomu sa nedostavili žiadne bolesti hlavy, pocity závrate a iné nepríjemnosti. V tom tempe môžete hrať 3 až 4 hodiny a váš organizmus sa s VR zžije.
PlayStation VR Zdroj: Sony
PlayStation VR Worlds – päť zážitkov v jednom
Kompilácia piatich menších hier v balení slúži ako demonštrácia PS VR. Najväčší zážitok v pamäti našincov zanechá určite Into the Deep: sekvencia, kde sa ponoríte v kovovej klietke do morskej hĺbky. Zažívate najprv voľný pohyb, užívate si 360-stupňový pohľad v magickej hlbočine, ohluší vás tlmený zvuk oceánu. Klesáte na morské dno, objavujete rybičky a iné morské druhy...
Grafika je vynikajúca. Intenzívny strih vám nedá vydýchnuť, finále sekvencie nasadí ohromujúci zážitok v podobe útočiaceho žraloka. Kamoš z Čeľustí vás cíti, snaží sa k vám prehrýzť cez kovovú konštrukciu, je iba otázkou času, kedy sa klietka rozpadne. Práve útok žraloka vynikajúco využíva 360-stupňový zážitok.
Zatiaľ čo Into the Deep je skôr pasívny zážitok (okrem pár krokov pohybu niet čo riešiť), The London Heist je už poriadne hrateľná ukážka, kde ide o život. Stanete sa súčasťou naháňačky v uliciach Londýna, kde najprv objavujete iba okolie auta, svojho parťáka a lámete si hlavu, prečo sedíte vľavo a chýba vám volant, no hneď na to začne akčná sekvencia, kedy sa môžete venovať streľbe.
V jednej ruke zbraň, druhou lovíte zásobníky (čo je super element, lebo ručné nabíjanie má cveng) a postupne strieľate po motorkách, autách a útočníkoch na okolí. Je to intenzívna akcia, náboje padajú rýchlo, treba sa triafať do kolies vozidiel či priamo útočníkov a postupne silnie aj artiléria oponentov.
Ľahkí motorkári sú rýchli, strelci z áut ťažko zostreliteľní a keď príde vo finále chlapík s bazukou... Najlepšie porovnanie London Heist k inej kultúrnej sekvencii? Stačí si predstaviť legendárnu naháňačku z Matrixu Reloaded na diaľnici...
PlayStation VR Worlds Zdroj: Sony
Prekvapivo dobrým celkom je aj Scavenger’s Odyssey. Vesmírne dobrodružstvo stroskotanca má potenciál v tom, že existujúci koncept doručí v novom kabáte a prenikavým pocitom. Výbuch na materskej lodi je silný štart. Prelet medzi asteroidy vo vesmíre (opäť sa môžete obzerať dookola) zaberie, ale keď pristanete, nie je intenzita o nič menšia.
Akcia pripomenie posledného Dooma. Pohybujete sa na púštnej planéte, môžete páliť po objektoch a využívate špeciálnu vlastnosť podobe sily zo Star Wars na priťahovanie či hádzanie objektov. Môžete sa sami hýbať (na ovládanie stačí DualShock 4), využívať aktívne prvky a celá FPS hladko funguje. Po prvý raz si užijete aj osvedčené triky v podobe hádzania predmetov do kamery, t.j. do vašej tváre pri prelete vesmírom, ale našťastie nie je táto drobotina využívaná často.
Vo finálnom balení PS VR Worlds sa dočkáte viac levelov pre každú hru a dostanete aj dva ďalšie kúsky, ktoré sme netestovali. VR Luge simuluje ilegálneho jazdca na downhille v obrovskej rýchlosti a Danger Ball je futuristický šport s loptou.
PlayStation VR Zdroj: Sony
DriveClub VR – Sony preteky vo VR
Ambiciózne preteky DriveClub patria neodmysliteľne k PS4. Ich VR verzia mala v deme zaujímavé možnosti – dve trate a tri autá, pričom každé z nich sa inak ovláda. Autori pre každý vehikel vymysleli iný kokpit a tým pádom máte pocit ako v inej hre, či ste vo Ferrari alebo inej značke.
Niekde je volant väčší, inde menší, spätné zrkadlá sú inde, ale spoločný menovateľ je, že súperíte priamo z auta, kamera sa neváľa vzadu. Pre nezvyknutých hráčov je to nová výzva, takto vás autori chcú presvedčiť o sugestívnych pretekoch. Vidíte presne to, čo vodič, a môžete otáčať hlavou vľavo-vpravo, hoci počas jazdy netreba vymýšľať, ale sa sústrediť.
Inak je ovládanie a štýl presne ako v DriveClube, všetko funguje spoľahlivo, no budete trochu prekvapení, že VR grafika nie je taká ostrá ako pri iných tituloch. Je o triedu slabšia, ale aspoň rýchlosť hry nemá problémy, takže autori zrejme zvolili kompromis. DriveClub VR sa dá hrať najdlhšie z hier, lebo skúšate autá, trate a ani po 20 minútach nemáte dosť.
Super Stardust VR – vesmírna arkáda
Bola by škoda nevyskúšať klasickú strieľačku Super Stardust s jednoduchým princípom. Máte raketku, ktorá sa točí dookola či pohybuje vo vesmíre a strieľa po rozličných objektoch a nepriateľoch, zbiera bonusy a môže dosiahnuť čoraz viac bodov či ďalšie levely.
Absolútne jednoduchá hrateľnosť, ale neustála snaha hrať ďalej (životov máte iba pár). Vo VR nemá na pohľad taký pridaný efekt, no ide o to, aby ste sa od začiatku do konca levelu poriadne rozhliadali naokolo a pocítili hĺbku vesmíru. Niektoré planéty a momenty sú skutočne efektné. Ale skôr na pasívne vychutnanie, pri hre s raketkou si VR toľko neuvedomíte. Pre fanúšikov série je však vyskúšanie jasná povinnosť – nesklame, poteší, je to iný zážitok.
Rez Infinite – spoľahlivý útok na prvú signálnu
Rez je geniálna hra, ale nemusí ju oceniť každý. Je to arkáda v pravom zmysle, kde postava beží vpred a vy klikáte či útočíte na okolité objekty, kým svet okolo vás sa dynamický mení a do toho hrá perfektná elektronická hudba. Je to absolútne spoľahlivý útok na prvú signálnu – zrak a sluch budú omámené, tempo hry je ukážkovo vybalansované a tep srdca vyskakuje nahor.
VR Rez Zdroj: Sony
Vo VR získava hra najviac z tradičných titulov, pretože sa môžete maximálne ponoriť do akcie a vychutnať si ju. Zníženie ponuky úloh na niekoľko jednoduchých je obrovské plus, sila hry sa skrýva inde. Top produkcia hudby a svetelných efektov v kombinácii s 360-stupňovým VR má želaný efekt. Prídete z práce a do piatich minút pri tejto hre s helmou na hlave zabudnete na všetko. V tomto smere Rez Infinite boduje neskutočne!
Until Dawn: Rush of Blood – krvavý kolotoč vo VR
Rush of Blood je v podstate rail-gun akcia. O pohyb sa vám postará hra a ešte vás aj posadí do vozíka, takže je jasné, že tempo si bude určovať sama. Vy sa staráte s dvomi brokovnicami o akciu a útočiť na vás môžu už zombies, cirkusové atrakcie či nejaké štylizované prasce.
Rush of Blood je v jadre hororová komédia, ktorá sa vďaka efektom a podaniu výborne hrá, lebo sa môžete nechať uniesť atmosférou a prostredím. Kolotočový štýl má veľké plus, lebo mnohí by chceli zažiť húsenkovú dráhu na vlastnej koži. Tu môžu, všelijaké loopy a iné bizarnosti si vás počkajú. Rush of Blood má vynikajúci zvuk, je uletený a v päťminútových intervaloch pobaví.
Robinson: The Journey – VR s najväčšími ambíciami
Robinson pochádza od tvorcov Crysis a je to cítiť na produkcii a otvorenom svete. Autori si zobrali obrovské sústo: nechali stroskotať hráča na planéte s dinosaurami a inými druhmi. Učíte sa chodiť po konároch stromov, pozeráte sa naokolo (scenérie sú vskutku úžasné), využívate šplhanie po stromoch (funguje cez dve tlačidlá – každé patrí inej ruke) a opäť tu je Sile podobná schopnosť približovať či vrhať predmety do diaľky.
VR Robinson Zdroj: Sony
Robinson sa snaží byť náročný a veľmi interaktívny titul, no vyžaduje si čas na objavovanie – kedy a kam sa šplhať, aký predmet odhodiť či prisunúť. Keď vám brontosaurus skríži cestu, vrháte predmety a šrot na ovocné plody, aby mu padli k nohám a mohol ich začať chrúmať a uhnúť hlavou.
Toto je hra, kde musíte vedieť a zistiť čo robiť – a potom bude veľmi zábavná. Ak nie ste bádateľ a budete frustrovane skúšať, prečo sa vám nedarí ísť ďalej, zábava rýchlo klesá. Finálna sekvencia s pohľadom na celú planétu však dáva tušiť, že nielen džungľa, ale aj iné lokality čakajú na prebádanie – a preto sa Robinson: The Journey črtá ako veľmi ambiciózny titul.
- Tip: Pozrite si aj naše ďalšie herné recenzie.