Vikings: Wolves of Midgard by ste si na polici obchodov či v e-shope k slovenskému tímu sprvu asi nepriradili. Má európskeho vydavateľa (Kalypso) a popisy hovoria o hutnom nasadení vo svete Vikingov, hemží sa to Jotanom, Ragnarokom či Midgardom. Ľahko by ste sa mohli pomýliť, či si nevytvorili Severania nejakú novú ikonickú hru.
Slovenskí Vikingovia sú ukážkou prúdu stredne veľkých hier. Ani malá indie hra za pár eur, ani AAA blockbuster za 60-80 eur. Tomu je dobré prispôsobiť očakávania, pripravte sa na profesionálny kúsok s chytľavou hrateľnosťou, ktorý sa dá hrať v polhodinových sedeniach aj celé noci.
Nordická mytológia od Slovákov
Dejový záber povolá do akcie individuálne navoleného hrdinu. Najprv zachráni dedinu pred nájazdom, aby jej začal neskôr pomáhať. Zháňať suroviny, obnoviť osadu, zosnovať pomstu. Vyrazí do okolia plieniť a získať priazeň iných kmeňov, hľadať poklady a riešiť aj rytierov či náboženských prívržencov.
Severská mytológia naplno využíva nielen pletky a rády, ale aj magické bytosti. Obri, trollovia, monštrá, je toho celkom dosť, aby vaša pozornosť neklesla a mali ste dôvod absolvovať jednotlivé kapitoly. Autori stavili namiesto megascén na statické rozprávanie pomocou zvitkov a charizmatického monológu.
Výborne je riešená voľba postavy – muž/žena, pôvod, zameranie a výzor. Účes, farba vlasov, amulet, tetovania majú spočiatku rovnakú prioritu ako to, či budete zvierať jedno- alebo obojručnú sekeru. Má to význam, výzor si asi meniť nebudete, no zameranie áno a to sa dá riešiť priamo počas hrania, podľa vašich investícií do bodov na vývojom diagrame schopností. Čo budete chcieť posilniť, to sa neskôr vyplatí a vyrysuje do štýlu hrdinu.
Vikings: Wolves of Midgard Zdroj: Gamesfarm
Obnova osady nie je samoúčelná, po vzore Diablo hier je to vaša základňa, kam sa budete vracať. Dobrý kováč, liečiteľ či chlapík s runami padnú vhod. A na predaj budete mať tucty predmetov, inventár je štedrý.
Poteší, že Vikings nie sú priamočiara záležitosť, v zozname lokalít si vyberáte najbližšiu misiu. Je tu hlavná línia a popri nej vedľajšie misie, prípadne možnosť z hlavnej splašiť zvyšný materiál. Na všetkých misiách zaujme postupné pridávanie úloh a súčasne plnenie tých nepovinných. Vidíte ich v pravom hornom rohu a kto má záujem, automaticky ich začne plniť, či ide o zber lebiek, ničenie totemov alebo istého typu nepriateľa.
Tradične najprv plníme nepovinné, popritom berieme veľa koristi a vo finiši kľúčové zadania. Niektorí reptajú, že náplň sa po čase opakuje, no pri vhodnom dávkovaní hry (hodinka denne) sa ani poslednej drobnej úlohy nevzdáte. Navyše mapka je výborne spracovaná, takže sa nestratíte a viete, čo a kde riešiť.
Rež a rúbaj do...
Súboje sú intuitívne. Gamepady majú výborne namapované tlačidlá, rýchlo viete ako útočiť, kde sú špeciálne schopnosti či ako odskočiť do inventára. Bočné tlačidlá sa ujmú pre špeciálne efekty. Interface je kvalitný, čo pomôže aj v zápale boja.
Neskôr skúšate finty ako dvojitý či trojitý úder. AI je celkom kvalitná, nepriatelia sa vyhýbajú, radi využívajú štíty (častejšie ako vy) či efekty bojiska (otrava, zima) a s tým sa nedá nič robiť. Boj je všade prítomný a misie spravidla ukončíte pri bossovi alebo vlne nepriateľov, pričom ste odrazení od sveta.
Je to intenzívny finiš, vždy hľadáte inú taktiku. Na masy funguje niečo iné ako na obra. Často sa dočkáte aj kombinácií, keď jeden väčší druh sprevádza kopa kumpánov a treba ich vytriediť. Alebo sú okolo roztrúsené pomôcky pre bossa, ktoré treba postupne ničiť a ubrať mu zo zdravia.
Vikings: Wolves of Midgard Zdroj: Gamesfarm
V akcii sa dajú využiť rôzne elementy, napríklad postupne zbierate kruh zúrivosti a po naplnení môžete rozpútať riadnu mastenicu. Prípadne využijete talizman so špeciálnou vlastnosťou – špeciálne útoky, vyvolanie pomocníka, mrazenie či liečenie.
Samotné liečenie prebieha inak, ako ste zvyknutí. Liečivý totem vám dokáže uzdraviť hrdinu, no treba ho nabiť pri oltároch. Avšak oltáre sú sčasti jednorazové záležitosti a keď sa k nim vrátite, zistíte, že vás instantne liečia, ale totem už nenabíjajú. Automatické obnovovanie zdravia sa nekoná, toto je hra, kde sa treba oháňať liečivými predmetmi.
Napokon je tu vývoj postavy, toľko typický pre RPG žáner. Na začiatku si síce vyberiete povolanie, no možno ho zmeniť podľa zbrane. Stačí spĺňať level a získate príslušné schopnosti podľa povolania prepojeného s istým bohom. Niektorí bohovia sú spätí s obojručnými zbraňami, iní preferujú bojovníka s dvomi naraz a Tyr má rád jednoručný meč a štít. Výmena zbraní však prospieva boju – raz využijete luk, inokedy masívnu sekeru.
Získavanie schopností prebieha cez fragmenty krvi, keď ich nazbierate a obetujete na oltári, prejdete na vyšší level a s ním čerpáte body na odomknutie podľa bohov. Každý z nich má svoj strom vlastností a dá sa aj vylepšovať – nehovoriac o paralelnom zvyšovaní zdravia, fyzičky či obrane bojovníka. Za jedno odohranie sa vám zrejme nepodarí splašiť všetko, takže autori šikovne núkajú New Game+, kde si ponecháte schopnosti, no nie predmety a pokračujete vo vylepšovaní hrdinu pri opakovanom prechádzaní hry.
Vikings: Wolves of Midgard sú chytľavá akčná RPG. Ideálne je hrať hodinu denne, dať si pár misií, ísť po vyšších leveloch, užiť si súboje a jednotlivé herné systémy či taktizovať s bossom. Niektorí sú ťažší pre sólo hráča, iných si vychutnáte. V druhej polovici sa recyklujú niektoré prvky či prostredia, no celkovo má hra vysoké tempo. V slovenských končinách tak vyšla veľmi dobrá hra, ktorá môže vyzvať aj etalón žánru typu Diablo.
Vikings: Wolves of Midgard vyšiel 24. marca 2017 na PS4 (recenzovaná verzia), Xbox One a Windows PC.
Tip: Prečítajte si aj naše ďalšie herné recenzie.