Keď Slovak T-Com Telekom oznámil detaily jarnej akcie na internetové služby, poskytol viacerým technologickým webom príležitosť, aby vyrukovali s dramatickými headlinami (napríklad tu a tu). Lebo po porovnaní s vianočnou akciou skonštatovali rapídny nárast cien. Hlbšie porovnanie však naznačuje, že produkťáci v T-Come práveže nie sú takí trhoví samovrahovia, ak by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Pre začiatok, historicky porovnávať cenníky T-Comu nie je žiadna sranda. Toľko kombinácií má snáď len sejf dubajského šejka. Celkom vtipne preto vyznieva (neoficiálna) poznámka z tlačového oddelenia operátora, že cenník sa po novom zjednodušuje.
Ale k veci. Ceny šli oproti Vianociam naozaj hore. Najpredávanejšie balíky Turbo2 a Turbo2 Mini na klasickej metalickej (DSL) linke a Optik2 Mini na optickej prípojke zdraželi na priemerných mesačných poplatkoch pri dvojročnej zmluve zhruba o pätinu - a to aj po zarátaní jednorazovej 50-eurovej zľavy. A top-class služby Turbo4 a Optik4, ktoré majú z celého portfólia najvyššie rýchlosti (12, respektíve 80 megabitov na downloade), vyleteli o brutálnych 40 percent.
Čo sa stalo? Jednoducho, Vianoce skončili, zvyknime si. Predježiškové obdobie je pre každého obchodníka, T-Com nevynímajúc, vrcholom sezóny, kedy treba na zákazníkov zapôsobiť nech to stojí, čo to stojí (ako naznačuje aj gradujúca dvojfázová kampaň). A keď sa párty skončí, treba sa znova nejako znormalizovať.
Svedčí o tom medziročné porovnanie cien. Na jar 2010 sa napríklad Turbo 2 predával - čo do mesačných priemerných poplatkov pri dvojročnej zmluve - len o 1,2 percenta lacnejšie ako v aktuálnej kampani - pri DPH nižšej o jeden percentuálny bod. Srandovný Turbo1 s 2000-megabajtovým dátovým limitom dokonca medziročne o desatinu percenta zlacnel.
Pokiaľ ide o polosrandovný Turbo2 Mini s gigovým plnorýchlostným limitom a polimitovým 94-percentným znížením downloadovacej rýchlosti, medziročne sa porovnávať nedá. Tento produkt uviedol T-Com len v závere vlaňajška - vianočné ceny teda možno považovať za uvádzacie a takéto ceny obchodníci tradične nastavujú lákavo.
V prípade optického internetu je medziročný pokles ceny ešte výraznejší. Teda aspoň pri mainstreamových Optikoch 2 a 3 (-7,5 % a -5,6 %). Mainstreamové Optiky 2 a 3 takisto šli hore len minimálne (nižšia DPH). A tieto programy aj oproti Vianociam zdraželi len minimálne - okolo jedného percenta. Pri Optiku2 Mini platí to isté, čo pri jeho Turbo proťajšku: novinka, uvádzacia cena, šup do reality.
Pri vianočných Mini novinkách sa T-Com snaží zvýšenie cien kamuflovať vyššou hodnotou - zvýšením dátového limitu z jedného na dva gigabajty. Na druhej strane, stále platí, že po jeho vyčerpaní sa razantne znižuje rýchlosť prenosu dát - pri DSL na 128 kbit/s a pri optike na 256 kbit/s. Čo je dobré len akurát na to, že človek tie dva gigy nevytorrentuje tak rýchlo.
Inak, povianočnému zvýšeniu cien sa dá vyhnúť - ak si zákazník k internetu (a pseudonepovinnému telefónnemu paušálu) vezme aj televíznu službu. Stará sa o to kombinatorický systém zliav 50 a 100 eur. K tým sa T-Com zrejme uchýlil preto, aby ich mohol využiť v televíznych šotoch a la Dede 3.0. Zvýhodnenie triple play variácií môže byť v súlade so záujmom telekomu ďalej akcelerovať predaj Magio TV.
Pomerne interesatívne asociácie ale vzbudzuje 40-percentný nárast cien najrýchlejších internetových programov - dokonca aj v triple play kombinácii (tá je možná len na optike). Môže za tým stáť napríklad fakt, že tieto paušály má v T-Com ponuke len z marketingových účelov, aby sa nestratil v konkurencii hyper-super-ešte_rýchlejších internetov od Orangeu, UPC, Slovanetu či Antiku. Ako také ich však veľa zákazníkov nevyužíva - a T-Com možno špekuluje, že pri prémiovej cene sa aj 40-percentný nárast stratí.
Pre fanúšikov konšpirácií ešte jeden tip. Čo ak 40-percentný nárast prišiel, lebo T-Com chce predaj týchto paušálov znefunkčniť? Možno mu drahocenné pásmo a výkon supermoderných Císc žerú natoľko, že by sa ich najradšej zbavil.
Na záver ešte tri poznámky. Po prvé, zákazníkom, ktorí si internet od T-Comu kúpili na konci roka, ostávajú v platnosti (nižšie) vianočné ceny. Po druhé, dobrá správa, aj pre nich sa zvyšuje dátový Mini balík na dva gigy a aj nim sa (mierne) zvyšuje rýchlosť odosielania dát. No a po tretie, ak ste zmeškali (výhodné) vianočné ceny, nezúfajte. Ďalšia tohtoročná finálna kampaň príde už onedlho - ako zvyčajne, Vianoce sa u telekomunikačných operátorov začnú v polovici októbra. Ak konkurencia pritvrdí, tak aj skôr.
P.S.: Ďakujem za upozornenie na chybu pri Optikoch 2 a 3 kolegovi z konkurenčného webu.
Foto na titulke - TREND/Maňo Štrauch