Už roky sa verejnosť pohoršuje nad praktikami predajcov. Neraz informujú o obrovských zľavách a pritom sa rovnaké produkty dajú inde nájsť lacnejšie. Neznamená to ale, že predajcovia klamú.
Ako vznikajú zľavy a „zľavy“
Alza už informuje, odkiaľ berie prvotnú sumu, na základe ktorej vypočítava akciovú cenu. Stačí kurzor pridržať na drobnej ikonke „i“ pri preškrtnutej sume. Zobrazí sa oznam, že ide o pôvodnú cenu pri zaradení do predaja alebo odporúčanú cenu. Ostatné e-shopy stále volia mierne zavádzajúcu štylistiku a používajú pojem „bežná cena“.
Takže napríklad 50-percentná zľava na výrobok X u predajcu Z znamená, že kedysi ten výrobok predával (alebo aspoň ponúkal) za X+100 percent. Neznamená to, že ten produkt predáva o polovicu lacnejšie, než za akú cenu ho predávajú konkurenti. Takáto taktika útočí na emócie a jej cieľom je vyvolať u neskúseného kupujúceho pocit, že dostáva niečo objektívne lacnejšie.
Tak či onak, nakupujú len dospelí a svojprávni ľudia, ktorí musia k informáciám od predajcov pristupovať kriticky. A nezabudnúť na veľmi jednoduché pravidlo – pred kúpou si pozrieť daný výrobok v porovnávačoch cien ako Pricemania alebo Heureka.
Čo si zaslúži byť v tomto výbere
Viac či menej zľavnených výrobkov sú stovky a tisíce po celý rok. Do tohto výberu sa tak dostali produkty, respektíve zľavy, ktoré spĺňajú tri kritériá:
1. Ide o zľavnenú cenu, ktorú v čase písania tohto textu ponúkali maximálne dvaja (odlišní, bez majetkových väzieb) predajcovia. Ak za rovnakú alebo podobnú sumu výrobok predáva desať ďalších obchodov, už to nepovažujeme za zľavu, ale jednoducho cenu na trhu.
2. Ide zľavnenú cenu, ktorá je aspoň o 10 až 15 percent nižšia, než v akomkoľvek inom e-shope v porovnávačoch cien. Niekedy to znamená, že zľava je len o 10 percent nižšia oproti cene málo známeho e-shopu (bežná minimálna cena), ale pokojne aj o 20 či 30 percent nižšia než u veľkých predajcov.
3. Ide o produkty, ktoré sú od renomovaných značiek, niektoré sme mohli aj kratšie či dlhšie vyskúšať alebo jednoducho majú celkom dobré meno. Zároveň sme vyberali produkty nad 30 eur. Inak by to bol kilometrový zoznam o tretinu lacnejších pamäťových kariet či slúchadiel za 9,50 eur.
Väčšina zliav je aktívnych už teraz (v piatok sa pridajú predajcovia hi-fi audio techniky Bisaudio a Nay). Tieto z nich odporúčame.
Sony HDR-AS50 (119 eur, bežne minimálne 150 eur)
Príjemná outdoorová kamera s nahrávaním full HD videa, stabilizáciou StaedShot od Sony a vysokou odolnosťou voči piesku, mrazu alebo nárazom. V balení je aj puzdro, ktoré potom dovoľuje nahrávať aj v hĺbke 60 metrov pod hladinou vody. A teraz o viac ako štvrtinu lacnejšia.
Sony HDR-AS50 Zdroj: Sony
Marshall Woburn (269 eur, bežne okolo 320 eur)
Rozmerný a výkonný, ale hlavne dizajnový Bluetooth reproduktor od kultovej značky Marshall s celkovým výkonom 90 W a telom z dreva a koženky.
Marshall Woburn Zdroj: Marshall
LG 70UK6500PLB (775 eur, bežne od približne 1 000 eur)
Niekomu môže byť aj 65 palcov málo. Potom tu je fajn ponuka na prakticky najlacnejší 70-palcový 4K televízor na trhu. Nejde pritom o žiaden druhotriedny model, skôr o veľmi slušnú strednú triedu s podporou HDR, Wifi, Bluetooth a to všetko v paneli s uhlopriečkou 177 centimetrov za necelých osem stoviek.
LG 70UK6500PLB Zdroj: LG
Panasonic TX-65FX700E (899 eur, bežne minimálne 970 eur)
Nejde až o takú výraznú zľavu, ale poteší aj tých pár percent. Hlavne je to stále obrovský 4K televízor od japonského výrobcu, ktorý si dáva extra záležať na čo najfilmovejšom zobrazení. Podporuje HDR10 aj HDR10+ alebo funkciu TV Anywere, ktorá dovoľuje pozerať TV signál z televízora na mobilnom zariadení hocikde na svete.
Panasonic TX-65FX700E Zdroj: Panasonic
Changhong LED40E4000ST2 (195 eur)
Táto čínska značka si pomaly buduje renomé, napríklad strohým ovládaním bez nejakých extra funkcií. Ale čo je dôležitejšie: Metrová uhlopriečka s dostatočne kvalitným full HD obrazom za menej ako dve stovky? Prakticky najlacnejšia kombinácia na trhu (s výnimkou pár ozaj neznámych výrobcov).
Changhong LED40E4000ST2 Zdroj: Changhong