Čínski vedci dosiahli významný pokrok vo vývoji batérií pre elektromobily. Ich nová batéria s elektrolytom na vodnej báze, ktorý obsahuje aj zmes halogénov, konkrétne jódu a brómu, by mohla byť bezpečnejšou a výkonnejšou alternatívou k súčasným lítiovým batériám.
Batéria využíva vodu ako rozpúšťadlo pre elektrolyty, čo zvyšuje jej bezpečnosť v porovnaní s tradičnými lítiovými batériami, ktoré využívajú horľavé organické elektrolyty. Navyše, dosahuje dvojnásobnú energetickú hustotu oproti najlepším lítiovým článkom, čo znamená, že elektromobily by mohli prejsť na jedno nabitie oveľa dlhšiu vzdialenosť.
Kľúčom k vysokej energetickej hustote je použitie viacnásobného prenosu elektrónov medzi katódou na báze jódu a brómu a anódou. Počas nabíjania sa jodidové ióny oxidujú na jodičnany, zatiaľ čo počas vybíjania sa jodičnany redukujú späť na jodidové ióny. Prítomnosť brómu v elektrolyte zlepšuje kinetiku a reverzibilitu elektrochemickej reakcie, čo prispieva k vysokej energetickej hustote a stabilite batérie.
Akcionár Tesly žaluje firmu pre sťahovanie do Texasu a gigantický plat Elona Muska
Výskumníci z Dalianského inštitútu chemickej fyziky Čínskej akadémie vied už dosiahli v laboratórnych podmienkach energetickú hustotu 1 200 Wh/l, čo je porovnateľné s najmodernejšími batériami s tuhým elektrolytom.
Nová batéria vykazuje aj významnú stabilitu a počas testovania s vanádovou anódou zvládla 1 000 nabíjacích cyklov bez straty výkonu. To je dôležitý faktor pre dlhodobé používanie nielen v elektromobiloch.
Vedci veria, že ich batéria s elektrolytom na vodnej báze by mohla byť po rozšírení výroby cenovo konkurencieschopná v porovnaní s tradičnými lítiovými batériami. To by mohlo urýchliť prechod na elektrickú dopravu a znížiť znečistenie ovzdušia.