Votrelec ako filmová séria priniesol štyri rôzne filmy. Klasiku žánru Ridleyho Scotta, akčnejšiu verziu v podaní Jamesa Camerona, temný debut Davida Finchera a štvorku uvoľneného Annauda. Dva cross-overy Votrelec vs. Predator nerátajme, to už bol prázdny popcornový výplach.
Hry s votrelcami to tiež nemajú ľahké. Keď odpočítame Aliens vs. Predator (ktorý paradoxne ukázal, že to, čo fungovalo v hre, nemusí vo filme), neostane veľa zaujímavého. Zrejme si to uvedomila aj Sega, ktorá pred šiestimi rokmi (!) ohlásila, že vyjdú tri hry s tematikou Aliens. Prvá prišla na DS a Aliens: Infestation je slušná akcia na cesty. Ďalšie plánované dielo, RPG, sa už zrušilo. Ostala akcia, Aliens: Colonial Marines.
Rozhádaní tvorcovia o mizerné skóre
O nových Aliens bolo počuť pred necelým mesiacom. Očakávania neboli nízke, štart hry bol už párkrát odsunutý, no 12. február bol solídny termín, lebo kalendár hier nebol príliš preplnený. Prišli však prvé kritiky, výnimkou neboli 3/10, čo pri áčkovom titule znamená katastrofu. Najmä pri takom, čo potrebuje nielen rozhodnutých fanúšikov, ale aj bežných záujemcov. Množstvo predobjednávok aj tak ostalo v platnosti, na úvod sa predalo solídneho pol milióna kópií.
V deň štartu prišla podivná komunikácia bývalého zamestnanca štúdia Gearbox, ktoré malo na hre pracovať. Údajne sa k hre dostali na začiatku, dlhé roky ju redizajnovali a potom sa museli sústrediť na vlastný titul Borderlands 2 a vývoj Votrelcov nechali na iné štúdio (TimeGate). Informácia sa objavila (prekvapivo?) pár hodín po prvých zdrvujúcich recenziách. Akoby sa nikto nechcel podpísať pod hru, ktorú rozmetala kritika.
O deň neskôr Sega uviedla, že na hre primárne robil Gearbox. Snaha o posun kritiky na tri ďalšie štúdiá, ktoré na vývoji participovali, nevyšla. Šéf Gearboxu Randy Pitchford vysvetlil, že na hre naozaj strávili 80 percent času - a tak kritika ide na ich adresu. O týždeň neskôr priznal, že demo sa líši od finálnej verzie.
A o dva týždne sa pár vývojárov anonymne prihlásilo serveru Kotaku a vysvetlili, ako to bolo naozaj. TimeGate začal po štyroch rokoch, na sklonku 2010, na hre pracovať. Gearbox bol zaneprázdnený inými hrami pre Take 2. Keď prišiel čas dizajnovania a písania scenáru, štúdiá si prehadzovali rozličné verzie.
Do toho sa mala pripliesť SEGA ako distribútor s návrhom, nech Aliens vyzerajú aj ako Call of Duty, v ktorom hráči pália guľky skôr do ľudí ako do votrelcov (čo úplne odporuje podstate hry). Niekto chcel priamočiaru akciu, iný zase eskortné misie a ľudský aspekt.
Štúdiá vypľuli demoverziu, s ktorou chodili po výstavách, no sami priznali, že nebola hrateľná. Nikdy. Keď sa vrátili k dizajnu, pracovali na PC verzii. Ešte v lete 2012 údajne TimeGate nevedel uviesť do pohybu PS3 verziu. A tak sa napokon po dvoch rokoch vývoja skutočne chopil hry Gearbox a za šesť mesiacov skúsil dať dokopy najviac hrateľných častí. Pýtať si od distribútora (Sega) ďalší čas už nedávalo zmysel. Hra musela prísť vo februári na trh v určitom stave.
Aspoň priemerná akcia
Vývoj Aliens: Colonial Marines tak v reále trval deväť mesiacov. Hra nie je úplne nehrateľná, no pôsobí ako priemerná akcia, v ktorej autori odflákli určité časti. Snahu priblížiť sa Call of Duty vidieť už po intre – skupina mariňákov sa pripravuje na akciu, hráčov vojak si nabíja zbraň a behá po základni.
V momente sa niekde začnú rojiť nepriatelia, počuť explózie a hráč sa ponáhľa naprieč mostom na vesmírnej lodi, ktorý sa už-už môže začať prepadávať. Dostanete sa na miesto s kopou zranených, pomôžete im a pokračujete ďalej.
Aliens nedávkujú spočiatku napätie zle. Minimálne do bodu, keď sa budete chcieť vrhnúť na slizké potvory, ktoré sa ukážu v blízkosti. Dovtedy je hra fajn a je opakom toho, čo zažívame v iných akciách.
Keď sa vyrojí prvá várka votrelcov, vidieť, kde autori ušetrili. Súboje sa po hodinke stanú monotónnymi a v každej misii sa opakuje rovnaká schéma. Vojak pochoduje po leveli a votrelci sa mu div nehádžu do rany, akoby čakali na likvidáciu niektorou zo zbraní. Arzenál nie je originálny, počas celej kampane nenájdete žiadny zaujímavý kvér.
Počas prvej hodiny vás hra nechce ohúriť megalomanskými scénami. Dáva si načas, aby vás prekvapila vo vypätých častiach. Lenže akcia s votrelcami má fungovať aj s napätím: či sa na vás vrhne nebezpečný face-hugger zo stropu alebo presila votrelcov-bojovníkov, všetko má mať adrenalínový charakter.
Presne ten novým Votrelcom chýba a v polovici šesťhodinovej kampane nečaká zaujímavý zvrat, ani nič nové, len opakujúca sa akcia. Iný level, trošku odlišné prostredie, vlna nepriateľov na kosenie. Ich problém je mizerná inteligencia. Občas sa ukáže poctivá atmosféra z filmov a miestami až archaická hrateľnosť ako v Doomovi, keď stačilo iba ísť vpred a nepriateľské entity stretnúť, odbachnúť a prejsť k ďalším.
Prekvapivo lepšie dopadá hra viacerých hráčov. Či už co-op mód, kde sa budete prebíjať cez votrelcov nielen sólo, ale viacerí alebo pár multiplayer módov, kde hra ukáže svoje kvality či v podaní vojakov alebo skupine votrelcov.
Zvláštne je, že Aliens sa pýšia dobrými scenáristami, ktorí dokopy nezlepili zaujímavý príbeh. Aspoň zvuková stránka s DTS explóziami, soundtrackom a dabingom vie potešiť. Grafika je priemerná, ale nie otrasná (hoci občas vypadne textúra či sa objaví slabší model postáv).
Záverečné hodnotenie: Deväťmesačný vývoj hry a šesťročné vyčkávanie je cítiť. Aliens sa dajú hrať, no kampaň je priemerná. Multiplayer je zaujímavý, no musíte mať dosť hráčov v okolí, aby ste si ho užili. Pokiaľ chcete lepšiu akčnú napínavú hru, siahnite skôr po Dead Space 3.
Aliens: Colonial Marines vyšla 12. februára na PS3, X360 a PC. Hru na recenzovanie zapožičal Brloh (JRC SK).
Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:
- Dead Space 3
- Ni no kuni
- DmC: Devil May Cry
- Need for Speed: Most Wanted - A Criterion Game
- Call of Duty: Black Ops 2
Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.
Foto na titulke a v článku - Sega