Našinec sa môže pýtať, prečo to niekoho nenapadlo už skôr. Mnohé tímy si lámu hlavu ako vytvoriť ten najlepší svet a pritom sa niekedy stačí pozrieť do minulosti a zachytiť čo najvernejšie dobu. Vedia to aj v UbiSofte, keď pri sérii Assassin’s Creed nasadili reálne obdobia i lokality a stávka sa im vyplatila – najnovším dôkazom je AC: Origins, ktorý vďaka Discovery Módu pôsobí ako virtuálna encyklopédia.

Kde bolo, tam bolo... v Čechách 1403

Jedna vec je zobrať existujúci svet a dobu, vynikajúco si ju naštudovať a iná je prispôsobiť im aj hráčove aktivity. Kingdom Come výborne zvláda obe: herný svet sa dá porovnať s učebnicou dejepisu: sme v Čechách v roku 1403. Praha zmietaná neistotou, prosperujúce časy Karola IV. sú preč, Václav IV. nenadviazal na jeho éru a v Uhorsku čaká Žigmund Luxemburský so záluskom na nerastné bohatstvo.

Prepracovaný svet do detailov podčiarkujú desiatky vedľajších postáv rozličných národností – v dedinke nájdete nielen Čechov, ale aj Slovákov, Nemcov, cválajú sem Maďari. Tak sa žilo v Českom kráľovstve: sú tu hradby i dedina s krčmou, domami a hrdinova rodina sa venuje kováčstvu. Neskôr objavíte ďalšie mestečká a obce, vytvorené podľa skutočných predlôh. Vďaka tomu pôsobí svet prirodzene, akoby ste ho poznali z miest, ktoré ste pochodili alebo sú podobné aj u nás. Platí to pre dediny, lesy, lúky, domy...

Je otázne, ako bude realistický, nefantasy svet pôsobiť na zahraničných hráčov, ale domácemu publiku môže pripadať tento prístup sympatický: ľahšie sa stotožnia so zobrazovaným kráľovstvom, ešte sa aj čosi naučia/doučia. Kingdom Come od prvých minút solí na hráča veľa faktov, pridáva do menu heslá, kódex a pôsobí ako prepracovaná encyklopédia.

Unikátne české RPG Kingdom Come stavilo na neuveriteľne realistický stredovek

Zdroj: Warhorse Studios

Zaberá to lepšie ako vo fantasy hrách, kde objavujete nový svet, no s výnimkou Tolkiena a pár ďalších je máloktorý detailne spracovaný. Tu máte jasné reálie, spôsob, akým sa žilo – postavenie žien, náboženstvo, povolania, systém panovníka, šľachty i poddaných. Alebo aj detaily ako prístup ku vzdelaniu (že viete čítať vy hráči, neznamená, že to vie aj váš hrdina).

Hráte za mladého chlapca menom Jindřich (v angličtine Henry), ktorý sníva o veľkom dobrodružstve, no zatiaľ pomáha tatkovi kováčovi, chodí s kamošmi von, laškuje s krčmárkou, potajomky trénuje šerm. Všetko sa zmení počas útoku na jeho dedinku Skalica, kedy sa mu podarí ujsť, rodičia mu zahynú a on dostáva nový život. Konečne môže putovať medzi obcami, venovať sa boju, dostane sa aj do miest, ešte aj na službu k lordom, ktorí si ctia vládu Václava IV. a Žigmundovým útokom chcú odolať.

Unikátne české RPG Kingdom Come stavilo na neuveriteľne realistický stredovek

Zdroj: Warhorse Studios

Žiaden rast na mocného hrdinu či variácia ako sa stal syn kováča kráľom. Je osviežujúce vidieť, že v tomto svete máte inú pozíciu – ste súčasťou väčšieho diania, občas doň zasiahnete, ale nebudete otáčať smer dejín. Niežeby ste boli iba v pozícii svedka, ale váš príbeh má na videoherné pomery menší zásah. Súčasne je však uveriteľne spracovaný a sami si postupne tvoríte charakter hrdinu – bude zručný, výrečný, obratný, mať charizmu alebo to bude šupák či rozgajdaný zlodej, čo bude vykrádať každú truhlicu, čo objaví?

Čo tu Jindřich vlastne robí?

Vlastnosti hrdinu určia jeho aktivity. Cítiť to už pri košatých dialógoch, kde si vyberáte z viacerých odpovedí a každá môže posilniť inú vlastnosť: výrečnosť, charizmu... Presne tak fungujú aj iné aktivity: chcete byť dobrý zlodej? Musíte vyrabovať pár stovák truhlíc (navyše odstupňovane podľa náročnosti). Ak sa chcete venovať boju, nemôžete čakať, že po jednej potýčke budete vedieť skvelo švihať mečom.

Unikátne české RPG Kingdom Come stavilo na neuveriteľne realistický stredovek

Zdroj: Warhorse Studios

Systém podobný Skyrimu či Final Fantasy XIV dáva zmysel: na čo sa zameriate, tam vám môže stúpať level. A čím viac schopností chcete pokryť (vyjednávanie u obchodníkov, alchýmiu či inú šmelinu), tým viac času musíte hre venovať.

Môžete byť bojovníkom (hoci zistíte, že boj je spočiatku ťažkopádny), aj zlodejom či čestným človekom, ktorý by sa radšej spoľahol na diplomaciu a nemusel po nociach kradnúť či prepadávať banditov. Pomerne realistické zobrazenie povolaní vám ukáže výhody (aj nevýhody) tých ďalších: krčmára, mlynára, kováča, pekára. Vyskúšať si môžete viaceré, potom zvolíte, ktoré sú ideálne.

Kingdom Come: Deliverance má štandardný systém aspoň pri štruktúre misií. Je tu príbehová línia, kam sa oplatí investovať čas, lebo sa vyvíja iným smerom ako ste zvyknutí – a paleta vedľajších vás vedie k nepovinným úlohám, dlhočizným prechádzkam v lesoch či objavovaniu sveta. Práve tie ukážu bohaté možnosti. Dlhé hodiny môžete tráviť spovedaním ľudí, riešením hádaniek či potulovaním sa, ale...

Unikátne české RPG Kingdom Come stavilo na neuveriteľne realistický stredovek

Zdroj: Warhorse Studios

Jesť, piť, mrieť, biť

Nemáte nekonečné možnosti. Musíte sa starať o úroveň nasýtenosti, takže treba jesť. Musíte byť čerství, inak budete unavení, máte nízku staminu a nič fyzické nezvládnete – bojovať či behať. Občas je dobré mať nejaké peniaze, ak budete potrebovať predmety do príbehových či vedľajších úloh – a tie si musíte zadovážiť.

Existujú viaceré spôsoby riešenia – čo je jedna z najdôležitejších devíz hry. Zadania sa dajú riešiť rozlične, presne podľa povahy, povolania a štýlu hrania. Ak treba predmet, dá sa kúpiť, ukradnúť a niektorý možno aj vyrobiť. Môžete sa venovať boju naplno alebo ísť štýlom pacifistu a biť sa iba v tej najnutnejšej chvíli.

Ale to, či po bitke prídete do krčmy s krvavým fľakom alebo žiarivým brnením, si všimnú mnohí. A podľa toho sa s vami budú chcieť ďalej baviť alebo sa vám vyhýbať. Už to nie je iba o tom, dať si na seba supebrnenie so štatistikou +2 obratnosť a +3 sila (čo ovplyvní boj), ale o tom, ako sa váš Jindřich bude pozerať na okolie a to zase na neho.

Ale ak sa pustíte do boja, objavíte bohatú ponuku zbraní na blízky boj i strelbu: sekery, meče, kladivá či luky sa hlásia o slovo. Spolu s dobrým ošatením a brnením dokážu divy a určite si obľúbite aj kone, ktoré slúžia na presun, dramatické chvíle a ešte aj tie majú svoje doplnky. Áno, systém je náročný a je dosť možné, že keď pôjdete na poľovačku, zajaca neulovíte ani na dvadsiaty pokus. No neskôr možno pôjdete do lesa a nejakého jelenčoka zastrelíte na prvú. Alebo vojaka v nebezpečnej misii, kde pôjde o život a hra bude neúprosne krátiť čas. Je to tak, Kingdom Come vie byť nepríjemne frustrujúca, lebo jej snaha o realistické zobrazenie situácie ústi do častého opakovania situácií, kedy ľahko zomierate.

Unikátne české RPG Kingdom Come stavilo na neuveriteľne realistický stredovek

Zdroj: Warhorse Studios

No nováčikovia, ani ostrieľaní borci sa nemusia báť, že by tu bola nuda, skôr naopak. Aktivít je veľa, akurát tempo je pomalšie a nie vždy treba tlačiť na rýchlosť: naučíte sa zlepšovať postavu a poskočiť na vyššie levely, užijete si jedinečnú atmosféru, svet a príbeh, niektorí budú makať v boji, iní v misiách za peniažky. Len sa treba pripraviť, že autori obetovali klasický dynamický systém a realita je pomalšia. A ukladanie pozície prichádza iba raz za čas pri questoch či vypití takzvanej sejvovice. Čo niekedy nestačí...

Čeština verzus angličtina

Kingdom Come: Deliverance nemá český dabing – možno je to sčasti škoda, ale minimálne české titulky sa patrí zapnúť, lebo prirodzene v nich vyznievajú mena, predmety či lokality. Atmosféra je iná, aj nám Slovákom bližšia ako keď sa prepnete do angličtiny, ktorá je síce nóbl a hráčom pripomenie iné tituly, aj predmety ľahšie spoznajú, no už stráca lokálnu charizmu. Dokonca anglické dialógy verzus české titulky prinesú viaceré odlišnosti, asi ako keď pozeráte film v kine a cítite, že tam je niečo viac a inde menej.

Kingdom Come: Deliverance je ambiciózny kus, ktorý vyšiel v trošku zabugovanej forme, prvé patche sa ich snažia čo najviac odstrániť a po mesiaci je to hrateľný kvalitný RPG kúsok. Recenzovaná PS4 verzia zobrazuje čo môže, vyzerá celkom pekne, no kvária ju dlhšie načítavacie časy. No graficky cítiť veľký posun – možno nie v obrovských celkoch, ale malých detailoch, gestách postáv či dialógoch. Ambícia českého tímu urobiť veľkú RPG a postaviť sa zahraničnej konkurencii však vyšla – odlišnosť sa oplatila.