Prečo Uncharted prerazil?
Uncharted je jedna z najsilnejších značiek minulej generácie konzol. Sony potrebovala zaštítiť PS3 niečím unikátnym, nevídaným a medzi konkurenciou neuvedeným. V čase, keď sa séria Tomb Raider síce angažovala a prichádzali z nej nove diely, uviedla nového hrdinu: Nathan Drake je ostrieľaný dobrodruh, ktorý sa dostáva na nedostižné končiny Zeme, hľadá stratené artefakty, neraz bojuje proti presile a snaží sa popritom prežiť nejednu pascu, zradu či nástrahu prírody.
Prvý diel mal ešte relatívne blízko k známym hrám, no prerazil na všetkých frontoch. Dej bol výborne napísaný a od prvých minút ste sa dokázali stotožniť s hrdinom. Pamätná je prvá prestrelka na člne i príchod do džungle. Čím ste ďalej putovali, tým hlbšie sa dej zauzľoval a nebola núdza ani o zlomové momenty. Prvý Uncharted vás držal v strehu 10 hodín, bola to skvelá jazda, ktorá sa dala absolvovať aj na jeden hlt. A sedelo na nej všetko: nielen hrdina a dej, ale všetky mechanizmy či objavovanie predmetov v džungli, traverzovanie na labilné schodíky... Dobre vybalansovaná akčná časť ponúkla nezabudnuteľné prestrelky i solídny arzenál.
V druhej časti sa však predsa darí autorom posunúť latku ešte ďalej – a to vďaka quick-time eventom. Tieto sekvencie majú obrovský potenciál a dokazuje to už úvodná scéna, kde dôjde k vykoľajeniu vlaku a Nathan Drake sa zrazu ocitá nad obrovskou priepasťou. Pohyb hrdinu má na starosti hráč, je na vás, ako si poradíte s prekážkami, ktoré sa na vás neustále valia a pritom ani nedýchate v scénach, ktoré musíte zdolať. Druhý diel posunul intenzitu akčnej adventúry takmer na sto percent, prekonal jednotku vo všetkých ohľadoch a servíroval špičkový dej.
Takže trojka mohla v tomto smere iba decentne nadviazať a pokúsiť sa ohúriť ešte na jednom fronte. Štýl blockbustru, filmového strihu, profesionálnej produkcie v ešte lepšom scenári vytvoril poctu najlepším dobrodružným filmom a niektoré scény sú vynikajúco zrežírované i natočené. Herné časti majú správnu mieru akcie, bádania i dobrodružstva; práve narácia a motivácia postáv uspeli v trojke naplno a posunuli autorov ešte ďalej.
Nečudo, že trilógia Uncharted dosiahla takmer kultový status a potom takmer každý tím pašoval do nových hier viaceré prvky a nápady série. Ako Gears of War priniesol systém krytia, tak Uncharted presadil pomer akcie, bádania a quick-time eventov, kde hráč stláča tlačidla v epických scénach. Ako sa v priemysle neraz traduje, na výstave E3 2012 vyzeralo všetko ako Uncharted. Svedčí o tom komiks s Donaldom i rýchla analýza Forbes, že novou hrou na kopírovanie je Uncharted, nie Call of Duty.
Uncharted Collection
Uncharted ako špičkový svetový bedeker
Kúzlo Uncharted však nespočíva iba v špičkovej akcii, objavovaní artefaktov, skvelom deji a kvalitnej scenáristike. Celá trilógia slúži ako nádherný svetový bedeker po skrytých oblastiach Zeme, ktoré sa snaží objavovať takmer každý dobrodruh v nás. Aké zákutia nás fascinujú a kde sa môžete vydať v interaktívnej verzii?
Jednotka začína na mori, zavedie nás do džungle, kde hľadáme El Dorado, objavíme stratený ostrov v Pacifiku, potopené mesto a túžime po hromade zlata Inkov. Miest na preskúmanie je veľa a džungle jednoznačne vedú destinácie.
Dvojka štartuje vo vlaku v zamrznutej krajine a z veľkej časti sa odohráva v Nepále či Himalájach. Je tu snaha o hľadanie stratenej lode Marca Pola a mýtického mesta Shangri-La či pokladov v Borneu.
Trojka je celkom variabilná a zavedie nás na chvíľu aj do Európy (Anglicko, Francúzsko), odbočí do Kolumbie, ale viac ako polovica hry sa snaží nájsť Atlantídu na suchu, ktorá by údajne mala byť okolo Sýrie či Jemenu. Zatiaľ čo jednotka stavila na zeleň a dvojka na sneh, trojka si často vyberá teplú zem.
Uncharted Collection
Čo sa zlepšilo v kolekcii Uncharted?
PS4 verzia trilógie prináša v prvom rade kľúčové vlastnosti pre porozumenie: a tak sú všetky hry už vopred vybavené českými titulkami. Pre nováčikov či fanúšikov ideálna správa hrať znova. Ďalej je to objektívne lepšia grafika a plných 60 fps, čo zrýchli a skvalitní obraz:. krajšie textúry, aj oveľa lepšie nasvietenie jednotlivých lokalít. Štúdio BluePoint žmýka z pôvodnej hry skutočne, čo mohlo.
A vítané sú aj dva módy. Úplne najľahší vhodný pre začiatočníkov, ktorí nezvládajú komplexné akcie či veľa zdravia nepriateľov. Ten najťažší si užijú znalci vďaka tuhým oponentom. Obe skupiny čaká aj nový druh ovládania – vďaka zmene gamepadu sa nehráte s gyroskopom, viac využívate tlačidlá, na hod granátom alebo smer kamery.
Nová kolekcia urazila kus vpred, ale je to aj vďaka silnému PS3 základu, ktorý skrýval možnosti istého zlepšenia. Hudobných fajnšmejkrov maximálne poteší aj nastavovanie reproduktorovej sústavy s uhlami či voľbou obsahu centrálneho kanálu. Hrať Uncharted znova na PS4 je nádherná repríza, ale hrať ju po prvý raz jeden z najlepších herných zážitkov vôbec.