Dobývanie vesmíru spred viac ako pol storočia bolo nákladné. Napríklad misie Apollo stáli v prepočte 2,5 percenta amerického HDP ročne po dobu desiatich rokov. Vysoké náklady podobných projektov a neschopnosť z nich komerčne profitovať spôsobili, že upadli do zabudnutia.

O pár dekád neskôr, počas vrcholu technologickej bubliny stál americký viceprezident Al Gore v Ružovej záhrade Bieleho domu a uskutočnil prvý oficiálny hovor cez satelitnú sieť Iridium. Motorola vyslala do vesmíru 66 satelitov, keď uverila myšlienke, že budúcnosť telefonovania je cez satelitné telefóny. Už o niekoľko mesiacov neskôr však skončila v bankrote, keď sa zistilo, že satelitný telefón za cenu tritisíc dolárov nedokáže konkurovať rýchlo klesajúcej cene mobilov.

O ďalšie dve dekády neskôr komerčné využitie vesmíru nabralo nový dych. Náklady na vybudovanie satelitnej siete dramaticky poklesli a miesto hovorov sa spoločnosti zamerali na prenos dát, po ktorých je veľký dopyt z miest, kde je internet nedostupný. Táto kombinácia spôsobila, že satelitný internet sa stal doslova fenoménom.

A tomu dominuje jedna firma, SpaceX. Elon Musk, zakladateľ spoločnosti, ako prvý začal nielen myšlienku vo veľkom realizovať, ale vytvoril celý ekosystém, ktorý momentálne využívajú vlády po celom svete.

Vymyslel a vybudoval niečo, čo sa nikomu predtým nepodarilo – opätovne využiteľnú raketu. Jej schopnosť pristáť po návrate z vesmíru výrazne znížila náklady na vypustenie satelitov na obežnú dráhu. Mesiac čo mesiac vypúšťa desiatky satelitov Starlink za nízke ceny, neporovnateľné s nákladmi, ktoré platia vlády pri realizácii vlastných projektov.

SpaceX tak drží v rukách dva tromfy – lacný spôsob prepravy nákladu do vesmíru a zároveň satelitnú sieť Starlink, po ktorej je obrovský dopyt. Nie je prekvapujúce, že jeho služby využívajú okrem takmer troch miliónov užívateľov aj mnohé vlády.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa