Capcom má čuch na nové série. Pred ôsmimi rokmi odštartoval Monster Hunter, ktorý zaručil úspech aspoň trom platformám (PS2, PSP, 3DS). Teraz prichádza Dragon’s Dogma, unikátny mix akčnej sekačky a RPG s veľkým svetom. Hra na hrdinov už dlho nebola taká svieža a Japonci podávajú prekvapivý výkon, potešia západných aj východných hráčov.

Zaujímavo začína príbeh, ktorý čiastočne pripomenie Dračie srdce, akurát v opačnom garde. Vás ako hrdinu odbremení drak od búšiaceho srdca, ale vy nezomierate. Vydávate sa na cestu a objavíte, že ste súčasťou zvláštnej rasy, poznáte archaický jazyk a dokážete ovládať iných ľudí. Príbeh síce viac sľubuje ako po dohraní prinesie, ale základný námet a prvých päť hodín bude rozhodne baviť. Škoda, že potom sa na kopu času ochudobní a poriadne rozbehne až vo finále.

Dragon’s Dogma už na začiatku prekvapí výberom hrateľných postáv. Okrem dobrodruha sa vás opýta, akého pomocníka si chcete zobrať do akcie. Hrdinovi umožní ovládať tzv. pawns, ľudské bytosti rôznych povolaní. V skutočnosti tak putujete nie sami, ale v partii, kde môžete mať až troch pomocníkov – jedného si vyberáte a modelujete, zvyšných najmete a nájdete či už vo svete alebo ak budete pripojení on-line, naverbujete od iných hráčov.

Tridsať hodín v Dragon’s Dogma

Takto vzniká zaujímavý ekosystém. Okrem vygenerovaných pawns si môžete najať niekoho, kto podlieha tvorbe iným hráčom a najmä každý pomocník má svoju pamäť či úlohy. Ak sa chystáte na nebezpečný quest, kde eskortujete pár vzácnych cieľov a pomocník ho absolvoval, môže vám dať pár tipov v akcii. Uloženie úspechu v misiách, absolvovanie putovania a najmä zdieľanie dobrodružstiev, to je zaujímavý prvok hry.

Keď začnete putovať s pomocníkmi, rýchlo zistíte, akí sú užitoční. Najprv iba komentujú dianie a jednou vetou dajú bežnú, ale občas aj nečakanú radu. Paralelne sa zapájajú do boja a postupne vznikne medzi nimi a hrdinom určité puto, ktoré sa na dobrodružstvách očakáva. Je to zaujímavý a funkčný element, obsahuje kus náhody; nikdy neviete, s kým možno putovať. Oplatí sa preto pri štarte hry aj pripojiť na PlayStation Network či Xbox Live? Rozhodne áno.

Tridsať hodín v Dragon’s Dogma

Dragon’s Dogma ponúka tiež prepracovaný svet plný nebezpečenstva. Na poli japonských hier si môžete byť istí, že autori vytvorili rozsiahle priestranstvá, do ktorých nasadili smrteľné potvory. Putovanie po svete má dobrú náplň – typické lovecké questy, eskortné misie, zber vzácnych predmetov a skúseností.

Najlepšou zábavou je samotný boj. Hoci ide o RPG, Dragon’s Dogma pripomína akčnú sekačku Devil May Cry – hlavný hrdina skúša rôzne kombá, údery mečov či sekier. Nepriatelia sú pestrí, často obrovskí a sfúknu vás rýchlo. Ich paleta je široká: chiméry, draci, obrovskí tvorovia padajú pod vaším mečom – a často padnete aj vy, lebo zdravie sa nedopĺňa rýchlo a automaticky, no vyžaduje sa odpočinok v krčme, ktorá môže byť poriadne ďaleko.

Dogma má skvelú vlastnosť vytvoriť pocit, že ste na cestách, ďaleko od dedinky, že ste v nebezpečenstve, že sa bojíte putovať ďalej, lebo už nevládzete a že môžete rýchlo zomrieť. Vonku číhajú nepriatelia – a aj striedanie dňa a noci má zrazu novú príchuť: v noci sa putuje ťažko. Je to nepríjemný pocit, ktorý sa zaryje pod kožu, keď na vás vyskočí obrovský nepriateľ, proti ktorému nemáte šancu.

Tridsať hodín v Dragon’s Dogma

Dragon’s Dogma vďaka hrdinom a pomocníkom, vďaka nepriateľom či bojovým možnostiam ponúka každému niečo vlastné. Svet má vlastnú atmosféru, objavovanie pustín či ďalekých končín je dychberúce a boj vás bude baviť až do konca. Dragon’s Dogma je spôsob, ako oživiť žáner a spájať dve videoherné kultúry.

RPG Dragon’s Dogma vyšla 25. mája 2012 na PS3 a X360.

Foto na titulke a v článku - Capcom