Dlhý čas žila značka LOTR z dohody s Electronic Arts. Táto firma na základe licencie počas obdobia filmovej trilógie vydala dve akčné sekačky, LOTR: Two Towers a LOTR: Return of the King. Solídna produkcia sa v kombinácii s intenzívnou akciou celkom uchytila. Hry vyšli pred premiérou filmov, mali dobrý rozpočet, soundtrack od Howarda Shorea a figurujú v histórii ako jedny z lepších filmových hier.
Najlepšie recenzie aj prijatie zo strany hráčov mali dve stratégie LOTR: Battle for Middle-Earth (2004, 2006). Prvá kopírovala dejovú líniu filmu, druhá rozšírila dej o línie od Tolkiena s voľnou interpretáciou. Obsahovala dve kampane: v dobrej elf Glorfindel chránil Rivendell, v zlej ako prisluhovač Saurona idete vyplieniť tábor dobra na severe.
Obe stratégie mali výborne prepracované fungovanie a módy. Podpísali sa pod nimi tvorcovia stratégií Command & Conquer. Spojenie známeho štýlu a populárnej predlohy zabralo.
Po skončení filmovej trilógie chcela EA využiť licenciu čo najlepšie, a tak sa vydala do konzolových žánrov. RPG LOTR: The Third Age (2004) nečakane zobrala herný systém JRPG Final Fantasy X a nasadila ho do sveta Stredozeme. Bol to interesantný projekt – východná hrateľnosť a západná tematika.
LOTR Tactics (2005) bola ťahová stratégia vydaná exkluzívne pre PSP a umožnila na cestách zviesť boje na dobrej aj zlej strane. Hodinové súboje a taktizovanie s jednotkami boli dobre prijaté.
Slabšie dopadla posledná hra od EA, LOTR: Conquest (2009). Mala preniesť tímovú akčnú hru na bojiská Stredozeme a hoci mala rozdielnych bojovníkov, chýbal jej príbehový tmel a samotné bitky neutiahli pozornosť hráčov.
Warner Bros. a nová produkcia
Skôr ako sa dostala licencia z rúk EA, stihla vzniknúť ešte MMORPG Pána prsteňov. Inšpirovaná úspechom World of Warcraft a s trpezlivým tímom vyštartovala sľubne, neskôr sa počet hráčov znížil a po odpustení mesačných poplatkov sa stala jednou z najobľúbenejších. Vyšli na ňu už viaceré datadisky a stále žije.
Warner Bros. Interactive je súčasným držiteľom licencie a za posledné štyri roky vydala niekoľko dobrých hier. Aragon’s Quest (2010) bol solídny štart: z PS2 a Wii dostala aj na PS3, laškovala s pohybovým ovládačom Move.
War in the North (2011) bola silná akčná adventúra s nadpriemernými hodnoteniami. Guardians of Middle-Earth (2012) multiplayerová akcia. A Warner Bros. priniesol aj dve LEGO hry: či už LEGO Lord of the Rings (2012) alebo LEGO Hobbit (2014) patria k tým najvtipnejším v sérii.
Hry zo sveta Stredozeme vydržali nielen počas filmovej trilógie Pána prsteňov, ale aj ďalších desať rokov po nej. A s príchodom trilógie Hobita prišiel nový impulz, lebo Stredozem je opäť v kurze.
Minirecenzia: Middle-Earth: Shadows of Mordor
Súčasný projekt Shadows of Mordor je jeden z najambicióznejších a vo Warneri dúfajú v novú sériu. Zvolili dobrý termín, chytľavý štýl hrateľnosti a kopu platforiem: PS4, Xbox One, PS3, X360, PC.
Shadows of Mordor sa odohráva medzi Hobitom a Pánom prsteňov. Sauronova moc už silnie, Mordor nie je ešte zdevastovaný, no prítomnosť orcov je markantná. Spomína sa ukovanie 16 prsteňov moci a najmä elf Celebrimbor.
Vaším hrdinom je Talion, gondorský kapitán, ktorému vraždia rodinu, aj on umiera. Dostane ponuku ostať na svete dlhšie, prevtelí sa do neho duch a ako dvojosoba putujú po Mordore a bojujú s orcami. Príbeh síce nie je najsilnejší v sérii, ale pekne si vyberá línie z Pána prsteňov a Silmarillionu. Slúži ako dôvod pre putovanie, hoci nemá silné momenty či zvraty, scenáristi dodali fajn štandard na videohru.
Najsilnejšou devízou je samotný Mordor, obrovský priestor pre objavovanie a plnenie misií. Spočiatku iba bežnej (zlikvidovať piatich bossov), neskôr prídu zaujímavejšie úlohy. Príbehové a vedľajšie zadania dávajú zmysel a vedú vás po rozľahlej mape do pútavých lokalít. A orcovia od výmyslu sveta s rozličným stupňom sú zoradení do kategórií pešiakov, kapitánov a veliteľov.
Tým, že sa pohybujete na nepriateľskom území, si hra zobrala za vzor dva súčasné hity: Assassin’s Creed a Batman: Arkham sériu. Z prvej si vyberá systém nepovšimnutého hrdinu na nepriateľskom prostredí, kde sa snažíte pohybovať nenápadne, využívať stealth techniky a tiché zbrane. Z Batmana zasa súbojový systém: útok-protiútok-tlačidlová sekvencia. Je dravý, dynamický, budete využívať fyzické útoky, rúbať mečom, skúšať dýku či strieľať z luku. Ale orcov je veľa, už pešiaci vám dajú zabrať a presila je náročná.
Už putovanie po Mordore je pasia, no autori obohatili hru ešte o jednu novinku: Nemesis systém. Kapitáni a velitelia nemajú mená zbytočne, ale kvôli histórii konfliktov s vami či inými orcami. Vaše súboje si zapamätajú: ak vás porazia, stúpne im level a vedia ako na vás. Odídete od kapitána na hodinu-dve, zrazu je o tri levely ťažší a už ho budete musieť zdolávať inak.
V Stredozemi môžete stráviť 20-30 hodín, kým zdoláte všetky misie, kapitánov i veliteľov, vyzbierate predmety. Má skvelý engine, na next-gen konzolách vynikne grafika aj zvuk. Hra novej generácie pre Tolkienov svet je chytľavá, ale aj brutálna a odlišná od tých predchádzajúcich.