Stredne vybavený
Kým spočiatku boli ebiky zosmiešňovanou a drahou alternatívou k lacnejším trekovým a slabšie vybaveným bicyklom, dnes prenikajú aj do najvyšších tried. Napríklad testovaný kus má 125 mm zadné odpruženie a 120 mm predné, obe značky RockShox. Kolesá, brzdy a prehadzovačky majú strednú výbavu Shimano Deore a SLX. Výsledkom je nižšia stredná trieda takzvaných full bicyklov.
Zásadným rozdielom je 400 Wh batéria na mieste štandardne určenom pre fľašu a elektromotor Bosch Performance Line CX na mieste predného prehadzovača. Zadný má desať prevodov a len v spolupráci s ním možno využiť motor naplno.
Tento kus vyzerá dobre a do sveta nekričí, že cyklistovi pomáha elektrinou. Váha navyše sa ale prejavuje v masívnejšej konštrukcii a najmä hmotnosti cez 20 kg. Je to daň za elektrinu, ktorú budete preklínať pri každej manipulácii. Či už nakladaní biku do auta alebo jeho prenášaní cez skaly. A samozrejme je tu cena. Bez elektriny by človek za 3 600 eur namiesto testovaného kúsku dostal prakticky celokarbónovú špičku.
Taliansky bikerský okruh Sellaronda v okolí Passo Pordoi, bicyklovanie v kopcoch pri Lago di Garda, aj výlety v okolí rakúskeho Dachsteinu a ďalšie presuny majú ukázať, či sa to oplatí.
Elektrobicykel KTM Macina Lycan 27,5 10 CX4 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Bez obmedzení
Prvé jazdy v Taliansku sú viac previerkou zjazdových schopností bicykla. Niekoľkokrát využívam na cestu hore lanovku, potom čaká viac či menej náročný zjazd. Elektrobike sa smerom dole správa ako dobre postavený horský bicykel. Drží stopu aj na kamenistých zjazdoch z výšky 2 500 metrov nad morom, v úzkych prachových zákrutách je rovnako obratný.
Technológie držia pevne pri skokoch aj na skalách, nie je to žiadna citlivka. Smerom dole ani pri brzdení sa batéria nedobíja, ale stavil by som sa, že riešenie je len otázkou času. Čo naopak zatiaľ riešenie nemá je fakt, že elektrická pomoc končí kvôli legislatívnym obmedzeniam pri 25 km/h.
Na záver ma po blúdení čaká niekoľkokilometrové asfaltové stúpanie. Batérii som doteraz zabrať nedal, až teraz naplno využívam elektrinu. Na pohon si možno vďaka prepínaču a displeju na riadidlách vybrať zo štyroch prednastavených stupňov. Prvý Eco pridáva cca 50 % schopností jazdca, ten najvyšší Turbo až 300 %.
Ebike nie je ako motorka a cyklistovi pomáha len vtedy, keď sám šliape do pedálov. A pri najvyššom stupni je to, akoby šliapali traja naraz. Napriek snahe dostať sa domov čo najskôr, prudké niekoľkokilometrové stúpanie v okolí mesta Arabba neminie ani dve paličky zo šiestich.
Elektrobicykel KTM Macina Lycan 27,5 10 CX4 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Maximálne nasadenie
Na rade sú dva kondične ďaleko náročnejšie okruhy bez lanoviek. A tu sa naplno prejavujú plusy elektrobiku. Po cca triapolhodinovom nabíjaní z obyčajnej zásuvky má batéria sto percent. Jej výdrž veľmi závisí od záťaže i zvolenej pomoci. V praxi sa ale nestane, že by vydržala menej než 40 až 50 kilometrov stúpaní a klesaní.
Napríklad jazda v kopcoch nad Lago di Garda znamená dlhé tiahle kamenisté stúpania s celkovým prevýšením okolo tisíc metrov. Kapacita batérie zvládne celých 60 kilometrov, aj to jej ešte ostávajú dve paličky. A to má „len“ 400 Wh, novšie modely majú o štvrtinu viac. Azda jediným momentom, kedy jedno nabitie batérie nebude stačiť, tak budú niekoľkodňové biketripy so stovkami kilometrov.
Elektrina pomáha aj silným záberom na skalách a veľkých koreňoch smerom hore, kde by som inak musel z bicykla zosadnúť. Hoci bicykel ponúka možnosť pomôcť si elektrinou aj pri tlačení, pri stúpaniach by to mohlo fungovať výraznejšie.
Elektrobicykel KTM Macina Lycan 27,5 10 CX4 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Sloboda pohybu
Najväčšmi ale oceňujem pomoc v okolí rakúskeho mesta Halstatt. Na 45-kilometrový okruh s prevýšením cez 600 metrov môžem vďaka tomu vyraziť aj neskoro podvečer. S plne nabitými batériami sa totiž netreba obávať výdrže a prudké stúpania, kde by som horko-ťažko dlhé desiatky minút šliapal tak šesť až osem kilometrov za hodinu, teraz na strednej pomoci zvládnem pri dvojnásobnej rýchlosti. A hoci batérie nešetrím, vo výsledku ostávajú ešte dve čiarky.
Bez elektriny by som tento okruh pred večerou ani nešiel, lebo by na to jednoducho nebol čas. Teraz som ho s radosťou prešiel oproti udávaným časom o hodinu skôr bez stresu, či ešte stihnem rodinu. Bola to zábava a vďaka omnoho vyššiemu tempu, i keď s pomocou, som si aj poriadne „zamakal“.
Pre neskúsených cyklistov je ľahká dostupnosť hôr aj riziko – vďaka pomoci sa totiž dostanú do takých ťažkých terénov, na ktoré ich cyklistické schopnosti nestačia. A to hrozí vážnymi zraneniami.
Elektrobicykel KTM Macina Lycan 27,5 10 CX4 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Práve sloboda, ktorú dávajú ebiky je ich najväčším plusom a predajným argumentom. Môžete vyjsť do hôr, kde sa inak nedostanete, namiesto poldennej cesty budú stačiť tri hodiny. Možno predpokladať, že elektrobicykle budú časom ľahšie, s ešte väčším dojazdom a možno aj lacnejšie. Je to budúcnosť.
Za test elektrobicykla KTM ďakujeme spoločnosti Ride.sk.