Byton prezentuje svoj prvý model - patrí do kategórie crossover SUV - ako Smart Intuitive Vehicle. Aj keď šoférovanie je v podstate dosť intuitívne aj v súčasnosti, použité technológie tomu majú ešte pomôcť. Skúsenosť testovacích jazdcov spomedzi bežných používateľov bola, že Byton pripomína smartfón na kolesách.

Že je niečo inak, naznačí už pohľad na externý dizajn auta. Na jeho bočných stranách chýbajú spätné zrkadlá - túto funkciu zabezpečujú kamery, z ktorých sa obraz prenáša na displej na palubnej doske.

Tesle rastie konkurent, čínsko-nemecký Byton predstavil smartfón na kolesách

Zdroj: Jozef Andacký

Palubná doska je pritom veľký displej s rozmermi 120 x 25 centimetrov. Druhý (menší) displej je na volante. Môže na ňom bežať napríklad navigácia. Ďalšie displeje sú na zadnej strane predných sedadiel - slúžia ako multimediálna stanica pre pasažierov.

Aj ďalšia technológia nahrádza klasiku - namiesto kľúča sa auto odomyká pomocou rozoznávania tváre. Rovnakým spôsobom sa tiež identifikuje vodič, ktorému auto nastaví jeho preferencie, napríklad polohu sedadla.

Smart funkcie auta sa okrem páčiek a ikon ovládajú tiež hlasom a gestami. Čo sa týka hlasu, Byton do auta integroval digitálnu asistentku Alexa od Amazonu. Z auta si pomocou nej môžete objednať aj nákup v supermarkete.

Smartfónovú – prípadne wearable – používateľskú skúsenosť podčiarkuje sada senzorov, ktoré merajú telesné funkcie vodiča: teplotu, tep srdca či saturáciu kyslíka. Všetky dáta (nielen o vodičovi, ale aj napríklad o technickom stave vozidla) sa uchovávajú v zabezpečenom cloude.

O konektivitu sa starajú antény ukryté v streche auta, ktoré podporujú všetky štandardy vysokorýchlostných mobilných sietí. Vrátane očakávaného štandardu 5G, ktorý sľubuje dátové prenosy do 10 gigabitov za sekundu.

Tesle rastie konkurent, čínsko-nemecký Byton predstavil smartfón na kolesách

Zdroj: Byton

Byton má tiež prípravu na premenu na samojazdiace auto – na čo však treba okrem softvéru doinštalovať aj potrebný hardvér. Obe predné sedadlá sú pritom rotačné, dajú sa máličko vytočiť okolo stredovej osi.

E-auto v predpokladanej cene 37-tisíc eur (bez DPH) bude k dispozícii v dvoch verziách podľa výkonu motora. Základný model prejde na jedno nabitie 400 kilometrov, vyšší variant o 150 kilometrov viac. To je pomerne štandardné číslo. Omnoho revolučnejšie znie tvrdenie výrobcu, že za pol hodinu by sa mala batéria nabiť na 80 percent.

Tesle rastie konkurent, čínsko-nemecký Byton predstavil smartfón na kolesách

Zdroj: Byton

Byton vystupuje navonok ako čínska firma. V tejto krajine má sídlo, R&D a obchodnú centrálu, väčšinu investorov a v tamojšom Nankingu si stavia aj výrobnú fabriku.

Dizajnérske centrum je však v nemeckom Mníchove. Z Nemecka je takisto dvojica spoluzakladateľov start-upu, CEO Carsten Breitfeld a prezident Daniel Kirchert. Ich e-auto sa má začať predávať v roku 2019, firma sa chce sprvu sústrediť na čínsky trh.