Elon Musk sa nezaprel a znova pripravil pre médiá a fanúšikov značky šou. Štandardne je to bežná vec pri premiére nového smartfónu. V tomto prípade ide o kamión. Nákladné auto predstavené s rockovou hudbou a jasaním obecenstva, to sa tak často nestáva.
Tesla Semi môže výrazne rozbúriť vody nákladnej dopravy. Bude dostupný v dvoch edíciách. Štandardný a s aerodynamickou úpravou. Obidva ale vyzerajú ako zo sci-fi seriálu. Už len neštandardná pozícia šoféra uprostred kabíny odlíši toto vozidlo od všetkých ostatných. Ostrieľaní vodiči si na to budú musieť dlhšie zvykať.
Po oboch stranách volantu sú obrazovky prevzaté z Modelu 3. Na jednej budú informácie o vozidle a jeho bezpečnostných prvkoch, na druhej navigácia, hudba a podobne. Čelné sklo podľa E. Muska vydrží atómový výbuch. Samozrejme ide o metaforu. V každom prípade má ísť o sklo s extra tvrdosťou, pretože aj pri malej praskline, ktorá sa štatisticky objavuje raz za rok, auto nesmie na cestu až do opravy alebo výmeny. To je čas, ktorý znamená pre podnikateľa alebo firmu ušlý zisk.
To najdôležitejšie je ale výkon. Tesla Semi dokáže zrýchliť z 0-60 míľ (97 km/h) za 5 sekúnd. Pri plnom naložení, čo je 36 ton, sa na spomínanú rýchlosť dostane za 20 sekúnd. Pri 5-stupňovom stúpaní zvláda rýchlosť 105 km/h. To všetko vďaka štvorici samostatných elektromotorov prevzatých z Modelu 3. Tesla si tak verí, že na ne dáva záruku jeden milión míľ.
Zdroj: Tesla
Samozrejme, pri elektro nákladiaku je podstatný dojazd. Tesla Semi má na jedno nabitie prejsť viac ako 800 kilometrov. Tento údaj bol počítaný pri plnom naložení a pri diaľničnej rýchlosti. Viac ako pri osobných autách je ale dôležitý aj čas dobitia. Výrobca garantuje (pri Tesla Megacharger staniciach) dobitie na ďalších 640 kilometrov jazdy za pol hodiny. Čo pekne spadá do pravidiel povinných prestávok pre šoférov kamiónov.
Autopilot ako štandard bude aj pri Tesla Semi. Zatiaľ nie plný autopilot, ale kamión bude vedieť držať sa v pruhu či sám brzdiť. Samozrejmosťou (v prípade Tesly, nie celého segmentu) je aj mobilná aplikácia, ktorá pridáva aj širšie diagnostické ukazovatele.
Zdroj: Tesla
Elon Musk zatiaľ neprezradil koncovú cenu za Tesla Semi. Pochválil sa ale, že podľa ich prepočtov sú náklady na míľu pri ich kamióne približne o 20 percent nižšie než pri konkurentoch so spaľovacím motorom.
Výroba začína v 2019, tento rok sa dostanú prvé kusy na cesty.
Tesla Roadster bol pred pár rokmi prvý pokus čerstvej automobilky predstaviť čisto elektrický automobil. Hoci veľké predajné úspechy neslávil, dostal značku Tesla do povedomia a Elon Musk a jeho tím získali veľa skúseností, ktoré zužitkovali pri vývoji už omnoho úspešnejších modelov S, X a 3. Teraz si ale drali druhý pokus.
Tesla Roadster druhej generácie už nie je postavená na základoch modelu Lotus Ellise, ide o čistokrvný Tesla superšportiak.
Niekoľko čísel na začiatok. Zrýchlenie z 0-60 míľ (97 km/h) za 1,9 sekundy. Prvýkrát sa pri sériovo vyrábanom aute dostala táto hodnota pod dve sekundy. Maximálna rýchlosť je viac ako 250 míľ za hodinu (402 km/h). Niekoľko ďalších čísiel – tri samostatné motory, 200 kWh batéria, krútiaci moment 10 000 Nm. Podľa slov Elona Muska, najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo na planéte.
Zdroj: Tesla
Pritom to nie je striktne nepraktické auto. Má dojazd až 1 000 kilometrov, batožinový priestor a čo je najväčším prekvapením, je štvormiestne. Aj keď zadné sedadlá sú skôr pre menšie postavy. No dobre, veľmi malé postavy.
Predaj má začať v roku 2020. Prvý tisíc kusov označených ako Founders Series bude stáť 250-tisíc dolárov a je možné si ich rezervovať so zálohou 50-tisíc dolárov. Ďalšie kusy budú mať štandardnú cenu 200-tisíc dolárov. Na jednej strane je to poriadne vysoká suma, lenže v rámci svojich parametrov je Tesla Roadster v rovnakej kategórii ako McLaren P1, Ferrari LaFerrari alebo Porsche 918 Spyder, ktoré sa predávajú aj za milión dolárov.
Tesla Roadster red Zdroj: Tesla