Slovak Telekomu (ST) možno v budúcnosti nebudú zákazníci platiť len za telefónne služby, ale aj za plyn či elektrinu. O snahe zastaviť pokles výnosov (v uplynulom roku o 6,7% na 837 mil. €) aj expanziou mimo domovského telekomunikačného biznisu hovoril na stretnutí s novinármi šéf podniku Miroslav Majoroš. Ďalším takýmto novým segmentom môže byť napríklad poistenie alebo finančné produkty.

Zatiaľ nie je, aspoň oficiálne, nič rozhodnuté. No hĺbka, do akej M. Majoroš túto tému rozvinul - telekom podľa neho môže do nových biznisov ísť formou akvizícií, kooperácií s existujúcimi subjektmi alebo investícií na zelenej lúke - naznačuje, že ide o reálne úvahy.

Pointou je využiť súčasnú zákaznícku bázu (tri milióny zmlúv na fixné a mobilné služby) ako aj distribučný systém (140 obchodov po celom Slovensku, call centrum, e-shop) na predaj ďalších, non-core produktov. Aj za cenu nižších marží, s ktorými sa na trhu predávajú napríklad energie. A dodatočných nákladov, najmä na úpravu informačných systémov.

Potenciál rastu v tradičnom telco biznise limituje pokračujúca regulácia - vlani sa znížili prepojovacie poplatky, ktoré si medzi sebou platia operátori za volania svojich klientov ku konkurencii, o 40 percent, a prebehla tiež šiesta vlna poklesu roamingových sadzieb, naordinovaná Európskou úniou. K tomu treba prirátať silnejúcu konkurenciu, ktorá prispieva k znižovaniu cien služieb - v minulom roku takýmto činiteľom boli flatové paušály ako WOW (Orange) či Happy (ST).

Adekvátne výnosom klesol aj zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA). Zisk po zdanení však spadol na 62 miliónov eur, medziročne o viac ako 40 percent. M. Majoroš to zdôvodňuje pomerne vysokými odpismi starých technológií a tiež zvýšeným daňovým zaťažením. Slovak Telekom patrí medzi podniky, na ktoré sa vzťahuje vlani zavedená dodatočná osobitná daň.

Slovak Telekom v roku 2012
(finančné výsledky)
2012 (mil. €) 2011 (mil. €) Ročná zmena (%)
Výnosy 837,4 897,4 -6,7
EBITDA 352,3 388,7 -9,4
Zisk po zdanení 62,0 111,9 -44,6
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou

Prorastové impulzy identifikuje telekom aj vo svojom klasickom biznise. M. Majoroš menuje tri: mobilné dáta, televízne služby a IT. Mimochodom, televízia a IT služby ešte pred pár rokmi k tradičným doménam telekomu nepatrili.

Výnosy z mobilných dát (internet v mobile či mobilné pripojenie pre notebooky) vzrástli v roku 2012 o desať percent (konkrétne čísla operátor nezverejnil). Ďalší potenciál sa skrýva najmä v predaji internetu pre majiteľov smartfónov.

Tie vlani tvorili tri štvrtiny všetkých predaných mobilov, ale z nich len na 60-65 percentách mali zákazníci aj dátovú službu. Inými slovami, možno cez mobil surfovali po webe, no na pripojenie využívali WiFi a nie mobilnú sieť. M. Majoroš si vie predstaviť penetráciu mobilných dát na úrovni 80 percent majiteľov smartfónov.

Telekom vlani výrazne investoval do rozšírenia rýchlej mobilnej siete. V súčasnosti 3G technológiou s (teoretickou) kapacitou downloadu 21 megabitov za sekundu pokrýva územie Slovenska so 77 percentami populácie. A v 37 lokalitách má inštalované základňovky podporujúce dvojnásobnú rýchlosť.

V tomto roku už telekom do dátovej mobilnej infraštruktúry bude podľa M. Majoroša investovať menej. Ďalší investičný rozmach možno očakávať od výstavby siete 4. generácie (4G, resp. LTE). Kedy to bude, závisí od termínu vypísania a ukončenia aukcie na príslušné frekvencie, na príprave ktorej už dlhé mesiace pracuje Telekomunikačný úrad SR.

Telekom poškuľuje po energetike a poistkách

Zdroj: SITA

ST vlani rástol aj v počte klientov televíznych služieb (Magio). Hoci menej dynamicky: kým v roku 2011 mu pribudlo 35-tisíc nových klientov (na IP TV a satelit), v uplynulom roku to bolo len 15-tisíc. Koncom minulého roka mal operátor 175-tisíc televíznych abonentov.

Ďalší rast komplikuje fakt, že po vypnutí analógového vysielania už väčšina domácností využíva niektorú z foriem platenej televízie - po zavedení servisného poplatku k nim patrí aj dominantný Skylink. Telekom sa chce preto v TV službách orientovať na služby typu televízia v mobile a/alebo tablete (Magio Go). Evidentne verí, že okrem cool faktoru majú aj finančnú perspektívu.

Potenciál IT služieb odvíja Slovak Telekom od rastúceho biznisu služieb dátových centier a cloud computingu. M. Majoroš hovorí, že v dátovom centre, ktoré firma otvorila pred dvoma rokmi v Bratislave, pribudli noví zákazníci a že sa uchytil aj projekt Telekom Cloud. Na druhej strane, výnosy dcérskej (IT) firmy PosAm klesli vlani o sedem percent (na 31,4 milióna eur) - podľa šéfa telekomu ide o odraz situácie na celkovom IT trhu.

Slovak Telekom v roku 2012
(zákazníci)
31. decembra 2012 (tis.) 31. decembra 2011 (tis.) Ročná zmena (%)
Pevné linky 960 1 021 -6,0
Širokopásmové prístupy (DSL a optika) 480 464 3,5
Zákazníci digitálnej TV (IP TV a satelit) 175 160 9,4
Zákazníci v mobilnej sieti (SIM karty) 2 197 2 197 0,0
- z toho klienti so zmluvou a faktúrami 1 463 1 447 1,1
- z toho klienti s predplatenou kartou 477 500 -4,6
- z toho SIM karty pre SkyToll 257 250 2,8
Pozn.: Údaje z mobilnej siete zahŕňajú zákazníkov, ktorý využili služby telekomu v priebehu posledných troch mesiacov.
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou

Foto na titulke a v článku - Maňo Štrauch