Slovak Telekom za prvé tri kvartály tohto roka dosiahol výnosy 613 miliónov eur, čo oproti rovnakému obdobiu vlaňajška predstavuje pokles o osem percent. Ešte výraznejšie sa mu znížil zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA): medziročne bezmála o trinásť percent, na 259 miliónov eur.

Pri poklese celkového počtu klientov v pevnej aj mobilnej sieti zaznamenal operátor nárast zákazníkov aspoň v segmente širokopásmového internetu a digitálnej televízie. Firma o tom informovala v tlačovej správe.

Šéf podniku Miroslav Majoroš hovorí, že sa pod zníženie výnosov sa podpísala „regulácia a silná konkurencia“. Od prvého júla skutočne výrazne klesli regulované ceny za prepojenie do mobilných sietí, oproti dovtedajším cenám o 40 percent.

V marci Telekomunikačný úrad SR upravil (nadol) tiež prepojovacie tarify vo fixnej sieti. A od júla vplyvom európskej regulácie zlacnel aj roaming.

Konkurenčný tlak sa v tomto roku zvýšil najmä v segmente mobilných paušálov. Najprv s novými mesačnými programami v apríli vyrukovala Telefónica (O2). Po nich začiatkom júna nasledovala prestavba portfólia Orangeu, ktorý uviedol platformu WOW.

Na konkurenciu reagoval aj Telekom, paušálmi Happy pre rezidenčných a Star pre biznis zákazníkov - no až v auguste, čo na výnosy operátora malo zrejme zatiaľ len limitovaný vplyv.

Slovak Telekom v prvých troch kvartáloch 2012
(finančné výsledky)
Q1-Q3 2012 Q1-Q3 2011 Medziročná zmena (%)
Výnosy (mil. €) 613,2 666,9 -8,1
EBITDA (mil. €) 259,4 297,4 -12,8
ARPU v mobilnej sieti (€) 14 15 -6,7
PRAMEŇ: Slovak Telekom

V pevnej sieti sa počet klientov Telekomu ďalej prepadáva pod milióntu hranicu, vlani bol koncom septembra ešte nad ňou. Mierne ubudlo aj zákazníkov na mobilné služby: najmä tých s predplatenými kartami. Miernym tempom rástol počet zákazníkov fixného širokopásmového internetu, na 473-tisíc.

Telekom v druhom a treťom štvrťroku celoplošne zvýšil kapacitu pripojenia na klasických pevných telefónnych linkách (DSL). Na druhej strane, do tohto segmentu začiatkom roka vstúpil Orange, ktorý na DSL služby doteraz získal 16-tisíc klientov.

Najväčší percentuálny prírastok zákazníkov zaznamenal Telekom pri službách digitálnej televízie Magio (o 12%). Treťokvartálnych šesťtisíc nových abonentov je najviac v aktuálnom fiškálnom roku. Rozdelenie klientov na Magio v pevnej a optickej sieti a na satelitné Magio však operátor nezverejnil.

Slovak Telekom v prvých troch kvartáloch 2012
(počet zákazníkov, tis.)
Q1-Q3 2012 Q1-Q3 2011 Medziročná zmena (%)
Pevné linky 977 1029 -5,1
Širokopásmové (fixné) prístupy 473 457 3,5
Zákazníci digitálnej TV 170 152 11,8
Mobilná sieť (celkovo) 2 313 2 318 -0,2
Zmluvní zákazníci v mobilnej sieti 1457 1442 1,0
Zákazníkov s predplatenou kartou 599 643 6,8
SIM karty pre SkyToll 257 233 10,4
Poznámka: Údaj o počte klientov v mobilnej sieti zohľadňuje klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili mobilné služby za posledné tri mesiace, bol 2 195 000.
PRAMEŇ: Slovak Telekom

Rásť s výnosmi sa v tomto roku zatiaľ darilo dcérskym firmám Slovak Telekomu. Jeho IT odnož, PosAm, ich zvýšil medziročne o 14 percent, na 18,1 milióna eur. V budúcnosti môžu z IT segmentu plynúť Telekomu tržby aj z nových cloudových služieb. Začiatkom októbra - v spolupráci s PosAmom - spustil projekt virtuálnych serverov pre firemných zákazníkov, Telecom Cloud.

Foto na titulke - Slovak Telekom