Slovak Telekom za prvé tri kvartály tohto roka dosiahol výnosy 613 miliónov eur, čo oproti rovnakému obdobiu vlaňajška predstavuje pokles o osem percent. Ešte výraznejšie sa mu znížil zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA): medziročne bezmála o trinásť percent, na 259 miliónov eur.
Pri poklese celkového počtu klientov v pevnej aj mobilnej sieti zaznamenal operátor nárast zákazníkov aspoň v segmente širokopásmového internetu a digitálnej televízie. Firma o tom informovala v tlačovej správe.
Šéf podniku Miroslav Majoroš hovorí, že sa pod zníženie výnosov sa podpísala „regulácia a silná konkurencia“. Od prvého júla skutočne výrazne klesli regulované ceny za prepojenie do mobilných sietí, oproti dovtedajším cenám o 40 percent.
V marci Telekomunikačný úrad SR upravil (nadol) tiež prepojovacie tarify vo fixnej sieti. A od júla vplyvom európskej regulácie zlacnel aj roaming.
Konkurenčný tlak sa v tomto roku zvýšil najmä v segmente mobilných paušálov. Najprv s novými mesačnými programami v apríli vyrukovala Telefónica (O2). Po nich začiatkom júna nasledovala prestavba portfólia Orangeu, ktorý uviedol platformu WOW.
Na konkurenciu reagoval aj Telekom, paušálmi Happy pre rezidenčných a Star pre biznis zákazníkov - no až v auguste, čo na výnosy operátora malo zrejme zatiaľ len limitovaný vplyv.
Slovak Telekom v prvých troch kvartáloch 2012 | |||
(finančné výsledky) | |||
Q1-Q3 2012 | Q1-Q3 2011 | Medziročná zmena (%) | |
Výnosy (mil. €) | 613,2 | 666,9 | -8,1 |
EBITDA (mil. €) | 259,4 | 297,4 | -12,8 |
ARPU v mobilnej sieti (€) | 14 | 15 | -6,7 |
PRAMEŇ: Slovak Telekom |
V pevnej sieti sa počet klientov Telekomu ďalej prepadáva pod milióntu hranicu, vlani bol koncom septembra ešte nad ňou. Mierne ubudlo aj zákazníkov na mobilné služby: najmä tých s predplatenými kartami. Miernym tempom rástol počet zákazníkov fixného širokopásmového internetu, na 473-tisíc.
Telekom v druhom a treťom štvrťroku celoplošne zvýšil kapacitu pripojenia na klasických pevných telefónnych linkách (DSL). Na druhej strane, do tohto segmentu začiatkom roka vstúpil Orange, ktorý na DSL služby doteraz získal 16-tisíc klientov.
Najväčší percentuálny prírastok zákazníkov zaznamenal Telekom pri službách digitálnej televízie Magio (o 12%). Treťokvartálnych šesťtisíc nových abonentov je najviac v aktuálnom fiškálnom roku. Rozdelenie klientov na Magio v pevnej a optickej sieti a na satelitné Magio však operátor nezverejnil.
Slovak Telekom v prvých troch kvartáloch 2012 | |||
(počet zákazníkov, tis.) | |||
Q1-Q3 2012 | Q1-Q3 2011 | Medziročná zmena (%) | |
Pevné linky | 977 | 1029 | -5,1 |
Širokopásmové (fixné) prístupy | 473 | 457 | 3,5 |
Zákazníci digitálnej TV | 170 | 152 | 11,8 |
Mobilná sieť (celkovo) | 2 313 | 2 318 | -0,2 |
Zmluvní zákazníci v mobilnej sieti | 1457 | 1442 | 1,0 |
Zákazníkov s predplatenou kartou | 599 | 643 | 6,8 |
SIM karty pre SkyToll | 257 | 233 | 10,4 |
Poznámka: Údaj o počte klientov v mobilnej sieti zohľadňuje klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili mobilné služby za posledné tri mesiace, bol 2 195 000. | |||
PRAMEŇ: Slovak Telekom |
Rásť s výnosmi sa v tomto roku zatiaľ darilo dcérskym firmám Slovak Telekomu. Jeho IT odnož, PosAm, ich zvýšil medziročne o 14 percent, na 18,1 milióna eur. V budúcnosti môžu z IT segmentu plynúť Telekomu tržby aj z nových cloudových služieb. Začiatkom októbra - v spolupráci s PosAmom - spustil projekt virtuálnych serverov pre firemných zákazníkov, Telecom Cloud.
Foto na titulke - Slovak Telekom