Aktualizované o vyjadrenia Slovak Telekomu o budúcnosti siete telefónnych automatov a telefónneho zoznamu. Pôvodný článok bol publikovaný 14. augusta o 9:30.

Slovak Telekom sa už nebude musieť povinne zapodievať prevádzkou telefónnych automatov, výrobou telefónneho zoznamu s číslami všetkých operátorov a dokonca ani zavádzať pevné telefónne linky za sociálne ceny tam, kde to nie je ekonomicky efektívne. Vyplýva to z rozhodnutia Telekomunikačného úradu (TÚ) SR, ktorým sa aktualizuje rozsah povinností univerzálnej služby. Jej poskytovateľom je Slovak Telekom

Jedinou oblasťou, ktorú univerzálna služba bude naďalej pokrývať, je „rovnocenný prístup k verejným telefónnym službám a rovnocenná dostupnosť služieb pre používateľov so zdravotným postihnutím, aké majú ostatní koncoví používatelia“. Keďže ST sa vzdal opravného prostriedku voči tomuto rozhodnutiu, od šiesteho augusta je právoplatné.

Slovak Telekom bol poskytovateľom univerzálnej služby najprv z historických dôvodov a potom ako víťaz výberového konania, v ktorom prebil ponuku konkurenčného Orangeu. Dôvodom na terajšie upustenie od celého radu povinností má byť podľa regulátora najmä úpadok fixných telekomunikačných služieb a ich faktické nahradenie mobilnými službami.

Verejné telefónne automaty by ale aj tak zo Slovenska úplne zmiznúť nemali. „Pristúpime k optimalizácii ich prevádzky, pričom vezmeme do úvahy potreby používateľov,“ uvádza Slovak Telekom v reakcii na otázku eTRENDU.

Naopak, papierový telefónny zoznam sa už viac vydávať nebude. V prevádzke zostane len online telefónny zoznam, ktorý na základe mandátu ST prevádzkovala jeho dcérska spoločnosť Zoznam. Ten by mal podľa telekomu fungovať naďalej „v nezmenenom rozsahu a forme“.

V posledných dvoch rokoch sa univerzálna služba spomína najmä v súvislosti s vysporiadaním straty, ktorú Slovak Telekom deklaroval ako výsledok poskytovania univerzálnej služby. Napríklad za roky 2007-2008 mal ísť do straty 37,7 milióna eur. Podľa zákona sa mu na ňu mali poskladať konkurenční operátori v pomere podľa svojho trhového podielu.

Regulátor doteraz nároky Telekomu zakaždým zamietol. Rozhodnutia o rokoch 2005-2006 a 2007-2008 sa momentálne riešia na súde, k júlovému verdiktu o rokoch 2009-2010 podala firma rozklad a predseda TÚ SR Ladislav Mikuš o ňom zatiaľ nestihol rozhodnúť.

Čo Telekom nemusí*

  • vyhovieť všetkým primeraným požiadavkám na jedno pripojenie k verejnej sieti na pevnom mieste
  • vyhovieť všetkým primeraným požiadavkám na poskytnutie verejnej telefónnej služby v rámci tohto sieťového pripojenia
  • vydať a sprístupniť úplný telefónny zoznam s údajmi všetkých účastníkoch verejných telefónnych služieb (okrem tých, ktorí požiadali o nezverejnenie), pravidelne aktualizovaný aspoň raz za rok
  • zabezpečiť primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov
  • poskytovať aspoň jednu úplnú informačnú službu o telefónnych číslach

*Povinnosti, od ktorých sa v rozhodnutí o rozsahu univerzálnej služby upúšťa

PRAMEŇ: Telekomunikačný úrad

Foto na titulke - TREND/Maňo Štrauch