Päť rokov trvalo tretiemu slovenskému mobilnému operátorovi, kým sa dostal do čiernych čísiel. Vlani Telefónica Slovakia (O2) podľa finančného riaditeľa Henricha Daubnera dosiahla kladný hospodársky výsledok (zisk po zdanení). Jeho výšku však spresniť nechcel, čo zdôvodňoval vnútrofiremnými pravidlami. Treba si tak počkať na zverejnenie účtovnej závierky v obchodnom vestníku. V roku 2010 ešte Telefónica zaznamenala stratu takmer 14,6 milióna eur.
O2 zatiaľ oficiálne oznámila len celkové výnosy. Tie vlani podľa tlačovej správy spoločnosti medziročne stúpli o štyridsať percent na 157,4 milióna eur. Premenlivo sa operátorovi vyvíjal priemerný výnos na zákazníka: v prípade klienta so zmluvou a faktúrami klesol na 17,4 eura mesačne (z 19 € v roku 2010), kým pri zákazníkovi predplatených služieb mierne stúpol na 8,5 € (z 8,4 €).
K 31. decembru 2011 mala slovenská Telefónica 1,164 milióna klientov (podľa kritéria trojmesačnej aktivity), pričom pomer medzi zmluvnými a prepaidovými bol 43:57. Miliónteho aktívneho zákazníka (presnejšie zákazníčku) získala O2 v júni. Za celý minulý rok sa počet zákazníkov operátora zvýšil o tretinu, respektíve o 284-tisíc. Zhruba polovica nováčikov prešla k Telefónice od konkurenčného Orangeu a Slovak Telekomu s pôvodným telefónnym číslom.
Mierny pokles dynamiky zaregistrovala O2 v kvartálnom čistom prírastku klientov (počet nových aktivácií očistený o deaktivácie). Uplynulý vianočný kvartál bol síce pre operátora s 85-tisícovým nášupom najsilnejší v celom roku, no v rovnakom období roku 2010 mu (v čistom) pribudlo 99-tisíc zákazníkov. „Je normálne, že keď operátor vyrastie do určitej veľkosti, jeho čisté prírastky klesajú,“ vysvetľuje H. Daubner. Dodáva, že hrubý prírastok klientov v poslednom lanskom kvartáli bol porovnateľný s výsledkom, dosiahnutým v roku 2010.
Relatívne veľký podiel na minuloročných nárastoch klientov O2 má virtuálny operátor Tesco Mobile, pôsobiaci v jeho sieti. Od decembra 2009, kedy spustil svoje služby, pribudlo Telefónice viac ako 550-tisíc klientov. Mobilný projekt jedného z najväčších slovenských obchodných reťazcov sa mu z nich postaral o desať a pol percenta.
Výsledky ďalších dvoch virtuálnych operátorov, presnejšie značkových predajcov, Naymobilu a Swan Mobilu, známe nie sú. No možno predpokladať, že sú rádovo nižšie ako v prípade Tesca.
Ako sa v uplynulom roku vyvinul trhový podiel O2 v počte klientov, či výnosoch z mobilných služieb, zatiaľ nie je možné posúdiť. Orange, ani Telekom svoje koncoročné výsledky ešte nezverejnili.
Ilustračné foto - Maňo Štrauch