Niektorí vodiči majú pred inými motoristami výhodu, lebo v noci dokážu pri odbočovaní lepšie vidieť za zákrutu. S adaptívnymi reflektormi, ktoré sa natáčajú o niekoľko stupňov, keď zistia, že vozidlo mení smer jazdy, si šoféri môžu všimnúť zviera či iné nebezpečenstvo na vozovke o niekoľko milisekúnd skôr. Manažéri IT potrebujú ekvivalent adaptívnych svetiel, aby vedeli identifikovať relevantné trendy skôr ako ostatní. Potreba mať zreteľný prehľad o nastávajúcich zmenách v IT svete bola vždy veľká, ale v súčasnosti sa zdá byť naliehavejšia ako minimálne v ostatných desiatich rokoch.
Podnikoví šéfovia IT cítia tlaky z viacerých strán. Nielen od svojich obchodných, finančných či generálnych riaditeľov, ktorí začínajú rozumieť tomu, že témy ako cloud computing či big data nie sú iba o technologických, ale aj o biznisových rozhodnutiach. A ktorí od nich pýtajú viac ako iba zabezpečenie bežnej prevádzky hardvéru a softvéru. Tlačia na nich aj bežní používatelia, ktorí sú čoraz náročnejší a aj čoraz prísnejší v hodnotení služieb, ktoré im firemné IT oddelenie poskytuje.
Cesta za rešpektom
Tieto tlaky a trendy zďaleka nie sú nové. Niektorí IT manažéri ich už môžu mať, obrazne povedané, plné zuby. Navyše, podľa štúdie Accenture Technology Vision 2012 nie sú tým jediným, s čím musia informatici v najbližšom čase rátať. Do popredia vystupujú témy ako kontextové služby či sociálne technológie, ktoré na nich budú klásť nové nároky.
Ak sa niektorí itečkári cítia deprimovaní, malou útechou je šanca, že ak firemný úspech závisí v čoraz väčšej miere od schopnosti využiť v podnikaní info-komunikačné technológie, tak môžu vo firmách získať také postavenie a úctu, akej sa nikdy netešili. Záleží však na tom, či na seba dokážu vziať zodpovednosť, zaangažovať sa v turbulentných časoch vo vedení organizácie a preukázať, že vedia zo svojej pozície priniesť firme pridanú hodnotu.
Znamená to prestať rozprávať o technológiách a začať sa s kolegami z manažmentu baviť o tom, aký prínos pre podnikanie sa dá od technológií očakávať. Či už v podobe lepších procesov, inovácií produktov či služieb, zlepšenia obchodných výsledkov alebo riadenia rizík. Nevyhnutné je tiež identifikovať, ktoré technológie budú biznis ovplyvňovať v najbližších rokoch najviac a v ktorých by firmy mohli nájsť príležitosti či už na skvalitnenie zákazníckych služieb, na zvýšenie výnosov alebo na zlepšenie internej prevádzky.
Služby v kontexte
Takouto témou budú podľa štúdie Accenture predovšetkým technológie, ktoré berú do úvahy širší kontext. Už v súčasnosti existujú mobilné služby, ktoré navedú zákazníka k najbližšej benzínovej pumpe alebo k bankomatu. Kontext však nie je iba lokalita, sú to aj viaceré iné signály, napríklad aktuálna online aktivita či informácie zo sociálnych médií. Príkladom môže byť aplikácia, ktorá umožní zákazníkovi v obchode s oblečením zoskenovať mobilom kód a získať tak dodatočné informácie o novej bunde, zistiť, ako ďaleko je najbližší obchod, kde majú iné veľkosti, a okamžite sa dozvedieť, čo si o bunde myslia priatelia, ktorí sú práve na Facebooku.
Firma Reach.ly využíva kontext na to, aby prepojila v reálnom čase hotely a ľudí, ktorí sa chystajú cestovať. Služba skenuje milióny správ, čo denne vznikajú na Twitteri, a vyhľadáva v nich zmienky o plánových výletoch či pracovných cestách. Na základe toho umožňuje hotelom, aby s ponukami na ubytovanie kontaktovali ľudí, ktorí sa chystajú vycestovať.
Viacerí mobilní operátori tiež experimentujú s technológiami, ktoré umožňujú automaticky deaktivovať mobil, keď jeho majiteľ šoféruje. A niektoré banky bojujú proti zneužitiu kreditných kariet tým, že zhromažďujú geolokačné dáta o klientoch, takže môžu reagovať, ak zistia, že dochádza k výberu peňazí z miesta, kde sa klient podľa GPS údajov z mobilu práve nenachádza.
Zdroj: Profimedia.cz
Skutočne veľké dáta
Kým využitie kontextových služieb je sexi téma, ktorá môže vzbudiť záujem obchodných manažérov aj podnikových šéfov, iná dôležitá výzva, pred ktorou informatici stoja, sa im tak ľahko komunikovať nebude. Ide o konvergenciu dátových architektúr, čiže prepojenie štruktúrovaných dát s neštruktúrovanými dátami, ako sú textové dokumenty, obrázky, videá či zvukové záznamy. To je však iba prostriedok, ako dosiahnuť cieľ – a tým by mala byť vízia dát ako firemného aktíva, ktoré v ideálnom prípade prináša konkurenčnú výhodu.
Napríklad viaceré oddelenia finančnej inštitúcie JPMorgan Chase využívajú spoločnú službu na vyšetrovanie podvodov aj na analýzu sentimentu v sociálnych sieťach. Služba je zároveň lacným úložiskom pre uskladnenie rozličných typov dát – od finančných záznamov cez pološtruktúrované webové logy až po neštruktúrované texty a komentáre zo sociálnych sietí. Energetické firmy analyzujú obrovské objemy dát, ktoré získavajú z inteligentných meračov, aby optimalizovali výrobu energie na základe predikcií o budúcom vývoji spotreby.
Problém je dátový nápor zvládnuť. Moorov zákon hovorí, že výpočtová a úložná kapacita rastú exponenciálne a každých 18 až 24 mesiacov sa zdvojnásobia. Napriek tomu nárast objemu dát je v posledných rokoch taký veľký, že prevyšuje rast dátových kapacít a výpočtového výkonu. Navyše, nové nároky, ktoré sa na dáta kladú, presahujú možnosti tradičných technológií pre manažment dát, upozorňujú analytici Gartneru. Podľa nich iba zhruba polovica dát, ktoré tento rok globálne vzniknú, bude efektívne utriedená a uložená a do roku 2017 tento podiel klesne na 28 percent.
Staré návyky majú v IT azda ešte pevnejšie základy ako inde. IT manažéri rozmýšľajú o dátach naďalej „štruktúrovaným“ spôsobom, čiže ako o údajoch uložených v dôveryhodných relačných databázach. Seba nevidia ako stevardov, ale ako vlastníkov dát. Myslia si, že konvenčné relačné databázy sú odpoveďou na všetko, čo súvisí s dátami, a ignorujú dátové platformy pre štruktúrované a zároveň neštruktúrované formy dát, tvrdí štúdia Accenture. Ignorujú tým aj potenciál, ktorý sa ukrýva v dátach na webe a na sociálnych sieťach a ktoré sa dajú využiť napríklad na netradičné segmentácie klientov alebo na určenie smerovania vývoja produktov. Tento potenciál naplno odkryjú iba vtedy, ak dáta –či z externého alebo interného prostredia – budú postupne vynímané z uzavretých aplikácií a budú sa dať zdieľať.
Top strategické technológie podnikových IT (na rok 2012)
Top Strategic Technologies for Corporate IT (for 2012)
PRAMEŇ / SOURCE: Gartner
Sociálne siete v rukách IT
Tretia vec, o ktorej by sa mali IT manažéri s biznis kolegami baviť, je využitie sociálnych médií. Nie v podobe konta na Facebooku a Twitteri, ktoré vytvorilo marketingové oddelenie. Biznis manažéri by mali vedieť, že sociálne médiá prinášajú nový spôsob interakcie zákazníkov, zamestnancov a partnerov s okolitým svetom.
IT oddelenie môže iniciovať vznik metód, ktoré takéto interakcie využívajú. Jednoduchý príklad je využitie Twittera či Facebooku ako ďalšieho komunikačného kanála ku call centru. Vyššia úroveň je nečakať na oficiálne sťažnosti a identifikovať nespokojných klientov skôr, ako sa prejavia. Ak sa napríklad zákazník sťažuje na Twitteri na zlú skúsenosť s novým matracom, môže firma sťažnosť vyhodnotiť v kontexte jeho nákupnej histórie a hodnotení produktov, ktoré na jej webstránke dotyčný v minulosti zverejnil. S týmito informáciami ho vie následne osloviť ešte predtým, ako sa začne sťažovať na reklamačnom oddelení alebo šíriť negatívne emócie na blogoch či diskusných fórach.
O čo prídu firmy, ktoré budú ignorovať sociálne technológie napríklad v domnienke, že sú iba pre mladých? Pripravia sa o príležitosti dozvedieť sa, čo si zákazníci myslia o firme a jej produktoch, o možnosť lepšie im porozumieť a nadviazať s nimi intímnejšie vzťahy. A pripravia sa aj o budúcich klientov, ktorých priláka konkurencia – ak s nimi nadviaže konverzáciu spôsobom, ktorý je im blízky a ktorý v konečnom dôsledku môže viesť k rozhodnutiu nakúpiť.
Bezpečnosť IT
Zodpovednosť za riziká
Pokrokoví IT manažéri, ktorí hľadajú spôsoby, ako využiť nástup nových technológií a trendov v prospech svojho zamestnávateľa, nevyhnutne narazia na tému bezpečnosti. Kontextové služby, sociálne technológie, väčšia prepojenosť systémov, nebývalý nárast objemu dát a potreba sprístupnenia dát v oveľa širšom rozsahu ako v minulosti – to všetko vystavuje firmy novým bezpečnostným rizikám.
Viaceré IT oddelenia však majú podľa analytikov Gartneru tendenciu reagovať na minulé riziká, nie na tie súčasné alebo zajtrajšie. Inými slovami, málo predvídajú a nevenujú sa príprave na neznáme hrozby. V téme bezpečnosť navyše leží pre IT oddelenia príležitosť, ako stúpnuť v očiach biznisových manažérov – ak na seba prevezmú zodpovednosť za celkový manažment biznisových rizík, pripomína Accenture. Nielen tým, že zabránia úniku zákazníckych údajov. Napríklad v banke môže IT oddelenie predložiť návrhy, ako sa dá analytickým softvérom optimalizovať likvidita, riadiť úrokové riziko a zohľadniť pri strategickom rozhodovaní rôzne scenáre budúcnosti.
Autor je konzultant v oblasti IT.
Článok vyšiel samostatnej prílohe týždenníka TREND 19/2012 - TREND TOP v infotechnológiách.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto - Profimedia.cz