Pred pár rokmi sa za zamestnanecké benefity počítali okrem iného aj služobné mobily, potom služobné notebooky, teraz je rad na tabletoch. Výsledkom sú nové možnosti, ako inovatívnejšie, pragmatickejšie, no zároveň ľudskejšie komunikovať, kontrolovať a tvoriť biznis. A nielen tým, že sa tablet stane spojením smartfónu a notebooku. Z iPadov sa stávajú aj registračné pokladnice či multimediálne katalógy.
Pre zákazníkov aj zamestnancov
Tablet zdomácnel. Už to nie je výstrelok technologických nadšencov či nová hračka Applu. Do výroby týchto placiek sa pustili viaceré značky a vlastníkov medzi bežnými spotrebiteľmi aj firmami pribúda takmer geometrickým radom.
Medzi tri piliere, ktoré urýchľujú integráciu tabletov do podnikov a firiem, patrí práve čoraz intenzívnejšie uvedomovanie si, že toto zariadenie môže znateľne zvýšiť produktivitu. Potom neustály vývoj tak v oblasti hardvéru a periférií určených pre tablety, ako aj špecializovaných aplikácií. A do tretice sa očakáva, že tablety do obchodnej sféry ešte silnejšie potlačí prichádzajúci operačný systém Microsoft Windows 8.
Tablety pri propagácii výrobkov alebo prezentácii služieb klientom používajú už dlhšie banky a poisťovne. Predajcovia v teréne sú podľa výskumnej agentúry Forrester Research jednou z troch najpočetnejších skupín majiteľov tabletov. Tiež automobilky ako Mercedes či Audi sa vo svojich predajniach alebo na autosalónoch spoliehajú na multimediálne placky, ktoré sú omnoho efektívnejšie než tlačené materiály. Hyundai ako návod na obsluhu vybraných modelov svojich áut a letecké spoločnosti American Airlines či Alaska Airlines ako náhradu hrubých leteckých manuálov tiež využívajú tablety.
Postupne sa k týmto obrom pridávajú aj stredné a malé firmy. Ak záhradný architekt ukáže klientovi na tablete obrázky či videoanimáciu záhrady „pred a po“, vyvolá v klientovi oveľa silnejšie emócie než pri zaslaní strohej kalkulácie. A tým skôr dosiahne objednanie si jeho služieb. Navyše sú tablety aj postupne sa rozvíjajúcim predajným kanálom. Nákup cez internet je stále výsadou počítačov. Podľa prieskumu spoločnosti Adobe sú tablety malým, ale rýchlo sa rozvíjajúcim predajným bodom. Za vlaňajší január sa cez tablet uskutočnilo len percento online nákupov v USA. V decembri to už boli štyri percentá. Podľa štúdie zákazník v priemere minul za jeden takýto nákup 123 dolárov. To je až o polovicu viac ako bežný nákup cez smartfón za rovnaké obdobie.
Medzi tabletmi zatiaľ stále a s veľkým náskokom vedie iPad. A to aj v profesionálnom použití. V marcovom prieskume analytickej spoločnosti ChangeWave, ktorého sa zúčastnilo 1 604 firiem, plánuje v priebehu najbližších troch mesiacov pre svojich zamestnancov nakúpiť tablety 22 percent opýtaných. Až 84 percent plánuje kúpu práve tabletu od Applu. Druhým najžiadanejším je rad Galaxy Tab od Samsungu a potom Amazon Kindle Fire. Niet sa čomu ani veľmi čudovať. Podľa analýzy spoločnosti Canalys z celkového počtu 20 miliónov tabletov predaných za prvý kvartál tohto roku bolo necelých 12 miliónov od Applu.
Viac ako notebook
Po technickej stránke sa tento rok neočakávajú nejaké revolučné zmeny, vývoj aplikácií je dôležitejší, tvrdí Ari Zoldan, výkonný riaditeľ spoločnosti Quantum Network venujúcej sa vývoju v oblasti 3G a 4G technológií. Stále veľkú časť tabletu tvorí batéria. V novom iPade to sú dokonca tri štvrtiny celého vnútorného objemu. Takže ich veľkosť a tvar sú zatiaľ obmedzené.
Okrem zvyšovania výkonnosti sa idú výrobcovia zameriavať hlavne na zvýšenie odolnosti. Hitom sa má stať takmer neviditeľný film, ktorý mobilné zariadenia urobí vodotesnými. Zvýšenie odolnosti nie je vítaný bonus len pre bežných používateľov. Veľký význam má práve v biznisovom nasadení. Zatiaľ jediným odolným tabletom, ak sa nezapočítajú špeciálne kryty pre ostatné tablety, je Panasonic a jeho rad ToughPad.
Ďalšími trendmi majú zasa byť 4G a NFC. 4G (veľmi rýchle mobilné pripojenie na internet), ako aj NFC (jednoduchá bezdrôtová komunikácia medzi zariadeniami) sú využiteľné v podnikaní. S rýchlym internetom súvisí optimalizácia tabletu pre biznis. Jedným z jej krokov je investovanie do cloudových služieb.
Mať vždy poruke nielen prístup na web, ale aj na firemný server s možnosťou streamovať dáta vo vysokej kvalite či skopírovať niekoľko gigabajtovú databázu na počkanie majú zabezpečiť LTE siete. Ich prenosové rýchlosti sú teoreticky až do 300 megabitov za sekundu pre download a tiež dôležitý upload v rýchlostiach okolo 70 Mbit/s.
S rýchlym pripojením sa dvere otvárajú aj pohodlnejšej správe vzdialenej pracovnej plochy (remote desktop). Na displeji iPadu či iných tabletov sa zobrazí pracovná plocha stolového kancelárskeho počítača s možnosťou využívať naplno jeho softvérovú výbavu. Nie je potom problém napríklad upravovať dokumenty a tabuľky v balíku MS Office aj na ceste za klientom.
Efektivitu zvyšuje tiež to, ak sa s tabletom dá pracovať naplno aj bez internetu. Na to existuje množstvo aplikácií. Pracujú na podobnom princípe. Jedným kliknutím uložia webstránku, ale aj PDF prílohu e-mailu a tie sa potom dajú čítať v offline móde. Najpoužívanejšími sú Instapaper, Pocket alebo Google Aktuality.
Použitie tabletov ako pracovných nástrojov zlepšujú výrobcovia periférií. Písanie dlhších textov na dotykovej obrazovke nie je úplne pohodlné. Najčastejším doplnkom tabletov sú tak prenosné klávesnice. Takmer vždy bezdrôtové, často ako súčasť ochranného puzdra. Alebo sú priamo v balení ako pri modeloch Transformer od Asusu. Ďalším zlepšením pri biznisovom nasadení sú stylusy. Teda perá prispôsobené na zaznamenávanie si poznámok či skicovanie prirodzenejšou cestou.
Trh patrí iPadu (predaj tabletov, 2011, %)
The Market Belongs To iPad (Tablet Sales, 2011, %)
PRAMEŇ / SOURCE: Gartner
Pokladňa a menu
Tablety sa tento rok začínajú aktívne používať v úplne nových súvislostiach. Trendom zatiaľ hlavne v USA sa stávajú registračné pokladnice z iPadov. Ten zabezpečuje všetky úlohy a je prepojený s tlačiarňou pre bloky a kasou na hotovosť. Nhon Ma, spoluzakladateľ siete predajní pečiva Zinnekens, hovorí, že takáto pokladňa ich vyšla na 1 300 dolárov. Za klasickú by dal aj trojnásobok.
Výhodou je, že tablety sú omnoho intuitívnejšie než bežné pokladnice a zaučenie personálu trvá pár hodín, nie dní. Navyše je možné použiť rôzne pokladničné aplikácie, niektoré sú aj bezplatné. A vývojári ich updatujú pravidelne a zadarmo. Nevýhodou podľa Nhon Ma je, že periférie ako terminál pre platobné karty alebo skener čiarových kódov musia byť s iPadom kompatibilné.
Výrobcov týchto doplnkov pre tabletové pokladnice je zatiaľ pomenej. Jednou z nich je napríklad spoločnosť Mpowa. Tento rok začne predávať čítačku platobných kariet veľkú len štyri štvorcové centimetre, ktorá sa k applovským zariadeniam pripája jednoducho cez konektor pre slúchadlá. Predajcovia v teréne tak môžu akceptovať platbu kartou kdekoľvek.
Ďalším hitom sa stáva použitie tabletu ako interaktívneho jedálneho lístka. Túto možnosť využila sieť reštaurácií Buffalo Wild Wing vo vyše 800 svojich pobočkách. Nejde ani tak o originálne a rýchle objednanie si jedla a pitia z iPadu, ktorý je pri každom stole. Hostia môžu jedným kliknutím o svojej večeri informovať známych cez sociálne siete. Poskytovateľ tejto služby HubWorks Interactive tvrdí, že jeho systém dokázateľne zvýšil tržby o desať percent, znížil čakanie hostí o tretinu a motivoval až 85 percent hostí na ďalšiu návštevu v sieti spomínaných reštaurácií.
Čo dokáže osmička
Veľký dosah na rozšírenie tabletov v biznise má mať prichádzajúci operačný systém Windows 8. Väčšina firiem je stále zvyknutá na notebooky s veľkým operačným systémom a plnohodnotnými programami. Aj na úkor mobility, v ktorej dominuje tablet. Možnosťou je aj spomínané streamovanie pracovnej plochy počítača do tabletu. To však nie je vždy možné. Odpoveďou má byť práve Windows 8, tvrdí Steven Sinofsky, riaditeľ divízie Windows.
Osmička sa zameriava na univerzálnosť a je prispôsobená na fungovanie na takmer všetkom, čo má nejaký procesor a displej. Vďaka grafickému prostrediu Metro aj na dotykových displejoch tabletov. Podporovať už nebude len infraštruktúru Intelu a AMD, ale aj ARM. Teda menej výkonné, ale aj menej energeticky náročné procesory mobilných zariadení. To znamená podporu windowsových programov aj na tabletoch.
V kombinácii s bezdrôtovou klávesnicou sa z takého tabletu stane ozajstný notebook na cesty. Microsoft pre budúcich majiteľov profesionálnych tabletov prihodil špecifické funkcie. Napríklad jednoduchú tvorbu aplikácií na mieru pre každú samostatnú spoločnosť alebo prehľadnú správu firemných tabletov administrátorom na diaľku. Samozrejmosťou majú byť aj bezpečnostné prvky ako šifrovanie dát či kontrolovaný štart systému.
Na prichádzajúci systém už reagujú aj známi výrobcovia hardvéru určeného na firemné nasadenie. Dell plánuje premiéru biznisového tabletu v rovnaký deň ako štart samotného Windows 8. Výkonný riaditeľ Michael Dell pre Bloomberg povedal, že Dell už nie je „PC company, ale IT company“. Namiesto spotrebnej elektroniky sa Dell chce zamerať na firemnú klientelu na viacerých úrovniach, od biznisového tabletu až po „základňu pre sociálne médiá“.
Podobne sa na túto udalosť chystá aj Hewlett-Packard. Výkonná riaditeľka Meg Whitman v rozhovore pre Cnet potvrdila, že firma pripravuje trojicu Windows 8 tabletov. Dva z nich budú určené práve pre biznisovú klientelu, jeden z nich má byť hybridom laptopu a tradičného tabletu.
Globálny predaj tabletov (podľa operačného systému, tis. ks)
Tablet Global Sales (By Operating System, units)
PRAMEŇ / SOURCE: Gartner
Článok vyšiel samostatnej prílohe týždenníka TREND 19/2012 - TREND TOP v infotechnológiách.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - SITA/AP