Dôvod poklesu predaja tabletov vidia analytici IDC najmä v tom, že trh sa v rozhodujúcej miere stále spolieha na Apple a Samsung. A práve títo dvaja výrobcovia čelili najväčším výzvam.

Apple si situáciu skomplikoval sám, keď na jeseň uviedol veľký iPhone 6 Plus, ktorý sa rozmerovo priblížil malému iPadu mini. A spotrebitelia dali prednosť funkčnejšiemu smartfónu. V korporátnom žargóne sa tomu hovorí kanibalizácia a podľa IDC sa pre jablko stala vážnym problémom.

Apple vo vianočnom kvartáli, v ktorom mal fantastické finančné výsledky, dodal 21,4 milióna iPadov. Napriek tomu, že ich bolo o takmer osemnásť percent menej ako pred rokom, stále si udržiava neohrozenú líderskú pozíciu. Každý tretí-štvrtý tablet predaný v poslednom štvrťroku bol iPad (alebo iPad mini).

Samsung má na kanibalizáciu takisto pekne „zarobené“. No okrem toho má kórejská značka aj nevýhodu v tom, že je len jedným zo zástupcov ríše Androidu (hoci najväčším). A čelí rastúcej konkurencii najmä čínskych výrobcov s lacnejšími tabletmi.

Najviac však z prvej päťky tabletových hráčov utrpel Amazon. Ako naznačujú údaje IDC, firme nepomohol ani jesenný produktový refresh, keď vylepšila parametre existujúcich modelov Kindle Fire a uviedla celkom nový Kindle Voyage. Predaje jej tabletov počas predvianočnej sezóny klesli o viac ako dve tretiny.

Jediným dodávateľov z top päťky s plusovými číslami je Lenovo. IDC to pripisuje ideálnemu rozsahu portfólia, ktoré obsahuje tablety väčšiny veľkostí tak pre Android ako aj Windows. Čínska značka exceluje najmä v nižších segmentoch trhu a ťahajú ju dodávky pre domáci trh.

Najväčší dodávatelia tabletov v 4. kvartáli 2014
Firma Dodávky (mil. ks) Ročná zmena (%) Trhový podiel (%)
Apple 21,4 -17,8 28,1
Samsung 11,0 -18,4 14,5
Lenovo 3,7 9,1 4,8
Asus 3,0 -24,9 4,0
Amazon 1,7 -69,9 2,3
ostatní 35,2 36,2 46,2
celkovo 76,1 -3,2 100,0
PRAMEŇ: IDC, február 2015

Štvrtý kvartál síce pre tabletový trh nedopadol najslávnejšie, ale výsledky za celý rok 2014 do mínusu nestiahol. Podľa IDC sa globálne predalo bezmála 230 miliónov tabletov, čo je o 4,4 percenta viac ako predvlani.

Analytici ostávajú optimistickí aj pokiaľ ide o budúcnosť. Slabší vianočný kvartál by mal podľa nich byť len epizóda. Na tento rok opäť očakávajú celkový nárast trhu.

Najväčší dodávatelia tabletov v roku 2014
Firma Dodávky (mil. ks) Ročná zmena (%) Trhový podiel (%)
Apple 63,4 -14,6 27,6
Samsung 40,2 1,1 17,5
Asus 11,5 -5,5 5,0
Lenovo 11,2 43,5 4,9
Amazon 3,3 -66,4 1,4
ostatní 100,0 31,4 43,6
celkovo 229,6 4,4 100,0
PRAMEŇ: IDC, február 2015