Dôvod poklesu predaja tabletov vidia analytici IDC najmä v tom, že trh sa v rozhodujúcej miere stále spolieha na Apple a Samsung. A práve títo dvaja výrobcovia čelili najväčším výzvam.
Apple si situáciu skomplikoval sám, keď na jeseň uviedol veľký iPhone 6 Plus, ktorý sa rozmerovo priblížil malému iPadu mini. A spotrebitelia dali prednosť funkčnejšiemu smartfónu. V korporátnom žargóne sa tomu hovorí kanibalizácia a podľa IDC sa pre jablko stala vážnym problémom.
Apple vo vianočnom kvartáli, v ktorom mal fantastické finančné výsledky, dodal 21,4 milióna iPadov. Napriek tomu, že ich bolo o takmer osemnásť percent menej ako pred rokom, stále si udržiava neohrozenú líderskú pozíciu. Každý tretí-štvrtý tablet predaný v poslednom štvrťroku bol iPad (alebo iPad mini).
Samsung má na kanibalizáciu takisto pekne „zarobené“. No okrem toho má kórejská značka aj nevýhodu v tom, že je len jedným zo zástupcov ríše Androidu (hoci najväčším). A čelí rastúcej konkurencii najmä čínskych výrobcov s lacnejšími tabletmi.
Najviac však z prvej päťky tabletových hráčov utrpel Amazon. Ako naznačujú údaje IDC, firme nepomohol ani jesenný produktový refresh, keď vylepšila parametre existujúcich modelov Kindle Fire a uviedla celkom nový Kindle Voyage. Predaje jej tabletov počas predvianočnej sezóny klesli o viac ako dve tretiny.
Jediným dodávateľov z top päťky s plusovými číslami je Lenovo. IDC to pripisuje ideálnemu rozsahu portfólia, ktoré obsahuje tablety väčšiny veľkostí tak pre Android ako aj Windows. Čínska značka exceluje najmä v nižších segmentoch trhu a ťahajú ju dodávky pre domáci trh.
Najväčší dodávatelia tabletov v 4. kvartáli 2014 | |||
Firma | Dodávky (mil. ks) | Ročná zmena (%) | Trhový podiel (%) |
Apple | 21,4 | -17,8 | 28,1 |
Samsung | 11,0 | -18,4 | 14,5 |
Lenovo | 3,7 | 9,1 | 4,8 |
Asus | 3,0 | -24,9 | 4,0 |
Amazon | 1,7 | -69,9 | 2,3 |
ostatní | 35,2 | 36,2 | 46,2 |
celkovo | 76,1 | -3,2 | 100,0 |
PRAMEŇ: IDC, február 2015 |
Štvrtý kvartál síce pre tabletový trh nedopadol najslávnejšie, ale výsledky za celý rok 2014 do mínusu nestiahol. Podľa IDC sa globálne predalo bezmála 230 miliónov tabletov, čo je o 4,4 percenta viac ako predvlani.
Analytici ostávajú optimistickí aj pokiaľ ide o budúcnosť. Slabší vianočný kvartál by mal podľa nich byť len epizóda. Na tento rok opäť očakávajú celkový nárast trhu.
Najväčší dodávatelia tabletov v roku 2014 | |||
Firma | Dodávky (mil. ks) | Ročná zmena (%) | Trhový podiel (%) |
Apple | 63,4 | -14,6 | 27,6 |
Samsung | 40,2 | 1,1 | 17,5 |
Asus | 11,5 | -5,5 | 5,0 |
Lenovo | 11,2 | 43,5 | 4,9 |
Amazon | 3,3 | -66,4 | 1,4 |
ostatní | 100,0 | 31,4 | 43,6 |
celkovo | 229,6 | 4,4 | 100,0 |
PRAMEŇ: IDC, február 2015 |