Nemecký Spolkový úrad pre motorové vozidlá odklepol systém poloautonómneho riadenia značky Mercedes-Benz, ktorá je dcérskou firmou automobilky Daimler. Systém Drive Pilot už môže ponúkať na medzinárodnej úrovni, uviedla dnes agentúra Reuters.
Vysoko automatizovaný systém umožňuje vodičovi sústrediť sa na iné činnosti než riadenie, keď sa vozidlo vybavené touto technológiou nachádza v hustej premávke alebo na upchatej diaľnici, uviedol Mercedes-Benz.
Autonómne riadenie musí byť v súlade s bezpečnosťou
KBA systém schválil na základe technických požiadaviek stanovených v predpisoch OSN. „KBA stanovuje národné, európske a medzinárodné štandardy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na ceste k autonómnemu riadeniu," uviedol vo vyhlásení prezident úradu Richard Damm.
Okrem predpisov Hospodárskej komisie OSN pre Európu o technických požiadavkách musia jednotlivé krajiny prijať aj právne predpisy, ktoré okrem iného objasnia, kde a ako je možné takéto systémy používať.
Priekopníci v automatizovanom riadení
Úrad KBA schválil systém na jazdu rýchlosťou až 60 kilometrov za hodinu. Zatiaľ nerozhodol, či ho povolí pre rýchlosti do 130 kilometrov za hodinu. Podobne nepadlo ani rozhodnutie v prípade asistenta pre zmenu jazdného pruhu, ktorý by automatizoval predbiehanie iného vozidla.
„Týmto míľnikom opäť dokazujeme našu priekopnícku prácu v oblasti automatizovaného riadenia a zároveň začíname radikálnu zmenu paradigmy," povedal technický riaditeľ Daimleru Markus Schäfer. Akonáhle bude v Číne av Spojených štátoch platná legislatíva, Mercedes-Benz bude systém ponúkať na týchto trhoch, dodal.
Tesla má ďalší problém. Autá „vidia duchov“ a brzdia bezdôvodne
Schválenie v Nemecku znamená, že Mercedes-Benz tam môže ponúkať zákazníkom vozidlá triedy S so systémom Drive Pilot už v prvej polovici budúceho roka.
Šesť úrovní autonómnych vozidiel
Autonómnych vozidiel existuje šesť úrovní - od nuly do piatich. Najpokročilejšie je plne autonómne auto. Autá s druhým stupňom automatizácie už po cestách jazdia. Dokážu zrýchľovať, spomaľovať aj zatáčať, ale vodič by mal byť pripravený kedykoľvek nad autom prevziať kontrolu. Tomuto stupňu sa niekedy prezýva „nohy z pedálov, oči na ceste.
Automatizované systémy tretej úrovne sú v Nemecku povolené od roku 2017. Mercedes-Benz uvádza, že je v Nemecku k dispozícii viac ako 13 100 kilometrov diaľnic vhodných pre systém Drive Pilot.