The Witness (PS4, PC): Jeden ostrov a päťsto hádaniek
Názov hry sa do slovenčiny prekladá ako svedok, no spočiatku vám nebude jasné, že kto a o čom svedčí. Na ostrove sa zobúdzate bez akýchkoľvek podkladov a dejového zázemia. Ste sami, neviete, ako ste sa tam dostali, ani kto vlastne ste.
Keď začínate púť, snažíte sa objaviť zmysel, miesto a podstatu svojej existencie. Mysteriózny ostrov je vyľudnený, hoci nájdete stopy po civilizácii. Sú tam sochy a odkazy: snorenie je prospešné v domnienke, že získate späť pamäť, nehovoriac ešte o väčšej ambícii. Dostať sa domov, hoci neviete, kde to je.
Jonathan Blow tvoril túto hru šesť rokov a navrhol úžasný ekosystém. The Witness sa odohráva v otvorenom svete. Nemá zábrany, limity, kľúče či levely na ďalšiu časť. Môžete sa pohybovať po celom ostrove a nečakajú vás nástrahy divočiny, kde by museli rinčať zbrane. Na čo by vám boli? Prekážky sa síce črtajú, ale ich zdolanie bude otázkou vášho umu, nie presného triafania či šetrenia si munície.
Ostrov je zvláštny. Hoci absentujú živé duše, sú na ňom rozličné displeje, káble, prostredia, chrám a na horizonte hora (čo môže pripomenúť PS3-kový hit Journey). Hoci túžite po kontakte, ani zvieratá či iné bytosti sa vám neukážu. Popri budovách, lesoch či kusoch prírody nájdete iba hlavolamy. Stovky, niektoré ľahšie, iné takmer neriešiteľné – a zrejme skrývajú indície.
Takže sa pustíte do ich riešenia. Keďže nemáte ani potuchy, kde ste a čo ste, najprv sa vám bude zdať, že všetko je pohromade, ľahké puzzle i krkolomné hádanky. Akoby tie prvé boli dobrý tréning pre nasledujúce. Poradie riešenia si však vyberáte sami. Ak sa cítite na tento hlavolam, skúsite ho.
Puzzle nemajú danú jednotnú schému. Niekedy hľadáte vzory, kreslíte tvary podľa vzorov. Inokedy dumáte nad kockami, líniami, plochami či predmetmi. Kľúčom k vyriešeniu býva aj prostredie a okolie. Idete štyrikrát po jednej ceste a až na piaty raz uvidíte nezrovnalosť. Alebo indíciu v tieni či odraze na vode.
Keď v hre strávite 15 hodín, neraz máte chuť s ňou seknúť. Bez poriadneho príbehu a vedenia ste odkázaní na seba a to je ťažké. The Witness si pýta inteligentného, trpezlivého hráča. Po čase objavíte, že ostrov skrýva aj cestovanie na lodi, tajné dvere a neviditeľné plošiny.
Putovanie je esenciálne: oči na stopkách, pamäť na pravidlá, snaha rozlúsknuť niečo nové. Pre klasikov obsahuje hra kľúče a nahrávky s odkazmi od slávnych ľudí. Zistíte, že vytvárajú príbeh – o chápaní sveta okolo nás, ktoré zažívate v hre aj vy sami. Už sa môžete ponoriť do štylizovanej grafiky, stoviek hádaniek a hry takmer bez konca. Učiť sa budete stále.
Superhot Zdroj: Superhot Team
Superhot (PC): Najprv ovládate čas, až potom pištoľ
Bežné hry v žánri doomoviek (first-person akcií) rátajú s pomerne veľkou dynamikou a rýchlymi reflexmi hráčov. Superhot prekvapuje alternatívnym prístupom. Ovládate postavu a vidíte jej konanie vlastnými očami. Môžete používať päste, tyče, strelné zbrane. Ale súčasne regulujete aj čas.
Kým sa nehýbete, nedeje sa nič. V momente štartu pohybu sa začínajú posúvať, strieľať či aktivizovať vaši súperi. Zastanete, stoja aj oni. Hýbete sa, oni tiež. Svojím spôsobom máte moc nad tým, čo a kedy sa v hre deje. Keď stojíte, hra je v polohe neustálej pauzy.
Superhot je doomovka na ťahy. Namiesto plynulého pohybu po leveloch sa väčšinou spoliehate na opatrnosť. Vykuknete spoza rohu, hľadáte červeného protivníka či svetlo signalizujúce, že sa blíži. Až vtedy vystrelíte a medzi časom zistíte, že guľka smeruje k vám, lebo pálil skôr. Už sa snažíte uhnúť, ale stále sledujete aj svoj výstrel, či nepriateľa zasiahne. Ak áno, sústredíte sa na ďalších, spravidla vybehnú ako presila.
Začínate proti jednému, neskôr ich budete musieť zvládnuť aj osem či desať. Skrývate sa, hľadáte lepšie miesta pre paľbu a ochranu. Zbrane nie sú všeobecne dostupné, začínate s vlastnými päsťami, niekedy si musíte nôž či pištoľ vybojovať od súperov. To je ďalšia strategická prekážka pre hráčov. Nehovoriac o ultraťažkých leveloch typu traja súperi vo výťahu...
Nedá sa hovoriť o klasických leveloch na 20-30 minút. Autori si nachystali skôr sériu menších situácií, ktoré treba zvládnuť. Na prejdenie bude stačiť niekedy minúta či dve, ale niekoľkonásobne dlhší čas potrebujete na vymyslenie stratégie, ako level prejsť.
Každý, aj maličký pohyb rozhoduje – či sa posuniete o krok vzad, vpred, do bočnej strany. Či už na vás nepriateľ zdvihne ruku alebo vystrelí. A tak idete metódou pokus-omyl. Raz uháňate vpred, aby ste zaujali strategickú pozíciu. Niekedy to skúsite na ľavej strane a po štvrťhodine začnete s nepriateľmi napravo.
S výnimkou skutočne náročných situácií je Superhot dostatočne zábavný. Nie je ľahký, niektoré levely prejdete na desiaty raz a budete za to neskutočne radi. Môžete paralelne sledovať aj príbeh, ktorý je rozprávaný cez textové okna a pripomína staré DOS prostredie. Ešte aj jednotlivé misie si spustíte cez EXE súbor a po finiši si môžete vyskúšať aj ďalšie módy. Superhot nie je iba experiment, ale malá premyslená hra, aká tu dlho nebola.
- Prečítajte si aj naše ďalšie herné recenzie.