Niežeby Mario s nimi priamo súperil, no pokiaľ Nintendo chce zaujať nielen casual hráčov, ktorí sa trasú na Super Maria zadarmo (o tom nižšie), ale aj širšiu hernú obec, je polovica decembra vhodný čas. Dokonca sa Nintendo vzdiali aj novým 3DS Pokémonov (18/23.11.) a veľkým decembrovým hrám, ako sú The Last Guardian, Dead Rising 4 a Steep, ktoré prídu okolo Mikuláša.
Polovica decembra je dobrý termín aj kvôli ďalšiemu aspektu. Hráči, ktorí už nový smartfón majú, si budú môcť nainštalovať hru okamžite a tí, ktorí sa dočkajú novej mašiny pod vianočným stromčekom a začnú útok na App Store 24. a 25. decembra 2016, sa už vyhnú prvotnému náporu. Rozhodne je to lepší termín ako 22.12., keď by Nintendo muselo zvládnuť obrovský nápor za štyri dni.
Na rozdiel od Pokémon Go sa nemusí Nintendo báť ani serverov, prekryvu hráčov a ďalších aspektov, ktoré trápia veľké štarty. Odhodlanie vydať hru v 151 krajinách naraz v 10 jazykoch síce znie ambiciózne i reálne.
Vitajte v cenníku Nintenda
Nintendo vopred sľúbilo, že Super Mario Run si môžete nainštalovať zdarma a budete si môcť vyskúšať každý z troch módov.
World Tour je očakávaná hlavná porcia, kde si v šiestich svetoch po 4 leveloch budete môcť zaskákať v pohybe. Inými slovami, pohyb zabezpečí hra, kým hráč skáče ťuknutím na displej, aby sa vyšvihol vyššie, zohol nadol alebo skočil nepriateľovi po hlave.
Otázna bude citlivosť ovládania a celkové tempo, ktoré na ukážkach vyzerá výborne, no každému môže sadnúť inak. 24 levelov je solídna porcia a zrejme sa hráči budú snažiť hrať stále dookola, vylepšovať časy a objavovať tajné časti.
Ďalšie dva módy Toad Rally a Kingdom Builder nadväzujú na hlavný mód a očividne budú vzájomné prepojené. Najprv si zabeháte, potom prilákate Toadov a napokon budete budovať kráľovstvo.
Ak si vyskúšame malú porciu hry (zatiaľ nikto nevie, koľko percent tvorí či koľko levelov zdarma bude) a dostaneme chuť na celú, čaká nás jednorazový poplatok 9,99 €. Je to veľa, je to málo a prečo suma naraz?
Nintendo vopred avizovalo, že do Super Maria nechce vložiť systém mikrotransakcií, ktorý je síce v mobilnom svete populárny, no mnohí ho kritizujú a dokonca sú krajiny, ktoré by ho najradšej legislatívne zakázali. Nintendo zdôrazňuje, že Super Mario Run nemá dodatočné poplatky – jediný obsahuje všetok platený obsah.
Je to rozdiel oproti iným vydavateľom, ktorí vydávajú hru zadarmo či symbolických 0,99 €, no potom vás zaplaví široká ponuka volieb. Chcete hrať za ďalšiu postavu? 0,99 €. Radi objavíte druhý svet? 1,99 €. A zrazu za celú hru zaplatíte 20 až 30 eur.
V tomto smere je 9,99 € celkom dobre nastavená cena, no stále si treba počkať na množstvo obsahu a posúdiť ju potom. Určite je to na mobilné pomery vysoká suma, ktorú málokto čakal po cenovej erózii hier na iOS či Android, ktoré postupne klesali cez 4,99 € na 2,99 €, neskôr na 0,99 € a napokon mnohí autori poplatok vzdali úplne.
Existencia voľnej verzie s kúskom obsahu funguje ako tradičné demo, mačku vo vreci kúpiť nemusíte. Ninty získa obrovský počet stiahnutí, lebo hru si bude chcieť vyskúšať skoro každý. Esenciálna otázka (koľko hráčov zaplatí) nemusí byť otvorene nikdy zodpovedaná: 5%, 10% či 40%? Ale ak Nintendo ani podiel platiaceho publika neukáže, ďalšie hry a ich cenová politika môžu naznačiť, či sa model osvedčil alebo treba skúšať iný.
Kde vznikol nápad na 10 eur za mobilnú hru
Ako však prišlo Nintendo k 9,99 € a nevolilo napríklad 5 či 15 eur? Odpoveď leží v inej cenovej sfére videohier – indie produkcii. Zatiaľ čo AAA hry stoja 50 až 60 eur, mobilné stlačili cenu prakticky na 0 alebo pár eur. Nezávislé hry vychádzajúce na Steame, Xbox Live, PlayStation Network či Nintendo Shope pracujú často s cenami okolo 10 eur – a sú to malé intenzívne zážitky, ktoré majú aj profesionálnu grafiku či soundtrack.
Aj Super Mario Run možno zaradiť do tejto kategórie a Nintendo sa inšpirovalo práve tu. Ak by napríklad malo vydať tú istú hru ako menšieho Super Maria na 3DS, nemohlo by zapýtať viac ako 10 až 20 eur. Keďže operuje v mobilnom svete, kde sú ceny obsahu zdevalvované, 10 eur sa ukázalo byť ako jasný strop.
Alternatíva 5 eur by síce mohla nalákať viac percent hráčov, no ak sa hráč rozhodne raz investovať, bude dosť odhodlaný a vtedy mu rozdiel 5 a 10 eur vadiť nebude a vytiahne na mobilné pomery násobne väčšiu sumu. Nintendo zariskovalo, súčasne ide svojou cestou – nechce sa podriadiť inflácii na iOS a Androide, ale cení si licenciu a svoje značky na túto sumu.
Stále platí, že ak v hernom biznise dokáže niekto fungovať inak ako ostatní, je to Nintendo. Preto je suma 10 eur za Super Mario Run sčasti vnímaná ako posledná bašta prémiového pricingu na smartfónoch. Budú ju ochotní zaplatiť rodičia detí s novými iOS zariadeniami 25. decembra? Pre mnohých to bude zrejme najvyššia investícia za mobilnú aplikáciu vôbec.
Prirodzene sa natíska finálna otázka, či Nintendo nepodliezlo súčasne svoju cenu konzolových hier. Mohlo by vydať Super Mario Run na 3DS za 10 eur? Ako plnohodnotný škatuľový titul nie. Preto má hra iba 24 levelov, zatiaľ čo plné hry majú aj trikrát toľko obsahu. Potom si môže Nintendo zapýtať tradičných 30-40 eur. Suma 10 eur je korektná v očiach Nintenda aj v tomto smere – dáme vám tretinový obsah a pýtame si tretinovú cenu.
Najväčšie lákadlo, prečo Nintendo nevydá hru za 10 eur na 3DS pre 60 miliónov hráčov, ale radšej vyskúša iOS, je prirodzene v oveľa väčšej zákazníckej báze. Super Mario 3D Land si zatiaľ kúpil približne každý šiesty majiteľ 3DS – a vygenerovala cca 400 až 500 miliónov eur.
Aby bol Super Mario Run podobne úspešný, na kúpu potrebuje Nintendo 40 až 50 miliónov hráčov. Čo je pri súčasnom počte miliarde aktívnych iOS zariadení akceptovateľná výzva: zaplatí za Super Mario Run aspoň 5% z nich, keď je dokonca hra iOS exkluzívna?