Partnerstvo Nintenda a DeNA nevzniklo za týždeň. Informácia o vzájomnom kupovaní akcií a správy o negociaciách od roka 2010 svedčia o premyslenom ťahu. Nintendo si DeNA vybralo kvôli znalosti hráčov na trhu, súčasne chce mať kontrolu nad hrami a maskotmi aj naďalej. V praxi to znamená, že ich nebude licencovať ďalej, ale tvoriť, no s distribúciou na trhu smartfónov má viac skúseností DeNA, o tento segment sa radi podelia.
Každá firma môže získať. DeNA prístup k značkám, Nintendo zasa on-line know-how. Niežeby eShop neponúkal nové hry, a oproti platformám Xbox Live či PlayStation Network hrá stále tretie husle.
Rovnocennosti partnerstva nahráva fakt, že Nintendo nezhltlo DeNA celé (čo pri jeho financiách mohlo), nechá mu nezávislosť v doterajšej silnej pozícii. Pri Zelde a Mariovi si nechalo Nintendo posledné slovo.
Bude Nintendo najväčší mobilný výrobca?
Pri prechode do mobilného sveta si titul najsilnejšieho distribútora zrejme neponechá – a nie iba kvôli nováčikovskej pozícii. Nintendo rozmýšľa o biznis modeli. Free-to-play to asi nebude, ani mikrotransakcie. Prémiová cena (8+ eur) bude azda správna cesta. Udržať hodnotu sérií, najmä pri paralelnej existencii s hrami za 25 či 50 € na konzolách. Pád do free-to-play by nemal význam, za Maria treba platiť.
Punc najväčšieho výrobcu je vzdialený kvôli inému prísľubu. Nintendo na mobily prinesie limitovaný počet hier, čo vylučuje pochod na trón lídra. Stále platí, že Nintendo chce rozšíriť doterajší biznis model konzoly a handheldu o tretí distribučný kanál (mobily), ale neprejsť sem úplne.
Kedy a aký Mario príde na smartfóny
Nintendo sa navyše vyjadrilo, že na mobily nebude portovať existujúce tituly. To je uistenie pre súčasných i nových majiteľov, aby neprestali kupovať hry a konzoly Wii U/3DS. Prémiové tituly by na mobiloch stratili hodnotu. A to Nintendo nechce dopustiť. Hry za plné ceny by mali vychádzať ďalej. 3DS je stále jasný líder zo stajne, čo potvrdil nedávny štart New 3DS.
Na mobily majú prísť nové hry so známymi tvárami. Nie ďalšia skákačka s Mariom, asi ani nie ďalšia Zelda so 40-hodinovou hrateľnosťou. Do Vianoc 2015 by mohli prísť menšie tituly s ikonami alebo hry s vedľajšími postavami.
Najreálnejšia cesta sa črta pri pohľade do eShopu. Tu občas vychádzajú menšie tituly ako Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars. Stoja 20 eur. Nintendo prišlo na čaro Cross-buy módy (za jednu sumu verzie na 3DS, aj Wii U) a teraz je čas rozšíriť zoznam platforiem o mobily.
Na tento štýl sa treba pripraviť v prvom kole. Ďalší New Super Mario Bros. môže vyjsť na 3DS či Wii U, ale menší titul v eShope sa môže objaviť vďaka DeNA aj na japonských mobiloch.
Zatiaľ nie je istý ani čas príchodu hier na Západ. Je možné, že kvôli spojeniu s DeNA (na Západe takmer neznáma entita) neprídu vôbec alebo budú meškať. Že Nintendo štartuje s mobilnými hrami v Japonsku dáva zmysel, smartfóny sú absolútne rozšírené a Japonci sú ochotní za hry platiť aj prémiové ceny.
Nintendo chystá aj novú konzolu NX
Na upokojenie hráčov a investorov oznámilo Nintendo vopred aj novú konzolu NX. Ešte nie je o nej nič známe, prvé informácie prídu v roku 2016.
Je to nová obývačková konzola? Po nie príliš vysokých predajoch Wii U by to malo zmysel. Alebo je to už nástupca 3DS? To by muselo mať Nintendo zrejme nový koncept handheldu. A spomína sa aj hybridná konzola: do obývačky aj na cesty, jeden systém by prepojil dva svety.
Ak Nintendo predstaví NX na budúci rok, pokojne môže prísť finálna verzia v roku 2017 a neskôr. No oznámenie NX je potrebné. Potvrdzuje, že Nintendo verí stále aj vlastným konzolám a vyrába ich.