Mario a jeho zásadné diely série
Hrateľnosť všetkých dielov je známa: záporák Bowser unesie princeznú Peach, Mario ju ide zachrániť a po ceste prechádza prekážkami. Zbiera mince, v neskorších dieloch aj tri hviezdy v každom leveli. 100 mincí, to je jeden život a k dispozícii sú rôzne obleky s lepšími schopnosťami: vyšší skok, ohnivá guľa, mrazenie nepriateľov, plachtenie a pomoc príde aj od ďalších kamarátov.
Sú dva typy Mario behačiek: často využívaná podséria New Super Mario Bros odkazuje priamo na prvé hry z 80. rokov, kde dnes až štyria hráči prechádzajú ťažkými 2D levelmi – jej posledné časti ste mohli hrať na Wii, 3DS i Wii U. A fanúšikovia majú radi i revolučné momenty, keď Nintendo posúva hranice ďalej a prináša zmeny v sérii. Mario bol pri príchode na nové konzoly vždy niečím výnimočný a tvorcovia oživili hrateľnosť novým elementom. Ten prichádzajú na každej novej konzole.
Na Nintendo 64 priniesli autori po prvý raz 3D pohľad, kde ste s Mariom behali po veľkých leveloch a zároveň skvelý dizajn sveta. Na rok 1997 to bol revolučný krok, máloktorá arkáda už vtedy bežala v 3D. Na GameCube si prichystali Super Mario Sunshine, ktorý obohatil hrateľnosť o svet zamorený nepriateľmi a ten ste postupne čistili vodnou pištoľou. Cieľom bolo nielen iba prejsť level, ale vyčistiť aj územia od lepkavého povrchu s ničivým efektom.
Mnohí si spomenú na Super Mario Galaxy, ktorý v roku 2007 dokázal poraziť hity z veľkých konzol ako Assassin’s Creed, Call of Duty 4 alebo Mass Effect. Super Mario Galaxy posunul hranice levelov na celé planéty a svety, Mario behal po povrchu planéty, autori opäť šikovne využili aj 3D priestor. Pokračovanie v roku 2010 prinieslo rovnako intenzívny výlet a Nintendo jasne ukázalo, že aj na druhý raz dokáže v rovnakom koncepte priniesť štýlovu zábavu.
Netreba zabudnúť na Super Mario 3D Land na 3DS, ten sa ako jeden z prvých titulov podujal naplno využiť 3D element konzoly. Niektoré levely ste mohli prejsť iba pri zapnutom 3D, aby ste sa jasne orientovali v priestore, dokázali doskočiť po schovanú hviezdu alebo lepšie zvládnuť súboj s bossom.
Minirecenzia: Super Mario 3D World
A koncom novembra 2013 prišiel Super Mario 3D World. Nie je to prvá Mario hra na Wii U, tou bol New Super Mario Bros. U, ktorý je pestrý, zábavný i náročný, a prináša nové levely v známej schéme. Až tento diel možno považovať za ďalší revolučný krok v sérii.
Už prvý level je odzbrojujúci. Zvolíte si Maria, prejdete prvé časti, beriete pár mincí a v obleku kocúra sa vrhnete na ďalšie. Môžete sa držať pri zemi a zložiť stovky mincí. Objaviť priesvitne rúry, dostať sa do iných častí. Skákať vyššie, dostať sa bližšie ku kamere alebo ísť od nej preč. Keďže hra má poctivé 3D levely, dokážete sa vyšplhať na vysoké končiny a vydzobať bonusy až sa dostanete k finálnej tyči. Ale rozdiel pri bohatom zážitku oproti minulým hrám je, že ste prešli kusy levelu a nemáte ani jednu hviezdu. Také veľké prostredia autori nadizajnovali – a tak šikovne zlaté hviezdy schovali.
Super Mario 3D World prekopal veľkú časť známych vlastností série. Po prvý raz nie je princezná Peach unesená, ale stojí na strane Maria, Luigiho a hrdinov. Bowser uniesol pre zmenu sedem víl a tie chce využiť pre svoj zlovestný plán. No hrateľná princenzá Peach je spolu s oblekom kocúra, ktorý sa šplhá jedna radosť a dostane do najtajnejších zákutí jednoznačnou pozvánku do nového dielu série.
Výborná vlastnosť série ostala: je hneď prístupná a dodržiava pravidlá. Skákanie po hlave je účinné, stovka mincí vyjde na jeden život (tých nie je nikdy dosť), svetová mapa obsahuje sedem tematických svetov a každý cca 9-10 levelov. Niektoré vidíte hneď, iné si treba odomknúť. Sú tu základné levely, na konci čaká boss a pri sedmičke víl i svetov je cieľ záchraný zrejmý.
Tie vzácne momenty servíruje novinka postupne. Najprv v možnosti ovládania: Mario sa výborne hrá na GamePade a ak vám náhodou niekto obsadí TV, pokojne môžete level dohrať na ňom. Nasleduje objavovanie každého levelu vo svete a čaro nových mechanizmov. Fantázia tvorcov vás dostane pri prvom strete s bossom, ale ešte skôr vás prekvapí cestou k nemu. Na pohľad nemožné skoky budete skúšať dookola, lebo nemať všetky hviezdy už v prvom svete sa nenosí. Aj za cenu opakovania levelu.
Ak by nestačili odlišné prostredia a levely, štvorica hrateľných postáv má jasne definované vlastnosti. Mario je silný základ, Luigi dokáže vyššie skákať. Toad je zase veľmi rýchly, ale nedoskočí vysoko. Peach je pomalá, no s nadvihnutou sukňou pekne plachtí levelom. Sólo hráč si môže vyberať z postáv, pri spoločnom hraní na jednom TV môžete očakávať jasné preferencie chlapcov, dievčať i fanúšikov.
Základný charakter rozšíria bonusové predmety. Spomínaný kabát kocúra je najlepšou novinkou: v 3D Mario hrách spravidla túžite chodiť či skákať nahor, tento vám umožní liezť na stromy i steny. Vďaka tomu sú levely ťahané ešte viac nahor a tajných miest na lozenie je dosť. Nasleduje klasika ako ohnivá guľa, bumerang, list na pomalé klesanie. Extra sú čerešne na klonovanie postáv, veľmi pestrý element.
Sedem svetov mení tradičné prostredia ako zelené levely, púšť, lávu, vodu, oblaky, v tomto smere je variabilita na mieste. Ale jednotliví protivníci (sú ich desiatky) i bossovia prekvapia viac. Nehovoriac o leveloch vo vesmíre či tajnom svete. Každý prekvapí: jeden svojou dynamikou, druhý nepriateľmi, iný časovým limitom. A stále platí: nestačí level iba prejsť, poraziť bossa (skákanie po hlave tri razy už nemusí vždy pomôcť), sú tu tri hviezdy a ich súčet v hre je pomyselné El Dorado behačiek.
Super Mario 3D World je najlepšie hodnotená hra systému a dodáva konzole potrebný ťahúň na lepšie predaje konzoly. Je to vynikajúca behačka a bude otázne, či sa jej aj v roku 2014 nejaká iná vyrovná.
Super Mario 3D World vyšiel 29. novembra 2013 exkluzívne na Wii U.