Veľkí hráči automobilového priemyslu vyvíjajú značné úsilie na to, aby zvrátili osud spaľovacích motorov v Európskej únii. Spasiť ich majú syntetické palivá, ktoré by nahradili klasický benzín či naftu a umožnili by tak spaľovacím motorom fungovať ďalej. Počnúc rokom 2035 totiž v EÚ zmiznú z predaja autá poháňané tradičnými palivami.

Popri téme elektromobility prebúdza otázky, a neraz i vášne, tiež problematika syntetických palív. Je tu však jeden významný rozdiel – hmatateľnejšie riešenia v podobe elektrických áut máme poruke už teraz, zatiaľ čo situácia okolo syntetických palív je omnoho komplikovanejšia.

Najväčšími propagátormi syntetických palív sa stali nielen ropné spoločnosti, ako napríklad Shell, ale aj viaceré veľké automobilové koncerny, vrátane Porsche, Lamborghini či Toyoty. Niektoré z týchto koncernov sa sústreďujú na výrobu menšieho počtu luxusných áut, preto sa v ich prípade niet čomu čudovať. Ak by EÚ povolila používanie syntetických palív, vlajkové vozidlá týchto luxusných značiek, ktoré sa vyznačujú pomerne dlhou životnosťou, by mohli fungovať ďalej bez výraznejšej zmeny. Dôležité je, že by sa to týkalo nielen nových vozidiel, ale aj tých, ktoré sú už istý čas v prevádzke. Veď napríklad až 70 percent všetkých áut, ktoré Porsche kedy vyrobilo, stále brázdi cesty.

Uväznený CO2

Hlavný prínos syntetických palív nie je to, že by pri ich spaľovaní v automobile do ovzdušia neunikal žiadny oxid uhličitý – ten je totiž v palive obsiahnutý a nezmizne mávnutím čarovného prútika. Podľa viacerých štúdií sa množstvo uvoľneného CO2 v podstate nelíši od množstva vznikajúceho spaľovaním uhlíkových palív.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa