Štvrtý operátor si verí: Globálna značka už nie je podmienka

Začiatkom januára sa verejnosť dozvedela, že štvrtý mobilný operátor bude realitou. Frekvencie potrebné na prevádzku siete, akú už majú Slovak Telekom, Orange aj O2, si v aukcii vysúťažila spoločnosť Swan. Napriek nesúčinnosti organizátora aukcie (Telekomunikačného úradu) a teda aj nastaveným očakávaniam trhových kuloárov. Takže pre všetkých, vrátane samotného Swanu, to bolo dosť veľké prekvapenie.

Slvensko je vďaka tomu opäť raz niečím unikátne. V čase, keď sa trhy viacerých krajín konsolidujú a počet mobilných operátorov klesá na tri (ako sa to stalo v Rakúsku a ako sa to ide udiať v Nemecku), malá krajina piatimi miliónmi obyvateľov ide privítať štvrtého hráča.

Či sa Swan ujme frekvencií aj inak než len symbolicky, nateraz ťažko špekulovať. Je ľahké ho hneď odpísať: trh je rozparcelovaný, potenciál zmeny už dosucha povytieralo O2... No aj v takom Francúzsku sa popri existujúcej trojke vedel uchytiť ďalší nováčik. Chcelo to „len“ výnimočnú stratégiu a v krajine, ktorá splodila nejednu revolúciu, sa začalo hovoriť o ďalšej, tentoraz mobilnej.

Spomínaný francúzsky štvrtý operátor sa volá Free. So slovenským Swanom má spoločné, že za nimi nie je žiadna nadnárodná telekomunikačná skupina, žiadny globálny brand, ale lokálni biznismeni. A tím majiteľa Free Xaviera Niela vedel prísť s niečím, čo veteránov z France Telecomu zaskočilo.

Globálna značka teda už nie je podmienkou vstupu do mobilného biznisu. Ako v jeho začiatkoch v 90. rokoch minulého storočia, keď sa vplyvní lokálni dravci potrebovali oprieť o zahraničného partnera (takto štartoval projekt Globtel, z ktorého sa vyvinul dnešný Orange).

V súčasnosti sa situácia, zdá sa, otáča. Lokálni hráči sa cítia dostatočne silní a kompetentní na to, aby biznisy nadnárodných koncernov prevzali. Do karát im hrá kríza, stagnujúce výnosy a rastúce dlhy „tradičných“ západných firiem.

Takto koncom vlaňajška Petr Kellner kúpil česko-slovenskú Telefónicu (O2). Hoci v jeho prípade, a aj prípade Swanu, môže ešte vždy ísť o víziu pomerne skorého predaja ďalšiemu kupcovi. Tentoraz, povedzme, z Východu.

Ako sa chce Swan presadiť v konkurencii troch zavedených mobilných operátorov a kto za ich novým konkurentom stojí, sa dočítate v novom TRENDE, ktorý je v predaji od 16. januára 2014 na stánkoch. V digitálnej podobe si ho môžete prečítaťzakúpiť tu alebo v aplikácii TRENDU pre AppStore a Google Play. 

Štvrtý operátor si verí: Globálna značka už nie je podmienka