Začiatkom januára sa verejnosť dozvedela, že štvrtý mobilný operátor bude realitou. Frekvencie potrebné na prevádzku siete, akú už majú Slovak Telekom, Orange aj O2, si v aukcii vysúťažila spoločnosť Swan. Napriek nesúčinnosti organizátora aukcie (Telekomunikačného úradu) a teda aj nastaveným očakávaniam trhových kuloárov. Takže pre všetkých, vrátane samotného Swanu, to bolo dosť veľké prekvapenie.
Slvensko je vďaka tomu opäť raz niečím unikátne. V čase, keď sa trhy viacerých krajín konsolidujú a počet mobilných operátorov klesá na tri (ako sa to stalo v Rakúsku a ako sa to ide udiať v Nemecku), malá krajina piatimi miliónmi obyvateľov ide privítať štvrtého hráča.
Či sa Swan ujme frekvencií aj inak než len symbolicky, nateraz ťažko špekulovať. Je ľahké ho hneď odpísať: trh je rozparcelovaný, potenciál zmeny už dosucha povytieralo O2... No aj v takom Francúzsku sa popri existujúcej trojke vedel uchytiť ďalší nováčik. Chcelo to „len“ výnimočnú stratégiu a v krajine, ktorá splodila nejednu revolúciu, sa začalo hovoriť o ďalšej, tentoraz mobilnej.
Spomínaný francúzsky štvrtý operátor sa volá Free. So slovenským Swanom má spoločné, že za nimi nie je žiadna nadnárodná telekomunikačná skupina, žiadny globálny brand, ale lokálni biznismeni. A tím majiteľa Free Xaviera Niela vedel prísť s niečím, čo veteránov z France Telecomu zaskočilo.
Globálna značka teda už nie je podmienkou vstupu do mobilného biznisu. Ako v jeho začiatkoch v 90. rokoch minulého storočia, keď sa vplyvní lokálni dravci potrebovali oprieť o zahraničného partnera (takto štartoval projekt Globtel, z ktorého sa vyvinul dnešný Orange).
V súčasnosti sa situácia, zdá sa, otáča. Lokálni hráči sa cítia dostatočne silní a kompetentní na to, aby biznisy nadnárodných koncernov prevzali. Do karát im hrá kríza, stagnujúce výnosy a rastúce dlhy „tradičných“ západných firiem.
Takto koncom vlaňajška Petr Kellner kúpil česko-slovenskú Telefónicu (O2). Hoci v jeho prípade, a aj prípade Swanu, môže ešte vždy ísť o víziu pomerne skorého predaja ďalšiemu kupcovi. Tentoraz, povedzme, z Východu.
Ako sa chce Swan presadiť v konkurencii troch zavedených mobilných operátorov a kto za ich novým konkurentom stojí, sa dočítate v novom TRENDE, ktorý je v predaji od 16. januára 2014 na stánkoch. V digitálnej podobe si ho môžete prečítať / zakúpiť tu alebo v aplikácii TRENDU pre AppStore a Google Play.