Je to efekt, ktorý funguje na publikum vždy a prakticky okamžite – a aj my dokážeme pookrieť, keď sa na pozadí rysujú hríby z výbuchov atómovych bômb a s napätím očakávame, aký strašný sci-fi svet nás čaká na prebádanie.
Premisa Fallout RPG bola vždy jasná: stanete sa súčasťou bizarného koloritu nevľúdnej budúcnosti a prežívate na vlastnú päsť medzi mnohými nepriateľskými frakciami. Často si plníte vlastné úlohy a odhaľujete oveľa viac: nielen pôvod atómového výbuchu.
Prvé dve Fallout vyšli hneď po sebe v rokoch 1997 a 1998, v tesnom odstupe 12 mesiacov. Úvodný titul v sérii mal fantastickú premisu: hrdina musí vyjsť z úkrytu Vault 13 a má 150 dní, aby našiel vo svete vodný čip, ktorý poháňa čerpadlo vody v komunite.
Hráč sa vydáva do otvoreného sveta; hoci má dosť voľnosti, musí čeliť zásadnej otázke, ako udržať komunitu pri živote. Môže nosiť dočasné zásoby, ale riešeniu problému sa nevyhne. Je to skvelý paradox: skúmate si svet a autori vám nasadia brzdu číslo jedna. Fallout 2 prišiel s podobným námetom: hráč musí nájsť esenciálny element Garden of Eden, ktorý mení spustošenú krajinu na fertilnú, ale postupne objaví rozličné nepriateľské frakcie.
Medzičasom vyšli dva vedľajšie diely: Fallout Tactics (PC, 2001) bola už skôr stratégia v podobnom svete a Fallout: Brotherhood of Steel (PS2, Xbox, 2004) akčná RPG. Plnohodnotný diel Fallout 3 (PC, X360, PS3, 2008) ukázal obrovský potenciál série, keď ju zasadil do 3D engine a po prvý raz sa hráči pozerali na apokalyptický svet z pohľadu vlastných očí. Bola to masívna hra, ktorá využila naplno všetky atribúty žánru, dobrý príbeh i produkciu (dabingu požičal hlas napríklad aj Liam Neeson). A Fallout: New Vegas (2010) bolo skôr vedľajšie rozšírenie, vyvíjalo ho iné štúdio.
Potom prišla dlhočizná odmlka a zrazu na E3 2015 prišiel obrovský chýr a neskôr aj potvrdenie... Že Fallout 4 je skutočný. Ba čo viac, vyjde o päť mesiacov na nové konzoly a PC. Hráči sa mohlí ísť aj zblázniť, tá idea ich nesmierne naplnila. Bethesda tvorí jednoznačne špičkové hry a dá sa jej veriť.
Fallout 4 vyšiel 10. novembra 2015 a je na trhu už 100 dní. To je ideálna príležitosť pozrieť sa, ako medzi hráčmi zarezonoval a či je to najlepší diel v sérii vďaka novému hardvéru.
Fallout 4
Recenzia: ako sa hrá Fallout 4?
Nový Fallout má rovnako sugestívny, ak nie ešte lepší začiatok ako iné diely série. Začínate v civile ako otec rodiny v dome, kde sa malá ratolesť usmieva v postieľke, manželka sa obracia v kuchyni a pri dverách zvoní chlapík, čo vás rád registruje v prípade atómového výbuchu do úkrytu. Máte úžasnú šancu užiť si túto idylku, hrať sa s dieťaťom – a potom príde poplach, panika, upaľujete sa schovať za mesto a nastane zlom vo vašom živote.
Fallout 4 štartuje totiž v októbri 2077, keď padli bomby a svet sa zmenil. Retrofuturistický dizajn je zrazu preč a nastupuje industriálny úkryt. Atómový výbuch síce prežijete, ale manželku zastrelia a vaše dieťa je unesené. Po 210 rokoch získate možnosť vrátiť sa späť – zistíte, že za sa strašne veľa vecí zmenilo, boli ste v kryokomore a váš robot stále žije. Cieľ je jasný: nájsť a zachrániť svojho syna, ale svet už nie je ako predtým.
Moment vyjdenia z úkrytu do otvoreného sveta je špecialita série a aj tentokrát príde nečakaný pohľad. Obrovská pustatina, rozličné frakcie behajúce po svete a prítomná skaza. Oproti iným dielom série však Fallout 4 nastupuje razantne; po pár hodinách ste už ovešaní silným arzenálom, kosíte celé gangy či zvierate veľké zbrane. Prvotné zdanie klame: toto nebude ďalší Far Cry, ale akcie je podstatne viac.
Fanúšikovia série a najmä prvých dvoch dielov budú dosť prekvapení, ako sa Fallout zmenil na akčnú RPG. Priestor na príbeh nie je malý, máte čo sledovať a niektoré momenty scenára sú dosť sugestívne, ale oproti iným častiam tu košatosť dialógov nie je taká prepracovaná. Akoby autori cítili, že príbeh bude spracovaný solídne, ale nebude hrať prím ako kedysi. Čo je pri RPG sérii zásadný poznatok, dej vás drží v strehu aj v čase, keď odbočíte plniť vedľajšie úlohy. A s radosťou sa vrátite po ďalší kus.
Zatiaľ čo medzi druhým a tretím dielom boli obrovské rozdiely (pohľad na svet, súbojový systém), tu sa nedočkáte úplnej revolúcie v pohľade či prístupe. Viac akcie, to je mantra hry, rýcho získate nielen čoraz lepšie vlastnosti, ale aj náboje a kvéry. Pritom často nájdete tzv. power armor station na nabitie či správu brnenia. Zbraní je dosť, predmetov tiež a pomáhajú aj plošné zbrane ako granáty a bomby.
Najväčšia zmena pre fanúšikov: bojuje sa v reálnom čase a miesto taktických ťahových partií sa hrá Fallout ako iná akcia. Zapnúť sa dá osvedčený V.A.T.S. systém na spomalenie a voľbu ďalších ťahov a oba režimy dokážu spolu existovať – akčný je určený skôr pre nováčikov, taktické momenty tešia veteránov.
Navyše taktický systém má množstvo podmienok: či trafíte poriadne, to určia schopnosti, ktoré si volíte pri tvorbe postavy, resp. počas hry. Tento tradičný RPG element spracovali autori ako kombináciu klasických atribútov a vlastností, ktoré získavate po dosiahnutí nového levelu. Môžete si vybrať, či budete investovať do sily, charizmy, agility a pod. resp. si beriete novú vlastnosť. Pritom autori dobre vybalansovali strom schopností: niektoré vlastnosti získate až po určitom zisku atribútov.
Tona zbraní a nábojov je v inventári rozšírená aj o množstvo predmetov. Novinkou série je dielňa, kde si môžete tvoriť predmety (jedlo vždy poteší), meniť kvalitu výbavy či zbraní alebo si postaviť dom; z tejto možnosti sa stáva pomaly samostatná minihra, podobne ako Garrison vo World of Warcraft. Budovanie prístreškov či chránených miest je pomaly strategický element a vyžaduje si pozornosť, zadáva samostatné úlohy a treba sa starať o ľudí, ich suroviny či energiu v oblasti.
Aj Fallout 4 si zakladá na spoločníkoch a neponúka iba ikonického havkáča, ale aj iné postavy: robot je dobrý spoločník, o novinárku sa treba viac starať a interakcia s nimi má plusy i mínusy: zlepšia vám schopnosti alebo zdrhnú v kľúčovej chvíli. Vedia vám pomáhať, najmä hackeri a zlodeji sú užitoční, lebo sa dostanú všade: do fyzických i počítačových systémov. A skvelou súčasťou cesty je Pip-Boy, zariadenie nahráva údaje, obsahuje mapu, pristupuje k inventáru a schováva doplnky.
Svet je rozsiahly, úlohy rozmanité, mihnú sa tu rozličné frakcie vrátane známeho Bratstva ocele. Vo Fallout 4 môžete tráviť desiatky hodín a je to prepracovaná hra. Ale už odlišná oproti starším častiam.
Fallout 4
Fallout 4 po 100 dňoch – ako sa zapísal?
Viac ako tri mesiace po vydaní môžete Fallout 4 vnímať inak. Pominul uplynulý hype, prekvapenie, že hra skutočne vyšla len pol roka po oznámení. V kontexte série cítiť evolúciu, hra sa mení, aj jej žáner. Z taktickej izometrickej RPG sa stala akčná RPG v pohľade prvej alebo tretej osoby a chce osloviť už väčšie publikum, nie iba hardcore PC komunitu. Neexistuje tu žiaden konsenzus ako pri konkurencii.
Vnímanie je preto odlišné. Urputní zástancovia série môžu reptať, že sa novinka vzďaľuje originálu. A majú pravdu. Iní hráči budú plesať nad akčným zameraním, lebo sa zlepšila dynamika a vnímanie obsahu. Najsilnejšie porovnanie príde medzi Fallout 3 a 4, ktoré citlivo vidíme aj my. Áno, štvorka je svojím spôsobom iba evolúcia, neprináša toľko nového, iba svetlejší svet, lepšiu grafiku a čosi extra. Oproti Zaklínačovi 3, Metal Gear Solid V či Xenoblade Chronicles je to iba ďalšia variácia a nie RPG hra roka či zásadný titul.
A potom prišli nedávne DICE Awards, ktoré Falloutu 4 prisúdili tri ceny vrátane hry roka 2015...