Aféra, ktorá okrem iného stála kreslo bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, naštartovalo podpísanie zmluvy medzi Štátnym fondom dopravnej infraštruktúry a spoločnosťou Asseco Central Europe za 401 miliónov českých korún (približne 16 miliónov eur) v januári tohto roku.

 

Toľko mal štát zaplatiť za informačný systém a e-shop na nákup elektronických diaľničných známok. Po zverejnení zmluvy sa v spoločnosti aj v českej IT komunite dvihla vlna znechutenia. Odhadovali, že v komerčnej sfére by obdobný projekt stál okolo 40 miliónov korún.

Pre upresnenie, cena za dielo mala byť 105 miliónov korún, 140 miliónov je určený na rozvoj platformy a 156 miliónov zasa na štyri roky podpory.

Rozčarovanie nad neefektívnym míňaním zverejnil na sociálnych sieťach aj šéf pražskej softvérovej firmy Tomáš Vondráček. Tvrdil, že by to skupina šikovných vývojárov dokázala urobiť za víkend.

Jeho výzvy sa chytili tisícky ľudí aj médiá a jeho post sa stal virálnym. Nakoniec sa T. Vondráček odhodlal naozaj zorganizovať takzvaný hackathon s cieľom vytvoriť e-shop na predaj diaľničných známok. Zo stoviek prihlásených záujemcov vybrali 60. Hackathon spustili minulý piatok o 18:00, oficiálne bol ukončený v nedeľu o 19:00, kedy bol spustený web Ferznamka.cz.

 

Hackathon je spojenie anglických slov hack a marathon. Ide o časovo obmedzenú udalosť, na ktorej sa stretnú programátori, dizajnéri a ďalší vývojári, ktorí na jednom mieste a prakticky bez prestávky pracujú na spoločnom projekte alebo aplikácii. Hackathony vyhlasujú aj rôzne veľké firmy a prihlásiť sa môže viacero tímov. Nie zriedka si víťaz odnáša odmenu. Štandardne je hackathon spoločenská udalosť v priateľskej atmosfére.

Ide o plne funkčný portál, ktorý ponúka predaj elektronických diaľničných známok. Samozrejme, ide len o ukážku funkčnosti a web nie je napojený na štátny register. Symbolické diaľničné známky za 1, 2 a 3 koruny sa však dajú reálne kúpiť, aby si každý mohol vyskúšať používateľské rozhranie, platobnú bránu a ďalšie funkcie. Všetky vyzbierané financie z predaja týchto ukážkových diaľničných známok tvorcovia venujú nadácii Kolečko, ktorá pomáha deťom po ťažkých úrazoch.

Štátnu IT zákazku za 400 miliónov korún zvládli za víkend. A zadarmo

Ukážka nákupu diaľničných e-známok

Za dva dni dokázali IT nadšenci vytvoriť prehľadný systém nielen iba na nákup známky, ale aj

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa