Národný systém dopravných informácií (NSDI) ministerstva dopravy projekt odoprave.info spustil od utorka 10. januára, takže ide o úplnú novinku. Aj to sme zohľadňovali pri našom testovaní. Samozrejme, projekt za 14,2 milióna eur s ročnými prevádzkovými nákladmi ďalšieho jeden a pol milióna by mal byť dostatočne otestovaný už od prvej minúty spustenia. Pri komplexných softvéroch je však nemožné mať všetko dokonale vyladené. Hlavným cieľom novej služby je bezplatne poskytovať čo najviac relevantných informácií o stave ciest a doprave na Slovensku.
Prvé dojmy
Primárnou otázkou zostáva, či také niečo bolo nutné alebo aspoň potrebné. To ukáže čas. Náš odhad však je, že používateľov odoprave.info bude len veľmi málo. Prišli sme k tomuto dojmu zodpovedaním si základných otázok:
Je odoprave.info prehľadná a dostupná aplikácia?
Áno. Ale to sú aj rôzne (aj bezplatné) navigácie.
Je odoprave.info praktická služba?
Informačne je celkom slušne nasýtená. S prísľubom ešte väčšieho množstva akýchkoľvek dát relevantných pre dopravu a cestovanie. V terajšej podobe však oproti napríklad Waze nepridáva až toľko dodatočných informácií. Navyše, je to len mapa s prehľadom udalostí.
Nedá sa použiť na navigovanie?
Nie, nevie fungovať ako navigácia. A ani nepodporuje žiadne notifikácie, teda je nevyhnutný proaktívny prístup používateľa. Takže popri šoférovaní manuálne vyhľadávať, či pred používateľom je nejaká nová nehoda, je, samozrejme, nepraktické a nebezpečné.
Pre koho je teda vlastne odoprave.info určené?
Aj keď je dostatok informácií o stave vozoviek na Waze alebo na iných webových portáloch, nezaškodí si pred cestou na Donovaly pozrieť aj tento web. Napríklad inde nenájdete zobrazenie polohy auta dopravného podniku, ktorý práve odhŕňa sneh. Bez notifikácií je to však nepoužiteľné, pretože kým tam človek dorazí, môže byť situácia úplne iná. Určite je to fajn doplnok pre turistický ruch. A sumarizuje informácie z viacerých služieb a internetových stránok na jedno miesto. Ministerstvo dopravy SR tiež spomína, že tento portál bude veľmi dôležitý pre výskum dopravy na Žilinskej univerzite.
Bol tento projekt nevyhnutný?
Určite je funkčný a pridáva pár informácii navyše oproti doteraz dostupným zdrojom dát. Ale nemyslíme si, že oblasť dopravy na Slovensku nemá pálčivejšie problémy vyžadujúce si niekoľkomiliónové investície. Navyše, bežný používateľ je v kontakte s technológiami konzervatívny a ak si raz zvykol na Waze alebo Stella Centrum (z webu alebo rádia), je nepravdepodobné, že bude pravidelným používateľom odoprave.info.
Čo s tým?
Web a aplikácia pre Android a iOS je spustená a zaplatená. Navyše je to presne ten druh projektu, ktorý je silne subjektívny. Je veľmi komplikované nejako matematicky zdôvodniť, prečo by mohol byť irelevantný alebo nepotrebný. Ministerstvo dopravy SR bolo v tomto prípade ako taký šéfkuchár, ktorý nám ponúkol nové menu. Pozostáva z jedál iných reštaurácií, ktoré ľudia navštevovali. Len ich všetky ponúka za jedným stolom a dodal mu svoje korenie. To by bolo v poriadku. Lenže donútil za to jedlo zaplatiť aj tých, ktorí nie sú hladní, a musíme platiť ďalších kuchárov, ktorí sa budú nasledujúce roky starať, aby jedlo nevychladlo. Takže nakoniec to všetko chutí ako suchý chlieb s vodou.
Ako odoprave.info funguje
Zdrojom informácií pre nový portál je NSDI, dopravné podniky v konkrétnych mestách, ale aj databáza služby Waze alebo SHMÚ. Takže by mal mať človek kompletný prehľad o zápchach, prácach alebo prekážkach na ceste, meškaniach vlakov, policajných hliadkach aj poveternostných podmienkach v oblasti. Práve tento široký balík zdrojov informácií má byť hlavným benefitom novej služby. Každému napadne, že stačí bezplatný Waze alebo navigácia cez Google Mapy, a vie, kde je zhustená premávka alebo výmoľ. Odoprave.info pridáva aj také dáta, ku ktorým sa wazeri nedostanú. Napríklad ešte len naplánované opravy ciest aj s presným dátumom začiatku a konca. Súčasťou sú aj bonusy ako cyklotrasy alebo meškania vlakov.
Najprv sa pozrime, ako Telekom, ktorý aplikáciu a webové rozhranie vyvinul, zvládol technickú časť tohto projektu. Portál odoprave.info na hlavnej stránke zobrazuje mapu slovenských krajských miest a krajov spolu s tabuľkou, koľko je v ktorom z nich hlásených udalostí.
Druhou časťou hlavnej stránky je aktualizovaný zoznam najnovších nahlásených udalostí z celého Slovenska. Každá z nich otvára podrobný prehľad priamo na mape.
Treťou časťou sú hlavné ťahy, napríklad Bratislava – Košice, severná trasa aj s farebným zobrazením plynulosti premávky v oboch smeroch. Nasleduje akási sociálna časť s najnovšími tweetmi o udalostiach na cestách a vedľa je zas stream z Facebook stránky Dopravná situácia Slovensko.
Hlavné menu je vo forme tlačidiel na hornej časti stránky a je rozdelené na aktuality, dopravnú situáciu, hlavné ťahy a informácie o portáli. To najdôležitejšie sú informácie o dopravnej situácii. Na zobrazenej mape Slovenska sú farebne vyznačené body, kde sa niečo deje. Stačí sa zoomom priblížiť. Po kliknutí na vybraný bod sa vpravo zobrazí jeho konkrétny opis a zdroj informácie.
Súčasťou je aj naplánovanie cesty. Vľavo je pás na vloženie hľadanej adresy alebo bodu záujmu. Hneď vedľa je modré tlačidlo na naplánovanie cesty. Mohlo byť aj väčšie alebo výraznejšie označené. Potom stačí zadať počiatočnú a cieľovú adresu a portál vypočíta dĺžku aj čas v závislosti od konkrétneho stavu ciest. Porovnali sme túto funkciu s Waze aj Google Mapami a odoprave.info bol stále najoptimistickejší. Ukazoval približne o dvadsať percent kratší čas dosiahnutia cieľa.
V záložke Hlavné ťahy je kompletný zoznam situácie na diaľniciach a najvyťaženejších cestách. V čase testovania ich tam bolo 15. Po rozkliknutí sa zobrazí komplexný prehľad celej trasy po krátkych bodoch. Takže používateľ môže mať prehľad, či zápcha na ceste z Bratislavy do Trnavy je na štvrtom alebo dvadsiatom kilometri.
Zaujímavé je, že ako na tomto „tabuľkovom“ prehľade hlavných ťahov, ako aj na mape sú zobrazené policajné hliadky. A „nebonzuje“ ich Waze, omnoho častejšie je zdrojom tejto informácie NSDI. Takže napríklad šofér vidí, že dnes od šiestej do polnoci bude na ceste z Bratislavy do Trnavy policajná hliadka na Škode Superb od druhého do deviateho kilometra v oboch smeroch.
Prehľadnosť stránky musíme pochváliť. Mal by sa v nej vyznať aj laik a ponúka aj praktické drobnosti ako automatickú aktualizáciu zobrazených dát či dokonca heatmapu. Teda grafické zobrazenie rýchlosti na konkrétnych úsekoch vybranej cesty. Portál je okrem slovenčiny aj v anglickom, nemeckom a maďarskom jazyku a pracuje svižne.
Mobilná aplikácia (testovaná iOS verzia) je na tom po technickej stránke tiež veľmi dobre. Nezaznamenali sme v prvý a ani v druhý deň spustenia služby nejaké nedostatky alebo pomalé načítavanie máp a dát. Samozrejme, nedosahuje plynulosť vykresľovania Google Máp, ale aj tak je plne použiteľná.
Keďže mobilná aplikácia už vie presne, kde sa nachádzame, na úvodnej stránke je hlavným prvkom najbližšia udalosť. Škoda, že k ďalším sa nedostaneme potiahnutím prsta po obrazovke, ale je nutné kliknúť na ikonu šípky. Kliknutím na udalosť sa zobrazí výrez mapy a opis, kde a čo sa deje. Zároveň na dolnej hrane sú veľké tlačidlá na potvrdenie alebo zrušenie aktuálnosti danej udalosti.
Horná hrana hlavnej stránky zas ponúka ikonu na vstup do mapy a na opačnom rohu zas do nastavení. Mapa je jednoducho mapa. Ukazuje plynulosť ciest farebným označením, tiež prípadné nehody či výmole. Nechýba ikona na nahlásenie novej udalosti. V menu sa dajú vybrať obľúbené trasy, meteorologická výstraha, zobrazenie cyklotrás a položka verejná doprava. Pod týmto pomenovaním sa však zobrazí mapa s vlakovými stanicami, prístavmi a letiskami. A tam zas destinácie a časy odchodov a odletov s pár doplňujúcimi informáciami.
Spodná časť displeja zobrazuje vyhľadávač trasy, lineárne (textové) zobrazenia a nahlasovanie nových udalostí. Znova všetko fungovalo korektne a plynulo.