Na avizovanom predĺžení zmluvy na dodávku kancelárskeho softvéru značky Microsoft pre slovenskú štátnu správu prekážalo jeho kritikom najmä to, že Ministerstvo financií (MF) SR pri ňom neanalyzovalo náklady alternatívnych ponúk a dodávateľa nehľadalo vo verejnej súťaži. No na ministerskom materiáli ich zaujali aj ďalšie detaily.

Aliancia Fair Play si napríklad všimla, že Úrad vlády SR si pre svojich 588 zamestnancov objednal 732 licencií. Vysvetlila si to tak, že jeden pracovník úradu využíva viac počítačov - desktop, aj notebook. A načrtla otázku, prečo úradníkom nestačí jeden stroj (prenosný), ako sa to bežne robí v komerčných firmách.

Podrobnosti zisťoval eTREND priamo na Úrade vlády. No jeho jednovetové odpovede do celej veci veľa svetla nevniesli. K nesúladu v počtoch požadovaných licencií a zamestnancov sa úrad vyjadril tak, že požiadavky na licencie vychádzajú z „počtu počítačov v evidencii majetku Úradu vlády“. Otázku, či niektorí zamestnanci používajú dva počítače - a ak áno, prečo im nestačí notebook -, nekomentoval vôbec.

Generálny riaditeľ sekcie informatizácie na MF SR Miloš Molnár sa priamej odpovedi na otázku eTRENDU, koľko licencií sa vôbec nevyužíva, takisto vyhol. No z jeho vyjadrenia sa dá usudzovať, že nejde len o planú hypotézu: „Nevyužívané licencie boli a aj budú presúvané na rezorty, ktoré majú narastajúce požiadavky.“

Najväčší priaznivci okien

(úrady s najväčším počtom požadovaných licencií Microsoftu na rok 2012)

Ministerstvo vnútra SR

26 542

Ministerstvo financií SR

10 494

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR 

9 443

Ministerstvo spravodlivosti SR

8 420

Ministerstvo obrany SR

5 789

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR

4 238

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR

3 228

Ministerstvo životného prostredia SR

2 667

Úrad geodézie, kartografie a správy katastra SR

2 300

Generálna prokuratúra SR

1 831

PRAMEŇ: Ministerstvo financií SR

Detailov, vzbudzujúcich otázky o tom, či daňovníci neplatia úradníkom aj softvér, ktorý v skutočnosti nepotrebujú, je v ministerskom materiáli viacero. Kým niektoré inštitúcie si podľa neho vystačia so základným balíkom programov s Windowsom, Wordom, Excelom a PowerPointom, iné si objednávajú drahší súbor, ktorý obsahuje aj program na správu databáz Access či softvér na obeh dokumentov SharePoint Workspace.

Keby si napríklad Generálna prokuratúra SR namiesto drahšieho balíka kúpila lacnejší, mohla by na licenciách v ďalších troch rokoch ušetriť 128 700 eur. Samozrejme, je možné, že väčšie portfólio programov potrebujú. No presnejšie zdôvodnenie sa ministerskom materiáli neuvádza.

Licencie na drahší balík požaduje aj Úrad vlády. Na aký konkrétny účel, to sa mu veľmi špecifikovať nechcelo. Podľa neho to „vychádza z existujúcej infraštruktúry pracovných staníc a serverov“, napísal eTRENDU.

Výber z troch balíkov

Názov

Cena licencie Software Assurance (€, na 3 roky)

Licencia zahŕňa

Počet požadovaných licencií (na rok 2012)

Desktop Standard

415,50

Windows, Office Standard, Core CAL suite

28 525

Desktop Professional

485,79

Windows, Office Professional Plus, Core CAL suite

11 402

Desktop Enterprise

622,44

Windows, Office Professional Plus, Enterprise CAL suite

42 461

Office Standard obsahuje Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Office web applications, Publisher. Office Professional Plus obsahuje navyše ešte Access, InfoPath, LYNC, SharePoint Workspace, Adv Integration Features

Core CAL suite obsahuje Windows Server CAL, Exchange Server Standard CAL, System Center Configuration Manager, Client Management License, SharePoint Server Standard CAL, Forefront Endpoint Protection, Lync Server Standard CAL. Enterprise CAL suite obsahuje Windows Server CAL, Exchange Server Enterprise CAL, Exchange Server Standard CAL, SharePoint Server Enterprise CAL, SharePoint Server Standard CAL, Lync Server Enterprise CAL, Lync Server Standard CAL, Microsoft Windows Rights Management Services CAL, Forefront Protection Suite, System Center Client Management Suite, Forefront Unified Access Gateway

PRAMEŇ: Ministerstvo financií SR

Oficiálne je všetko v poriadku. M. Molnár tvrdí, že licenčné požiadavky rezortov preverovali – a teda sú v poriadku. No napríklad ministerstvo životného prostredia poslalo kolegom na financie tip, že „z dôvodu šetrenia verejných financií by bolo vhodné nakomponovať širšiu paletu balíkov, ktoré by odzrkadľovali reálnu potrebu používateľov a nezahŕňali by produkty, ktoré nevyužívajú“.

Viac o téme nákupu kancelárskeho softvéru pre slovenských úradníkov si prečítajte v najnovšom čísle TRENDU (vyjde vo štvrtok 26. januára).

Foto v článku a na titulke - TREND/Maňo Štrauch