Na avizovanom predĺžení zmluvy na dodávku kancelárskeho softvéru značky Microsoft pre slovenskú štátnu správu prekážalo jeho kritikom najmä to, že Ministerstvo financií (MF) SR pri ňom neanalyzovalo náklady alternatívnych ponúk a dodávateľa nehľadalo vo verejnej súťaži. No na ministerskom materiáli ich zaujali aj ďalšie detaily.
Aliancia Fair Play si napríklad všimla, že Úrad vlády SR si pre svojich 588 zamestnancov objednal 732 licencií. Vysvetlila si to tak, že jeden pracovník úradu využíva viac počítačov - desktop, aj notebook. A načrtla otázku, prečo úradníkom nestačí jeden stroj (prenosný), ako sa to bežne robí v komerčných firmách.
Podrobnosti zisťoval eTREND priamo na Úrade vlády. No jeho jednovetové odpovede do celej veci veľa svetla nevniesli. K nesúladu v počtoch požadovaných licencií a zamestnancov sa úrad vyjadril tak, že požiadavky na licencie vychádzajú z „počtu počítačov v evidencii majetku Úradu vlády“. Otázku, či niektorí zamestnanci používajú dva počítače - a ak áno, prečo im nestačí notebook -, nekomentoval vôbec.
Generálny riaditeľ sekcie informatizácie na MF SR Miloš Molnár sa priamej odpovedi na otázku eTRENDU, koľko licencií sa vôbec nevyužíva, takisto vyhol. No z jeho vyjadrenia sa dá usudzovať, že nejde len o planú hypotézu: „Nevyužívané licencie boli a aj budú presúvané na rezorty, ktoré majú narastajúce požiadavky.“
(úrady s najväčším počtom požadovaných licencií Microsoftu na rok 2012) | |
Ministerstvo vnútra SR | 26 542 |
Ministerstvo financií SR | 10 494 |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR | 9 443 |
Ministerstvo spravodlivosti SR | 8 420 |
Ministerstvo obrany SR | 5 789 |
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR | 4 238 |
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR | 3 228 |
Ministerstvo životného prostredia SR | 2 667 |
Úrad geodézie, kartografie a správy katastra SR | 2 300 |
Generálna prokuratúra SR | 1 831 |
PRAMEŇ: Ministerstvo financií SR |
Detailov, vzbudzujúcich otázky o tom, či daňovníci neplatia úradníkom aj softvér, ktorý v skutočnosti nepotrebujú, je v ministerskom materiáli viacero. Kým niektoré inštitúcie si podľa neho vystačia so základným balíkom programov s Windowsom, Wordom, Excelom a PowerPointom, iné si objednávajú drahší súbor, ktorý obsahuje aj program na správu databáz Access či softvér na obeh dokumentov SharePoint Workspace.
Keby si napríklad Generálna prokuratúra SR namiesto drahšieho balíka kúpila lacnejší, mohla by na licenciách v ďalších troch rokoch ušetriť 128 700 eur. Samozrejme, je možné, že väčšie portfólio programov potrebujú. No presnejšie zdôvodnenie sa ministerskom materiáli neuvádza.
Licencie na drahší balík požaduje aj Úrad vlády. Na aký konkrétny účel, to sa mu veľmi špecifikovať nechcelo. Podľa neho to „vychádza z existujúcej infraštruktúry pracovných staníc a serverov“, napísal eTRENDU.
Názov | Cena licencie Software Assurance (€, na 3 roky) | Licencia zahŕňa | Počet požadovaných licencií (na rok 2012) |
---|---|---|---|
Desktop Standard | 415,50 | Windows, Office Standard, Core CAL suite | 28 525 |
Desktop Professional | 485,79 | Windows, Office Professional Plus, Core CAL suite | 11 402 |
Desktop Enterprise | 622,44 | Windows, Office Professional Plus, Enterprise CAL suite | 42 461 |
Office Standard obsahuje Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Office web applications, Publisher. Office Professional Plus obsahuje navyše ešte Access, InfoPath, LYNC, SharePoint Workspace, Adv Integration Features | |||
Core CAL suite obsahuje Windows Server CAL, Exchange Server Standard CAL, System Center Configuration Manager, Client Management License, SharePoint Server Standard CAL, Forefront Endpoint Protection, Lync Server Standard CAL. Enterprise CAL suite obsahuje Windows Server CAL, Exchange Server Enterprise CAL, Exchange Server Standard CAL, SharePoint Server Enterprise CAL, SharePoint Server Standard CAL, Lync Server Enterprise CAL, Lync Server Standard CAL, Microsoft Windows Rights Management Services CAL, Forefront Protection Suite, System Center Client Management Suite, Forefront Unified Access Gateway | |||
PRAMEŇ: Ministerstvo financií SR |
Oficiálne je všetko v poriadku. M. Molnár tvrdí, že licenčné požiadavky rezortov preverovali – a teda sú v poriadku. No napríklad ministerstvo životného prostredia poslalo kolegom na financie tip, že „z dôvodu šetrenia verejných financií by bolo vhodné nakomponovať širšiu paletu balíkov, ktoré by odzrkadľovali reálnu potrebu používateľov a nezahŕňali by produkty, ktoré nevyužívajú“.
Viac o téme nákupu kancelárskeho softvéru pre slovenských úradníkov si prečítajte v najnovšom čísle TRENDU (vyjde vo štvrtok 26. januára).
Foto v článku a na titulke - TREND/Maňo Štrauch