Hranie na pécečku sa vraj vracia späť do povedomia fanúšikom elektronickej zábavy. Hardvér sa dá splašiť za lepšie ceny, mnohé hry vychádzajú paralelne s konzolami, ktoré (najmä X360 a PS3) už dlhšie výkonovo nestíhajú za novými PC. Platformy ako Steam a ich snaha prejsť do hardvérového sektoru môže pomôcť. Podobne ako otvorené prostredia či free-to-play hry. A zabudnúť netreba ani na stále vychádzajúce exkluzivity od Blizzardu (Diablo III, StarCraft II) a Electronic Arts.

No v čase, keď má PC príležitosť ukázať, ako sa zmenilo a ako je otvorené hráčom, prichádzajú nové rany pod pás. Súvisia s nekonečnou snahou bojovať proti pirátstvu. Kedysi otravné DRM ochrany na médiách vymieňa iný neduh. Pretože fyzické médiá si už mnohí hráči nekupujú, distribútori a tvorcovia prišli novým „vylepšením“.

Najprv bolo potrebné prihlásiť do určitého systému, v ktorom distribútor hráča autorizoval, prípadne skontroloval aj kód zo škatule. Alebo si naštartovanie hry vyžadovalo stiahnutie čudného klientskeho softvéru. Ak aj distribútorom na autentifikáciu stačili on-line aktivácie, limitovali ich počet jednom hardvéri (Vymenili ste grafickú kartu? V poriadku, aktivujte si hru znova. No máte najviac päť šancí.)

Preťažené servery

Najnovšie je zdrojom problémov nepretržité pripojenie na internet. Je nevyhnutné pri on-line hrách, kde súťažíte s hráčmi z celého sveta a server si neustále vymieňa dáta s lokálnym PC. Pri troche optimalizácie sa dal World of Warcraft zahrať aj cez slabšie mobilné pripojenie (EDGE).

No nápor hráčov začína byť problém. Že sa s ním kedysi stretol World of Warcraft je dnes takmer úsmevná anekdota, nikto vtedy netipoval taký potenciálny úspech. Niektoré firmy sa poučili, že keď štartujú veľký projekt, treba doň púšťať hráčov postupne - ako to ukázali Electronic Arts pri Star Wars: The Old Republic.

Práve Blizzard a EA zažili v rozpätí jedného roka dva prepálené štarty hier. Vlani štartovalo Diablo III 15. mája a prvé dni sa hráči stretávali s neskutočným množstvom chybových hlásení na čele s error 37. Servery boli preťažené, hráči nemali šancu dostať sa do hry.

Prvé týždne si hráči nemohli Diablo III zahrať, pretože často čakali v rade, aby sa mohli pripojiť. Blizzard potom riešil situáciu bizarnými metódami, napríklad možnosťou hrať iba prvý akt hry pre neskoršie pripojených hráčov. Situácia sa upokojila až po mesiaci. Diablo III dosiahlo skutočne veľký úspech: za 24 hodín ho malo 4,7 milióna hráčov.

SimCity: dobrá hra, ťažký štart

SimCity štartovalo minulý týždeň. A hoci bol štart rozdelený na niekoľko fáz, EA čelia veľkej kritike. Utorkový štart v USA sprevádzali totálne preťažené servery a hra bola takmer nehrateľná. Lenže kým Diablo III pristupovalo k serverom, aby overilo hráčov, SimCity na server ukladá celé mestá vytvárané hráčmi.

Štart SimCity odhalil slabiny hrania na pécečkách

V praxi našli hráči množstvo problémov: dlhšie načítavacie časy sú ešte v poriadku. No keď hra začne mrznúť, padať, sama sa odpájať a ešte vám pri páde zmiznú uložené pozície (tým pádom aj vytvorené mestá a investovaný čas), je to na hranici hrateľnosti.

Problémy sa objavili v USA (v utorok), v Európe (vo štvrtok), aj vo Veľkej Británii (v piatok). Hoci EA pridali ďalšie servery, hra padala znova a znova. Je ťažké odhadnúť, koľko hráčov sa snaží pripojiť a dostať do hry, no EA zrejme podcenili (ako vlani Blizzard) úvodný nápor.

Vlna kritiky je neskutočná. Hráči na serveroch ako Metacritic.com znižujú hodnotenia titulu, rovnako tak viacerí herní recenzenti. Napríklad Polygon udelil hre najprv 9,5/10, no neskôr skóre znížil na 8/10 a napokon až na 4/10.

EA najprv odmietli priznať problémy a rozhnevali množstvo hráčov, keď blokujú ich účty na online službe Origin a nechceli refundovať cenu hry. Až po niekoľkých dňoch prichádzajú prvé kroky: hráči si môžu vybrať inú hru zdarma, na posilňovaní serverov sa pracuje, EA sa ospravedlňuje za problémy. Dočasne sú aj pozastavené on-line marketingové aktivity.

Koľko hráčov položilo dlhoročnú snahu EA? Pol milióna? Milión. Alebo až dva? Ťažko povedať, distribútor v tomto fiškálnom roku potrebuje podporu viac ako kedykoľvek predtým. A čo je horšie, PC dostalo opäť na frak, lebo nedokázalo ustáť štart ďalšej exkluzívnej hry. Ako si majú hráči k nemu nájsť cestu, keď exkluzívne či áčkové hry nedokážu ani odštartovať bez problémov?

Foto na titulke a v článku - Electronic Arts