Japonci majú za sebou v oblasti videohier úspešný produktový rok. Krajina, kde sa handheldom darí najviac na svete, sa postarala o dva štarty nových systémov - Nintendo prišlo koncom februára s 3DS, Sony zasa uplynulý víkend spustila do predaja PlayStation Vita. Prvé čísla ukazujú, že neprekonala úvodný predaj 3DS, ale má lepší štart ako PSP.
Typický japonský štart
Sony rozbehla Vitu aj na predobjednávky: 15. októbra sa tvorili rady na lístky s rezerváciou, a pretože sa vyčerpali, 15. novembra sa uskutočnilo druhé kolo. Japonci sa dokonca odhodlali čakať aj v pracovný deň, aby získali istotu, že pri launchi sa im Vita ujde.
V sobotu 17. decembra sa Vita začala ráno predávať. Oficiálny štart so zastupiteľmi Sony (Kaz Hirai, Andrew House) prebehol o siedmej v Shibuyi. Obaja riaditelia prebehli ďalšie štvrte Tokia – museli jazdiť metrom alebo letieť helikoptérou, aby to stihli. Každé miesto sa plnilo stovkami ľudí a paradoxne sa o deviatej večer v piatok postavil do radu i záujemca, ktorý mal predobjednávku – bál sa, že bude nedostatok pamäťových kariet pre Vitu (handheld má proprietárne pamäťové karty).
V tomto smere napĺňa PS Vita všetky predpoklady na nový produkt. Veľký záujem prvých zákazníkov, ošiaľ na predobjednávkach, ktorý sa zrejme pretaví v úspešný prvý týždeň predaja. Sony si poistilo prvý týždeň zvýšením zásob – z pôvodného počtu 500-tisíc až na 700-tisíc kusov.
Základom úspechu bude hladký prechod z existujúceho bestselleru na nový. Niektorí analytici navrhovali iný ťah na zákazníkov – PSP bolo úspešné v Japonsku, no na západných trhoch také silné nebolo, preto sa tipy točili okolo možnej premiéry na Západe. Pre japonskú firmu to však nebola alternatíva, štart sa uskutočnil doma a hoci sa PSP výborne predávalo aj počas tohto roka, publikum pre novinku sa našlo.
Lepší prístup... k hrám
V čom je PS Vita lepšia ako PSP okrem silnejšieho, aktualizovaného hardvéru? Je to predovšetkým snaha Sony zaujať čo najviac vývojárov a tá sa má prejaviť v lepšej ponuke hier. PSP si pamätá silný štart a o pár rokov sa prehupol do nečakanej západnej letargie: oproti japonským vlnám prišlo na PSP menej hier.
Preto sa japonský gigant stretával s vývojármi, vysvetľoval ľahký štýl programovania, rozdával vzorky na vyskúšanie. Zjednodušil prostredie, vylepšil prístup, posilnil digitálnu distribúciu. Sony vie, že na konci dňa budú o úspechu hardvérovej novinky rozhodovať hry.
Paradoxne, ešte pred septembrovou výstavou Tokyo Games Show bolo známych iba pár titulov, takže niektorí pochybovali, ako začne Sony predávať Vitu bez veľkých, respektíve typických japonských značiek. No TGS prinieslo desiatky hier a čím bližšie bola Sony k launchu, tým bol kalendár plnší a prvotný cieľ mať čo najsilnejší line-up k 17. decembru splnila. Na deň jedna bolo prichystaných až 26 hier.
Na porovnanie: keď štartovalo 3DS vo februári, malo k dispozícii osem hier – trojnásobné množstvo od Sony vzbudzuje veľké očakávania aj na predaj samotnej konzoly. Fakt je, že Nintendo malo značky osvedčené – Nintendogs+Cats či nového Professora Laytona.
Sony má inak zloženú ponuku hier, časť z nej tvoria aj západné hry, ktoré boli zrejme chystané na možný západný štart predaja. Pri pohľade na ponuku vidieť klasické mená ako Disgaea, Ridge Racer alebo Dynasty Warriors. Ale na druhej strane majú šancu aj západné hry: akčná adventúra Uncharted môže byť jeden z najpredávanejších debutov.
Západný vplyv na štart PS Vita nie je zanedbateľný. Sony má v popredí ľudí z Európy (Andrew House sa tam dostal z pozície šéfa európskej PlayStation) a v ponuke čakajú hry zo Západu, ktoré sa môžu presadiť vzhľadom na etablovanie značiek z minulých platforiem Sony.
Prvotné odhady tipujú, že najpredávanejším titulom bude japonský Hot Shots Golf 6, ale Uncharted: Golden Abyss to zrejme dotiahne do prvej trojky, keď už bol toľko promovaný v TV spotoch na uvedenie PS Vita. Japonský trh sa skrátka otvára západným hrám podobne ako keď prvé PlayStation hity prišli k nám pred 15 rokmi.
Ako dlho vydrží
Prvý týždeň predaja sa rysuje dobre. Ak malo Sony pocit, že 500-tisíc kusov nemusí stačiť, bola šanca aj na väčší predaj ako Nintenda 3DS vo februári (371-tisíc kusov). Sony má väčšie zásoby i ponuku hier na prekonanie čísla. Odhady prvých agentúr však tipujú predaj na úrovni 321-tisíc kusov, takže 3DS zrejme neprekoná. Oproti PSP bude úvodný predaj pravdepodobne vyšší.
Otázne je, ako sa bude predaju dariť po nárazovom štarte. Nintendo 3DS padlo rýchlo na sotva desatinové hodnoty týždňových predajov a trpelo zásadným problémom: nedostatkom hier. Sony sa chce vyhnúť tomuto problému dvojakým spôsobom. Po prvé, umožňuje hrať pôvodné PSP hry v lepšej kvalite (za príplatok, keďže si treba stiahnuť Vita verziu). A najmä, po úvodnom štarte má ďalšie hry pripravené na január a február: od 19. januára vychádza minimálne jedna hra týždenne. Aj zo sérií ako Wipeout, Tales of, Ragnarok a zároveň prídu aj nové tituly ako Sumioni či Reality Fighters.
Aj Nintendo 3DS po slabšom štarte nabralo druhý dych: so znížením ceny i lepšou ponukou hier. Sony si zatiaľ svoju cenu 249 eur necháva a v porovnaní s 3DS tak bude drahšou konzolou, ale aj tou, ktorá má od začiatku silnú ponuku hier. Kľúčové bude udržať si ju počas celého roka 2012 – jar si Sony zrejme podrží, ale otázne bude letné obdobie a začiatok jesene.
Opakované spomínanie 3DS vzbudzuje aj k priamemu porovnaniu a odhadu, ktorý handheld bude raz, v konečnom zúčtovaní úspešnejší. V čase japonského štartu PS Vita má 3DS zhruba ročný náskok a aj 11 miliónov predaných kusov k dobru. Vita má aspoň v Japonsku vianočný predaj k dobru a viac hier. Nintendo sa snaží dobehnúť predchádzajúci bestseller DS (150 miliónov), Sony sa snaží vylepšiť to, čo PSP nedodalo – podporu západných vývojárov a očakávané ovládacie prvky ako dve analógové páčky. Či prekoná aktuálnych 72 milióna predaných kusov, to ukážu nasledujúce roky.
Posledné handheldy
V čase rozpínajúceho sa trhu smartphonov a tabletov sa mnohí zástupcovia herného priemyslu právom domnievajú, že Nintendo 3DS a PlayStation Vita môžu byť teoreticky posledné handheldy vôbec. Po nich už nepríde žiadny podobný, iba hrám (a sčasti multimédiám) zameraný prístroj. Optimisti tvrdia, že minimálne Nintendo ešte ďalší produkt vydá. Aj preto sa mnohí analytici utiekajú k prvým číslam a postupnému etablovaniu 3DS a Vita, pretože môžu určiť, či tento segment prežije ďalšie roky.
Predchodcovia mali viaceré výhody – Nintendo DS prinieslo dotykové hranie v čase, keď idea iPhonu driemala v zásuvke a Sony zase perfektný displej i podporu formátov v dobe, keď telefóny neboli ešte multifunkčné. Teraz sa snažia japonskí výrobcovia preraziť primárne hrami či sociálnou konektivitou, a na krk im dýchajú dravci zo Silicon Valley.
Sony má pre PS Vita plán na dlhšie obdobie – prvé dva roky (2012 a 2013) bude oslovovať skôr tradičných hráčov a od roku 2014 mladší segment. Handheldy majú náročnú situáciu v dnešnom prostredí, pretože rátajú s iným modelom, spravidla päť- či sedemročným životným cyklom, ktorý však smartfóny a tablety neskutočne rýchlo podliezli.
Japonský launch Vity sa teda vydaril, otázna bude reakcia iných trhov, kde sa PS Vita začne predávať 22. februára: v USA a najmä Európe, kde malo PSP štart priam raketový, ale stratilo dych oveľa rýchlejšie oproti vyrovnaným a dlhotrvajúcim japonským predajom.
Foto na titulke a v článku - Sony