V nejednej analýze videoherného trhu opakovane tvrdíme, že videoherný priemysel potrebuje nové značky a nové zážitky. V neskorom období životnej fázy konzol je na ne ideálna príležitosť – a Sony sa rozhodla využiť ju pre žáner akčnej on-line hry, ktorá by posilnila pozíciu konzoly medzi fanúšikmi strieľačiek a vzájomných súbojov. Starhawk však ponúka aj sólo kampaň a viaceré originálne prvky.

Sci-fi western a iné kombinácie

Mieša rôzne koncepty i žánre. V prostredí, svete i hrateľnosti. Akurát príbeh je skôr stávka na klasiku, kde sa nebojácny bojovník postaví presile vo variabilnom prostredí. Je to mix westernu, na ktorý odkazuje hneď prvá misia odohrávajúca sa v industriálnej pustine i scény na vyplnenie akčnej náplne, kde hrdina spomína na svojich priateľov v zapadnutom mestečku. V máličko futuristickejšom podaní pri nájazde banditov sa odhalia v komiksových medziscénach ďalšie postavy. Príbeh na chvíľu zaujme, no v konečnom zúčtovaní príliš nechytí. Scény sú síce krásne štylizované vo svojskej farebnej palete žltej i zelenomodrej, čo signalizuje nadprirodzené prvky, no dianie nedokáže vždy gradovať.

Ešteže hlavný hrdina Emmett Graves je zaujímavý infekciou špeciálnou energiou menom Rift, o ktorú sa zaujíma pol galaxie. Ľahko by si ho mohli zmýliť s utečencom, ale snaží sa chrániť tých, čo chcú energiu vysať. Sociálne rozdiely, vnútorné konflikty a hrdinové memoáre sú fajn, no už sa nevyvíjajú ďalej. Škoda, lebo lákavý svet a pravidlá, ktoré môžu inšpirovať hráčov a odbúrať archetypy, by potešili.

Starhawk

Nielen ďalšia strieľačka

Kampaň pre jedného hráča popri príbehu, ktorý neoslní, predsa zaujme. Trvá cca 5-6 hodín a pritom je celý čas cítiť, že nie je úplne primárny mód. Prvá misia je skvelá, dynamická a naučí vás pravidlá boja – ďalšia sa zrazu odohráva vo vesmíre a spojitosť medzi nimi je malá. Inšpirácia v multiplayeri je zrejmá, kampaň slúži ako tréning na súboje medzi hráčmi. Naučí vás ľahké techniky i pokročilé možnosti stratégie či prehľad na bojisku.

Starhawk totiž sympaticky klame už v prvej misii. Tvári sa ako bežná akčná adventúra, kde bojujete na zemi a na speederi sa preháňate po púšti ako Anakin Skywalker a zrazu pristanete v lokalite, kde sa na vás valia hordy nepriateľov. V momente pochopíte, že strieľačka obohatená o dopravné prostriedky je začiatok; hra ponúkne zber energie a vyvolá menu, čo obsahuje steny, veže i budovy na postavenie.

Starhawk

Element z real-time stratégií sa presúva do akčnej hry. Je to živý prvok, vďaka ktorému sa mení podoba bojiska – neustále sa snažíte získavať energiu (či zo zdrojov na dočasnej základni, kde bojujete alebo z padnutých nepriateľov), aby ste mohli priestor obkolesiť tým, čo nepriateľa dokáže zastaviť. Prekvapivá je aj implementácia ovládania, kde si panel so stavebnými prvkami vyvoláte jediným tlačidlom. Objaví sa kruh s menu na stavbu a tú priamo umiestnite na bojisku. Je to efektívna stratégia: vyvolať-vybrať-umiestniť. Nehovoriac o možnosti upgradovať stenu na bránu či vhodne umiestniť vežu tak, aby ste odrazili nepriateľov z diaľky.

Tým možnosti nekončia – za prvých 30 minút sa dostanete aj k zostreľovaniu vzdušných letúňov a iným prvkom, po ktorých vás hra hodí do vesmíru a späť. Tam už čakajú na ovládanie iné dopravné prostriedky vrátane tankov a hrdinu čaká aj jetpack či iné futuristické prvky a zbrane.

Variabilita je taká vysoká, že celú kampaň možno považovať za dlhý tutoriál ako sa naučiť hrať. Nie je to iba variácia na Counterstrike so stavbou veží a budov, má svoju hĺbku a využíva množstvo prvkov z dvoch žánrov. A jedna vec je zvládnuť tento systém proti AI – a potom proti hráčovi, ktorý sa tiež stihol naučiť stavať, ničiť či upgradovať svoju základňu. A je to snaha Sony ponúknuť popri súčasných bojoch mnohých hráčov niečo nové, ktorá sa cení a jednoznačne sa podarila.

Starhawk

Starhawk má štyri silné stránky: úspešne kombinuje akčnú hru so stratégiou. Má variabilný arzenál a aj rozsiahle bojiská (pravda, v kampani pôsobia trošku strnulo, ale v multiplayeri to vadiť nebude). Co-op i multiplayer obsahujú viaceré módy, ktoré vám ukážu, že systém z kampane sa dá ešte lepšie zvládnuť, aj keď vaše prvé boje budú pripomínať skôr chaos. A napokon je to kvalitná grafika, dabing i zvuk, ktoré vytvárajú dobrú atmosféru.

Nový svet, nové pravidlá, nová značka. Starhawk je zatiaľ jedno z najväčších prekvapení roka.

Starhawk vyšiel exkluzívne na PS3 11. mája 2012.

Foto na titulke a v článku - Sony Computer Entertainment