Existuje jedno štúdio, pre ktoré sa oplatí mať herné PC: Blizzard. Vytvára nové príbehy v troch epických svetoch: Diablo, Warcraft a Starcraft.
Warcraft má takmer 20 rokov a od prvej stratégie (1994) urazil obrovský kus cesty. Druhý diel vyšiel krátko na to aj s datadiskom, na trojku museli čakať hráči celých šesť rokov. Bola to epická stratégia, ktorú mnohí ocenili.
Datadisk Frozen Throne úspešne zavŕšil dejovú trilógiu. Blizzard cítil, že Warcraft treba posunúť ďalej a vznikla najúspešnejšia MMORPG World of Warcraft. Známy svet, iné pravidlá a štýl. Úspešne funguje dodnes.
Diablo vzniklo v roku 1996. Úspech prišiel rýchlo, druhý diel v roku 2000 ponúkol štvornásobný obsah a získal si množstvo hráčov. Na trojku čakali hráči viac ako 10 rokov, ale zbúrala rekordy s 12 miliónmi hráčov. Najprv bol o hru taký záujem, že prvé týždne padala od náporu záujemcov.
Starcraft je zatiaľ najmenej rozvinutá séria čo do počtu vydaných hier. Prvý diel vo februári 1998 mal priniesť iba Warcraft vo vesmíre, no bol oveľa prepracovanejší. Ponúkol dobrý príbeh, tri odlišné rasy a veľmi dobrý multiplayer.
Fakt, že ho v Soule a iných mestách vydržali hrať tucet rokov a súperia v ňom v profesionálnych súťažiach je veľkým vyznamenaním. Datadisk Blood War vyšiel tradične o rok neskôr a minulá dekáda ponúka iba čakanie...
Tri rasy
Starcraft II mal vyjsť pôvodne ako jedna veľká hra, no Blizzard sa napokon rozhodol inka. Hru rozdelil na tri časti. Prvá mala obsahovať multiplayer (na ktorý čakali najmä ázijské krajiny, ktoré túžili po novom obsahu pre virtuálne olympiády) a obsahovala prvú príbehovú kampaň. Ďalšie dva datadisky mali priniesť pokračovanie príbehu.
Rozdelenie na tri rasy je v Starcrafte kľúčové. Sú absolútne odlišné, platia pre ne iné pravidlá. Je na každom hráčovi, ktorú si obľúbi a vyťaží z nej čo najviac v multiplayeri. Ale pri dejovej línii sa postupne dostanete ku každej rase zvlášť.
Prvá hra Wings of Liberty predstavila rasu podobnú ľudom. Terrania sa spoliehajú na moderné technológie a ľudské myslenie. Aktuálny datadisk Heart of Swarm sa sústredí na rasu Zergov, premnožených mimozemšťanov, ktorí dokážu znepríjemniť život. Ich hlavnou zbraňou je kvantita. Protossania sú už v základe silní, majú kvalitné jednotky a sú pokročilou rasou s výbornými jedincami.
Heart of Swarm
Keďže multiplayer bol už v prvej časti trilógie, veľmi sa nezmenil, hoci experti sa budú určite predháňať v tvrdeniach, ako sa modifikoval boj na mapách alebo sa podarilo zmeniť taktiku.
Heart of Swarm je primárne dejovým pokračovaním série. Po rozohraní epického príbehu sa sústredí na rasu Zergov, ktorá je pre mnohých azda najzaujímavejšia. V hlavnej úlohe je Sarah Kerrigan. Hráč sleduje jej osudy a jej záchrancu Jima Raynora.
Pútavý je už štart kampane, ktorý nadväzuje na príbeh Wings of Liberty. Postupne sa objavia nepriatelia, načrtnú sa témy božstva a predkov. Mytológia rasy Zergov je dostatočne spletitá, takže hráča udrží v bdelosti. Blizzard si tradične potrpí aj na drahú produkciu, príbeh sprevádzajú skvelé animácie s výborným strihom a gradáciou.
Keď sa vrhnete na samotnú kampaň, postupne zistíte, že Starcraft II: Heart of the Swarm je už inou stratégiou, na aké sme boli zvyknutí v 90. rokoch. Vtedy sme väčšinu času trávili dlhým stavaním základne, odrážaním útokov a následne postupom vpred. Občas sa pritrafili hráčom misie, kde s limitovaným počtom jednotiek plnili úlohy a pripomínali už taktickú akciu.
Heart of the Swarm má tri typy misií. Starostlivé stavanie základne už neprevažuje, tvorí polovicu náplne, ale je stále výborne spracované. Druhý typ misií sa podobá bežným pochodom skupiny jednotiek, kde treba napochodovať k cieľu a starať sa o jednotkový kontingent. Tretí typ je tzv. evolučný, kde cieľom bude vytrénovať jednotku Zergov k určitej špecializácii cez skúšku a na konci leží voľba zvoliť si vhodnejší variant.
Starcraft II má rozsiahle mapy a obsahuje rôzne úlohy. Často sú využívané ničivé výpady, kde treba niečo ukradnúť, obľúbené sú aj tradičné prepady transportov či invázie základní, kde treba deaktivovať napríklad štít, aby ste sa dostali hlbšie do základne.
Je to sčasti osvedčená klasika, ale obohatená o rôzne klimatické či iné špecifické podmienky na bojisku, ktoré využívajú silnejší engine ako stratégie v minulosti. Niektoré misie sú absolútne nadizajnované na rasu Zergov, napríklad v jednej sa snažíte infiltrovať loď Protossov s parazitom a tá sa postupne mení na obrovskú matku produkujúcu nové jednotky.
Zergovia sú tvárni, svojskí a výborne spracovaní. Vďaka nim je kampaň dostatočne zábavná a zároveň variabilná. Ich silnou stránkou sú rozličné mutácie veliteľky Kerrigan a jej armády. Hrdinka má prepracovaný vývojový strom vlastností, novinky získate po dovŕšení stanovených levelov a nechýbajú jedinečné schopnosti, z ktorých si však budete musieť vyberať pre jednotlivé misie.
Zergovia pripomínajú sčasti Votrelcov, po rokoch ich Blizzard vyšperkoval takmer k dokonalosti. Dokonca aj kapitánsky mostík a veliace stredisko na vesmírnej lodi, kde pracuje s poradcami a volíte bonusy, má svoje kúzlo. Pre každú misiu môžete mať zvolený iný set vylepšení: celkový pohyb, poškodenie, možnosť liečenia...
Heart of the Swarm pokračuje v tom, čo Wings of Liberty úspešne začala. Výborne prepracovaná rasa Zergov a ich kampaň predstavuje dobrú výzvu pre nováčikov a ostrieľaných stratégov, aby dali Blizzardu opäť šancu a užili si to najlepšie v strategickom žánri.
Starcraft II: Heart of the Swarm vyšiel exkluzívne na PC 12. marca 2013.
Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:
- God of War: Ascension
- Tomb Raider
- Aliens: Colonial Marines
- Dead Space 3
- Need for Speed: Most Wanted - A Criterion Game
Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.
Foto na titulke a v článku - Sony