Vedci z americkej Stanford University teraz vynašli hliníkovú batériu s lepšími parametrami, ako majú bežné akumulátory. Hlavnou prednosťou nie je, že batéria dlhšie vydrží. Dá sa však nabiť na plnú kapacitu behom pár sekúnd.

Prototypy sa vraj dokázali nabiť už za jednu minútu, hoci nie je jasné, akú kapacitu mali. Ak by smartfón stačilo na pár sekúnd pripojiť k nabíjačke a telefón by tak získal šťavu na celý deň, prinieslo by to úplne iný komfort, ako keď treba nabíjať telefón denno-denne na niekoľko hodín.

Pravda, vývoj sa v tomto smere posunul vpred aj pri klasických lítium-iónových batériách. Nové smartfóny dokážu už za pár minút nabíjania získať dostatok energie na niekoľko hodín používania. Nový Samsung Galaxy S6 napríklad sľubuje, že za 10 minút nabíjania batéria vydrží až na štyri hodiny používania.

Veľa ďalších predností

Hliníková batéria má podľa vedcov aj iné výhody: Má väčšiu výdrž, vďaka hliníku je lacná, nezaťažuje prírodu a má byť aj bezpečnejšia, tvrdia vynálezcovia.

Pri lítium-iónových batériách hrozí, že môžu vzplanúť, kvôli čomu letecké spoločnosti United a Delta Airlines zakázali ich transport vo veľkých množstvách. Pri hliníkových akumulátoroch je riziko horenia podľa vedcov minimálne – nevzplanuli ani po prevŕtaní celého obalu. Toto riziko hrozí napríklad pri elektromobiloch ako tých od Tesly, ktoré tiež používajú lítiové batérie. Tesla po ojedinelých prípadoch horenia posilnila hliníkové „obrnenie“ akumulátorov.

Hoci vývoj sa už roky zameriaval na nabíjateľné hliníkové batérie, komerčne sa nikdy nerozšírili, pretože vedci nenašli materiály, ktoré by dokázali aj po opakovanom nabíjaní a vybíjaní vytvoriť dostatočné napätie.

Tím na Stanforde našiel materiál pre kladne nabitú katódu (ktorej protipólom je záporne nabitá hliníková anóda) náhodou. Vedci použili grafit a našli viaceré typy, ktoré vraj majú veľmi dobrý výkon.

Výhodou hliníkovej batérie má byť aj oveľa dlhšia výdrž, čo sa týka nabíjacích cyklov. Prototyp zo Stanfordu mal vydržať 7 500 nabíjaní bez straty kapacity. Na porovnanie, lítium-iónové batérie vydržia okolo tisíc cyklov a doterajšie pokusy o hliníkovo-iónové batérie prežili iba okolo sto cyklov, píše Stanford.

Hliníkový akumulátor má ešte jednu prednosť – je ohýbateľný, čo znamená, že firmy by ho mohli ľahko napratať do zakrivených zariadení. Aj v oblasti displejov firmy vynašli ohýbateľné obrazovky, spolu s ohýbateľnou batériou by tak mohli vzniknúť technologické hračky, ktoré nie sú iba oblé, ale vyslovene flexibilné.

Minulosť plná zlyhaní

Aj keď vynález vedcov Stanfordu znie ako sen, na masové komerčné použitie ešte nie je pripravený, pretože výskumníci nevyriešili jeden zásadný problém – hliníková batéria produkuje iba polovičné napätie ako bežná lítiová. Vedci preto musia nájsť ešte vhodný materiál pre katódu.

Vývoj výkonnejších batérií ohlásili v minulosti už viaceré firmy, no ich snahy sa skončili fiaskom. Téme sa venuje v knihe The Powerhouse Steve Levine, ktorý dva roky mapoval start-upy, snažiace sa o baterkovú revolúciu, no ich snahy sa skončili fiaskom.

To bol prípad firmy Envia, ktorej batérie mali mať dvojnásobnú kapacitu ako bežné lítiové akumulátory. Licenciu na technológiu kúpil automobilový koncern GM, no obchod nakoniec padol. Envia v roku 2012 ohlásila, že má hotový produkt, no v skutočnosti nedokázala garantovať stabilné výsledky svojich batérií. A keďže start-upu došli peniaze na vývoj, príbeh Envie sa skončil neslávne, opisuje príbeh spoločnosti na základe knihy Powerhouse online magazín Technology Review.

Podobne dopadla aj firma A123 systems, ktorá vstúpila na burzu v roku 2009 a o tri roky neskôr musela vyhlásiť bankrot. Ako píše Technology Review, za pádom firmy boli z veľkej miery nenaplnené zákazky. Hlavným odberateľom batérií A123 Systems mal byť autokoncern Fisker, ktorý chcel uviesť na trh elektromobil Karma, no nakoniec celú produkciu zrušil. Aby A123 nebol stratový, potreboval v tom čase dodávať 50-tisíc autobatérií ročne.

Aj v súčasnosti, keď segment tlači vpred Tesla, je tento počet vysoký. Automobilka Elona Muska odhaduje, že v tomto roku predá iba okolo 33-tisíc vozidiel. Elektromobily, samozrejme, začínajú vyrábať aj tradiční výrobcovia áut, no pred dvomi rokmi bol celý trh inde.