Úvodný šok na trhu s energiami už síce odznel, no na návrat ich cien na pôvodné hodnoty sa v najbližšej budúcnosti firmy spoliehať nemôžu. Aj preto podnikatelia začínajú myslieť v oblasti fotovoltiky inak. Potvrdzujú to skúsenosti obchodného riaditeľa skupiny Energie2, a. s., Eduarda Chudovského. „Podnikateľov to donútilo dlhodobejšie sa zamyslieť nad udržateľnosťou svojej prevádzky a riešiť úsporné opatrenia. Na porovnanie, kým na začiatku nášho pôsobenia sme zrealizovali päť až desať projektov ročne, za minulý rok sme ich realizovali takmer rovných sto,“ približuje odborník situáciu na trhu.
Ponuky v praxi
Záujem podnikateľov o fotovoltiku však automaticky neznamená, že sa klienti v širokej ponuke firiem vedia orientovať. V minulom roku sa spoločnosť Energie2 začala napríklad stretávať s ponukami firiem, ktoré ešte pred rokom neexistovali alebo robili s inými produktmi, a klienti porovnávali často iba cenu.
Cenová ponuka v jednej tabuľke pritom zväčša neobsahuje skutočné simulácie a nezohľadňuje klientovu reálnu spotrebu. „Ak je ponuka dvadsať percent pod priemerom trhovej ceny, niečo v nej asi nie je zahrnuté. Najmä nové firmy dokázali zaujať nízkou cenou, ale nespĺňali prísne štandardy bezpečnosti a klientovi nezabezpečili ani potrebnú administratívu,“ vysvetľuje E. Chudovský. Záujemcom preto odporúča spozornieť pri sľuboch o postavení a pripojení fotovoltiky do dvoch mesiacov, čo nie je v rámci slovenskej legislatívy možné. Ak má firma pripravenú dokumentáciu a potrebné povolenia, stále jej to bude trvať približne štyri mesiace.
- Spoločnosť Energie2 Services
- Je členom skupiny Energie2 a svojim zákazníkom poskytuje komplexné riešenia v oblasti energetiky. V rámci skupiny tak má klient možnosť vyriešiť všetky potreby od dodávky komodity, realizácie technológií až po výkup prebytkov pod jednou strechou. Najväčšou výhodou skupiny je hlavne znalosť energetickej legislatívy, ako aj bohaté skúsenosti s potrebnými procesmi pripájania zdrojov do distribučnej siete.
Problémom je aj samotný návrh fotovoltiky. Menšie firmy si totiž inštalujú elektráreň s rovnakou ročnou produkciou, ako je ich ročná spotreba, s vidinou sebestačnosti. Lenže výroba elektriny neprebieha celý rok v rovnakom čase ako spotreba, čo znamená, že pri takomto výkone dokáže firma spotrebovať iba 40 až 50 percent vyrobenej elektriny. Správne navrhnutá fotovoltika ušetrí maximálne 20 až 30 percent ročnej spotreby prevádzky, ale bez zbytočných prebytkov a s lepšou návratnosťou. „Obchodníci firmám ponúkajú rôzne produkty virtuálnych batérií, ale najväčšiu úsporu klient získava vtedy, keď neplatí distribučné poplatky na priamej spotrebe elektriny. Iba vtedy sa mu reálne znižuje návratnosť investície,“ tvrdí obchodný riaditeľ skupiny Energie2.
Pozor na mýty
Pri správnom návrhu projektu sa pritom fotovoltika oplatí každej firme. Záujemcovia by si však mali dať pozor na to, aby nepodľahli častým mýtom v tejto oblasti. Okrem príliš rýchlych riešení sem patrí odpredaj prebytočnej elektriny. Firmy by nemali zabúdať na to, že ide o nadnárodnú tému a čím viac bude na trhu prebytkov z výroby elektriny, tým budú mať nižšiu hodnotu. Na druhej strane domáce prevádzky časom budú musieť riešiť svoju konkurencieschopnosť aj voči zahraničnej konkurencii a znižovať všetky náklady, preto je dôležité realizovať efektívny návrh.
Druhým mýtom sú nerealistické očakávania v oblasti návratnosti. Dobre navrhnutá fotovoltika patrí medzi strednodobé investície v rozmedzí približne päť až šesť rokov a z pohľadu výnosov odborníci hovoria o dlhodobom horizonte pätnásť až dvadsať rokov. „S takýmto uvažovaním máme všeobecne na Slovensku malé skúsenosti. V zahraničí je pritom bežné, že firmy sa pozerajú do budúcna, a tým myslím od okamžitých úspor cez zhodnotenie majetku a kumulatívny čistý výnos počas životnosti až po odovzdanie pridanej hodnoty svojim následníkom,“ uzatvára E. Chudovský.