Japonské spoločnosti Sony a Toshiba zvažujú vytvoriť spoločnú divíziu na výrobu malých a stredne veľkých LC panelov. Do podnikateľského zámeru chcú podľa agentúry Reuters vtiahnuť aj japonskú vládu. Tá by mala výmenou za podiel v novej divízii zaplatiť 1,2 miliardy dolárov. Ak sa obchod nakoniec uskutoční, výsledkom by mala byť produkcia displejov určených v prvom rade pre mobilné telefóny a tablety.
Novovytvorený podnik by predbehol aj súčasnú svetovú jednotku vo výrobe malých LC displejov, japonského konkurenta Sharp. Ten má pod palcom 14,8-percentný podiel tohto biznisu. Toshiba a Sony držia celosvetovo 9,2- a 6,1-percentný podiel. Sharp sa tak posunie na druhé miesto.
Masová výroba displejov by sa vďaka investícii od štátu mohla rozšíriť aj na technológiu OLE panelov (OLED). Skratka je odvodená od organickej elektroluminiscencie, na báze ktorej systém funguje. OLE displeje dosahujú oproti technológii LCD väčšie rozlíšenie pri menšej spotrebe energie.
Spoločný podnik by mal definitívne vzniknúť ešte tento rok. Ukrojí si tak významný podiel z trhu, ktorý sa v posledných rokoch orientuje na malé, mobilné zariadenia. Napriek tomu si však predajom podielu vo firme budú môcť Sony aj Toshiba zachovať potrebný odstup, aby sa mohli aj naďalej sústrediť na svoje hlavné obchodné aktivity. Tretím partnerom, ktorý v súčasnosti s oboma firmami diskutuje, je japonská vláda. Do projektu sa chce zapojiť prostredníctvom investičného fondu Innovation Network Corporation of Japan (INCJ).
„Toto by mohol byť dobrý krok pre obe spoločnosti, keďže im dovolí investovať viac do kľúčových oblastí biznisu a zároveň mať úžitok zo spolupráce vďaka spojeniu svojich vedľajších operácií, ako je výroba malých LC panelov,“ uviedol na adresu transakcie Nobuo Kurahashi, analytik tokijskej investičnej spoločnosti Mizuho Investors Securities.
Fond INCJ nefinancuje len vláda, i keď väčšina kapitálu pochádza práve od nej. Na jeho vytvorení sa podieľalo aj 19 súkromných spoločností, medzi ktorými figuruje aj rival Sharp. Do fondu prispeli aj technologické koncerny Panasonic a Hitachi, najväčšia japonská farmaceutická spoločnosť Takeda Pharmaceutical a ďalšie firmy z finančného odvetvia či ropného a energetického priemyslu. Až na jednu prispela každá sumou 500 miliónov jenov, čo je zhruba 6,23 milióna dolárov. Projekt INCJ bol vytvorený v roku 2009 ako verejno-súkromné partnerstvo na podporu inovácií a zvyšovania hodnôt japonského biznisu.
Ilustračné foto na titulke - Vlado Benko